A 440 gyártó által kiállított 1700 hajóból a legtöbb a 6 db csarnokban 250 cég által bemutatott motoros, de a vitorlások is kitöltenek 3 pavilont. Kettőben csak egytestű hajókat láthatunk. A 150 kiállító által bemutatott hajók a kis jolléktól a 25 méteres Oyster 825-ig jól tükrözik a vitorlázás iránt megmutatkozó érdeklődést. Külön csarnokot töltöttek ki a 20 kiállító által felvonultatott többtestűek. A kis repülésre is késztethető A-cat mellett láthattuk a Lagoon 16 méteres túra katamaránját is. Ha véletlenül nem jönne ki a matek, akkor ne feledkezzünk meg az izomerővel hajtott hajókról sem.

Csak hogy egy különlegességre is felhívjam a figyelmet: bemutattak egy hátizsákként szállítható pille könnyű karbon kajakot, melyből két darab már katamaránként is összeköthető a hozzá tartozó riggel, ami szintén befér a háti készségbe. Nem túl életszerű, hogy háton cipeljük a hajóinkat, ha már a hajózható tavainkhoz autóval is oda tudunk jutni. Ha meg a magashegyi tavacskák meghódítása a cél, akkor nem hiszem, hogy pont egy mini katamarán az ideális közlekedési eszköz. Mindenesetre elég látványos produkció.

A rendezők méltán büszkélkednek azzal, hogy az 5. éve tartó világméretű recesszió ellenére még mindig képesek fenntartani a kiállítás presztízsét. A legnagyobb veszteséget a Déli országok, különösen a Mediterrán térség gyártói szenvedték el, hangsúlyos jelenlétük nagyon hiányzik.

Jelentősen megélénkült a használt hajók forgalmazása. Ehhez kapcsolódik az az információ is, hogy a statisztikák szerint az 500 ezer német hajótulajdonos két harmada maga végzi hajójának felújítását, karbantartását. Az ezt kiszolgáló gyártók, szolgáltatók is jelentős erőt képviseltek a kiállításon.

 

 

A hivatalos statisztikában két magyar kiállító szerepel. A Flaar standjáról és sikeres részvételükről külön is írunk, a másik kiállító már rutinos és ismert nemzetközi szereplő a Pauger Carbon Composites. A két cég a legnagyobb vitorlás kiállítók között egy forgalmas kijárat közelében kapott helyet. Diniék egy „kézzelfogható" termékkel, egy karbon-házas albarendszerrel kápráztatták az igényes érdeklődőket. Valójában azonban a fő termékük a világszerte egyre népszerűbb karbon rudazat. Nemrég számoltunk be arról, hogy már Ausztráliába is sikerült szállítaniuk, de a legnagyobb áttörést a Hanse csoport hajói jelentik. A nagy sorozatgyártású cruiserek piacán elsőnek a Dehlerekre, majd hamarosan a Hanse modellekre is rendelhetőek lesznek a Pauger rudazatok, mint opcionálisan választható széria termékek.

Természetesen voltak mások is, akik magyarként egy-egy nagy márka képviseletében próbálták a meglepően nagyszámú magyar látogató érdeklődését felkelteni.

Találkoztunk a Budapest Boat Show rendkívül agilis igazgatójával Rápolthy Edittel, aki szorgalmasan járta a standokat, ismerkedett, tájékozódott. Nem csodálnám, ha tapasztalatait már a hamarosan megnyíló budapesti seregszemlén is kamatoztatná. Annyit már most elárult, hogy szépen növekszik a kiállítás, lényegesen több hajó és kiállító lesz, mint a szomorkás korábbi válságévekben.

 

Új jelenség a „co-branding", a márkatársítás térnyerése. A Sunseeker standján a Land Rover mutatta be legújabb, hosszított Range Roverét, de nem egy standon különleges kerékpárral, vagy design sílécekkel csábították a vevőket - kiszélesítve a célcsoportot.

Láttam-e valami különlegeset? Igen. Tetszett, ahogy a gyártók szemléltetik hajóik biztonságát. A Hanse egy kílrögzítést úgy mutat be, hogy gyakorlatilag egy darab hajófeneket preparált ki a jobb érthetőség kedvéért.

Máshol a kíl nyers fémszerkezetébe engednek bepillantást. A praktikus megoldások között a Gunfleet kormánya nyűgözött le. A motor irányváltója egy vitorláson nincs igazán jó helyen. Az ideális az lenne, ha a kezünk ügyébe, a kormányoszlopra kerülhetne, de a forgó kormány küllői közé nem túl szerencsés benyúlkálni. A Gunfleet hajlított küllőivel áthidalta a problémát, ráadásul nagyon dögösen is mutat a furcsa kerékkel.

 

Aztán volt olyan agyszülemény, ami látványos, de nincs sok értelme. Ilyen a Fareast 31R típusú látványroham orrdeck képzése. A két oldalon fekvő karbon-fedeles kopoltyú állítólag arra jó, hogy a deckre simuló genua alsó éle körüli káros turbulenciák felszívódhassanak. A bowman beszoruló lábfeje szerintem legalább akkora hátrány, mint a virtuális légzavar kiküszöböléséből származó előny.

 

Végezetül egy igen szép kezdeményezéssel is találkoztam: a kiállítás főbejárata mellett egy gyűjtőládát helyeztek el, melyben a hajósok használható vízhatlan ruházatukat leadhatták, hogy ezzel is segítsék a fedél nélkülieket a téli körülmények túlélésében.

További képek a galériában 

 

Gerő András