Kormányos Litkey Farkas Hajó neve Festipay Hajó típusa Decision 35

Az aktuális címvédő, a 2016. évi győztes. Litkey Farkas a verseny történetének legsikeresebb kormányosa 12 győzelmével. 2001-2009-ig zsinórban kilencszer, majd 2011-ben, 2013- ban, és 2016-ban győzött. 11-szer egytestű hajókkal, majd legutóbb katamaránnal. Olimpikon volt 1996-ban Atlantában, sokszoros magyar bajnok számtalan osztályban Finntől nagyhajókig. Kétszeres Soling világbajnok. Decision 35: (helyesen ejtve Dészízión – mert franciasvájci) A hajót 2015-ben a Genfi-tóról vásárolták. Ott a tókerülő verseny a Bol d’Or Mirabaud legsikeresebb hajótípusa. Az elmúlt években minden Bol d’Ort Décision 35-ös nyert és az első tízben 7-8 ilyen hajó van. A hajó eredeti neve Artemis és a legfiatalabb a svájci D35- ösök között. 2015-ben a behozatalkor a vámparkolóban egy kamion letört 3 méternyit az árbócából, de a Paugernél helyrehozták. Első Kékszalagjukon 3. helyen végeztek. 2016-ban a keszthelyi-öbölben a gyenge szélben előzték meg a Fifty Fiftyt behozhatatlan előnyre szert téve.


Kormányos Józsa Márton Hajó neve OPEL Fifty Fifty Hajó típusa Pauger 50-es katamarán

A Kékszalag rekordtartó: 2014: 7 óra 13 perc 57 mp Kétszeres győztes: 2012, 2014 – mindkétszer rekorddal A különleges kétárbócos katamarán – hasonló sehol nem vitorlázik a világon – 2012-ben épült Paulovits Dénes ötlete és tervei alapján a Pauger Carbon műhelyben Kápolnásnyéken. (Ott épült Fa Nándos Spirit of Hungaryje és még számtalan karbon csoda) Első vízreszállása a 2012-es Kékszalag előtti napon volt. Már azon a gyengeszeles versenyen megdöntötte az 57 éve fennálló 10 óra 40 perces Nemere-rekordot 8 perccel. Két évvel később jó szélben már több mint 3 és fél órát javított. 2016-ban a verseny előtti esti füredi viharban a Fifty is megsérült a kikötőben állva, és másnap óvatosan, kisebb grószokkal vitorlázott. Vezettek a Keszthelyi-öbölben, de a leálló szélben nagyon megálltak és Litkeyék előzték őket.


Kormányos Chritoph Péclard (Péklár) Hajó neve SAFRAM Hajó típusa Ventilo M1

A 2015-ben győztes svájci csapat. Tulajdonos és skipper: Rodolphe Gautier (Gotyié) Az elmúlt három évben részt vettek a legtöbb európai tókerülőn, de csak a Kékszalagon nyertek. A csapatot a Balatonon 2015-ben Pénzes Attila segítette a hajóban. Jól szervezett és összeszokott, de alapjában amatőr csapat. A hajó egy 35 lábas svájci gyártmányú Ventilo M1 katamarán. Az idei szezonra megszélesítették és megnövelték a vitorlázatát. Várhatóan kis szélben nagyon gyors lesz.


Kormányos Paulovits Dénes  Hajó neve Evergreen Hajó típusa Pauger 47 kétárbócos katamarán

A Fifty Fifty továbbfejlesztett változata. A kormánynál a tervező és hajóépítő Paulovits Dénes. Dini a Kékszalagra már rengeteg újdonságot hozott az elmúlt közel 30 évben: Pauger Hetvenes Cirkáló, Batman az első billenthető kieles magyar versenyhajó, Szamuráj Jack szkiff, Fifty-Fifty… A hajó szélesebb és könnyebb, mint a Fifty Fifty. Az árbócai 3-3 méterrel magasabbak, tehát nagyobb a vitorlafelülete gyenge szélben. 2016-ban már kész volt a Kékszalagra, de a verseny előtti napon az esti viharban a kikötőben állva nagyon súlyosan megsérült és nem rajtolhatott. Újjáépített hajó, két napja szállt vízre. Ellene szól, hogy a csapata keveset vitorlázhatott csak vele, viszont kiváló vitorlázók is ülnek a hajón. Kelemen Tamás, aki nem csak világbajnoki bronzérmes, de évek óta Berecz Zsombi edzője, a riói olimpiai csapat vezetője is volt, ráadásul ő készítette az Evergreen vitorláit! Más olyan csapattagok is vannak, akik vitorláztak a Fiftyn vagy más katamaránokon, illetve gyors szkiffeken.


Kormányos dr. Kaiser Kristóf Hajó neve Extreme Sailing Team Hajó típusa Extreme 40

Az Extreme 40 katamaránt a Tornado osztályban olimpiai bajnok Yves Loday tervezte Mitch Booth segítségével 2005-ben . A hajó lényegében az olimpiákon szerepelt kéttestű felnagyított változata. A Volvo Ocean Race-en volt kezdetben a kikötői versenyek típusa, majd az Extreme Sailing Series szigorúan egységes one design osztála. Ma már ebben a sorozatban foilos GC 32-eseket használnak – mint Vándor Robiék RSM DTM-je – ezért aránylag olcsóbban hozzá lehet jutni Extreme 40-eshez. A Kékszalagon már 2010-ben az első többtestűeknek is nyílt versenyen három Extreme 40-es is itt járt, akkor még vendégségben. De Roland Gaebler legyőzte őket egy kisebb Ventilo 28-assal a Natur Aqua-val. Kaiser Kristóf kevesebb mint tíz éve még utánpótlás korosztályban Laserrel ért el szép eredményeket, nemzetközi versenyeket is nyerve. Csapatával két éve hajtanak az Extreme 40-es hajójukkal és egyre magabiztosabban versenyeznek. Idén a merevítőrendszerenn változtattak, a hajó krajcsebességén, pontosabban élességén javítandó.


Kormányos Rauschenberger MIklós Hajó neve The RED Hajó típusa Extreme 40

Az Extreme 40 katamarán rövid történet: lásd feljebb! Rauschenberger Miklós vitorlaszabó, versenyrendező és edző, korábban kiváló 470-es versenyző, és éveken át volt a Principessa Libera kapitánya és csapatának vezetője. Számtalan Kékszalag éremmel és helyezéssel rendelkezik, de győznie még nem sikerült. Csapata két éve hajt az Extreme 40-es katamaránnal. Idén elsősorban a vitorlák fejlesztésével igyekeztek javítani Kékszalag-esélyeiken.


Kormányos Büky Gábor Hajó neve Bogi Hajó típusa Extreme 40

Az Extreme 40 katamarán rövid történet: lásd feljebb! A harmadik magyar színekben vitorlázó Extreme 40-es keszthelyi. Kormányosa Büky Gábor éveken át a Balatonra túlsúlyos HUNCAT Formula 40 típusú katamaránt vezette. 2011-ben erős szélben rekordidővel nyert Fehér Szalagot a nehéz hajóval.


Kormányos Roland Gäbler Hajó neve Black Jack Hajó típusa SL 33

Az SL33-as katamaránt Gino Morelli tervezte. Csak néhány (tudtommal 3 db) létezik belőle. A Black Jack 2012-ben jött először a Kékszalagra, ahol akkor egy német maradt az eredeti legénységéből a magyarok mellett. A kormányos Petrányi Zoltán volt és 3. helyen futottak be. Egy évvel később a hajó magyar tulajdonba a Balatonra került és többnyire Nagy R. (Rozsda) Attila kormányozza. Idén egy Kékszalag-győztes német sztár van a kormánynál: Roland Gäbler sokszoros katamarán világbajnok, ötszörös olimpikon és olimpiai bronzérmes. 2010-ben a Natur Aqua nevű Ventilo 28-as katamaránnal a nekik kedvező gyenge szelet kihasználva, az Extreme 40-eseket és a katamaránnal akkor először versenyző Litkeycsapatot is legyőzve megnyerte a Kékszalagot. Akkor – a hajó osztrák tulajdonosa mellett – Nyári Zsolt és Szaplonczay Péter segítségével nyert. Gäbler Rozsda meghívására 2016-ban is készült a Kékszalagra, megérkezett a Balatonra, de akkor egy rosszullét, szívprobléma miatt visszalépett az indulástól.


Kormányos Vándor Róbert Hajó neve RSM DTM Hungary Hajó típusa GC 32

A GC 32 foiler azaz uszonyvégen szárnyalni képes katamarán. Jelenleg az Extreme Sailing Series osztályhajója. Vándor Robik hajója és csapata tartják a KeneseKeszthely sebességi rekordot – 1 óra 57 perccel! 2014- ben a Fifty Fifty cswúcsidejét döntötték meg. A hajó szárnyvégen jóval 30 csomó feletti sebességre képes, ami 50-60 km/órás tempót jelent a vízen!. Ugyanakkor az ívelt uszony gyenge szélben fékez, ezért Robiék gyakran egyenes uszonnyal használják is a hajót. A típushajóhoz képest van magasabb árbócuk, hogy a gyengeszeles Balatonon is gyorsak lehessenek. Vándor Róbert alias Rubik már közel tíz éve katamaránozik. Sokat versenyzett F18-assal , majd évekig egy a Pauger műhelyben épült 34 lábasra hosszabított Ventilo típussal vitorláztak.


Kormányos Váradi Szabó János (?) Hajó neve Gemini Hajó típusa Ventilo 28

A Gemini Ventilo 28 típusú katamarán. Gyors hajó de rövid vízvonala miatt kevéssé esélyes. Igaz 2012-ben gyenge szélben Roland Gaebler egy ilyen hajóval győzte le a Kékszalagon a nagyobb hajókat. De azóta rengeteget erősödött a mezőny. 2014-ben a hajót Andreas Hagara okszoros katamarán világbajnok, Tornado mancsaftként olimpiai bajnok osztrák vitorlázó kormányozta – zseniálisan, és lett 3. a kis hajóval. Idén is látták már itt a parton… Lehet, hogy ő kormányoz ezúttal is? A hajót rendszerint Váradi Szabó János viszi a versenyeken. Ő az egyik legtapasztaltabb magyar katamarános, rengeteg F18 versenyen indult és győzött.