Fehér Szalag

Jó szélben zajlott az idei Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj. A 9-kor rajtoló Classic Round futamra és a félórával később kezdődött Izsák Szabolcs Emlékversenyre összesen 218 hajó adta le a nevezését. Kevés kivétellel mindannyian elrajtoltak, és közülük 190-en teljesítették is a Balatonfüred - Kenese - Siófok - Tihany - Balatonfüred távot.

A 2017. évi Fehér Szalag - GeneralCom Nagydíj győztese az Opel Fifty Fifty. A Józsa Márton csapata által vitorlázott Pauger 50-es katamarán 11 óra 25 perc 46 másodperckor ért célba. Tehát a Kékszalag csúcstartó hajó 1 óra 55 perc és 46 másodperc alatt kerülte meg a Balaton keleti medencéjét.

Józsa Mártonék a Siófok - Tihany szakaszon vették át a vezetést. Itt az addigi éllovas Roland Gaebler kormányozta Black Jack a negyedik helyre csúszott vissza a Fifty Fifty és a két Extreme 40-es katamarán mögé.

Az új arculatú Opel Fifty Fiftybe nemrégiben C-alakú emelő uszonyokat építettek be a Pauger műhelyben, de mivel a próbákon és a Pünkösdi Regattán ezek nem hozták a várt eredményeket, ezért még időben visszaépítették az eredeti egyenes uszonyokat.  A mai eredmény alapján ez jó döntésnek tűnik...

A kétszeres Kékszalag-győztes és rekordtartó Józsa Márton nyilatkozata a Fehér Szalag befutója után:

„Reffelt, csökkentett felületű vitorlákkal indultunk, a rajtnál inkább óvatos kezdéssel léptünk ki, illetve bíztunk benne, hogy a szél még visszaerősödik. A kurtított vitorlák nagyobb stabilitást adnak a hajónak az erősödésekben és meglepődve láttuk, hogy hasonló sebességet tudunk így menni, mint a többi katamarán teljes vitorlázattal. A kenesei bójánál már felhúztuk teljesen az egyik nagyvitorlát, majd Siófoknál minden vitorlánkat a maximumra feszítettük. Más választásunk nem volt, hiszen az egyik erősszeles orrvitorla felhúzója kiakadt, így azt már nem tudtuk tovább használni. A 18-20 csomós erősödésekkel frissülő szélben is tudtuk kezelni a hajót, nagyon jól dolgoznak az új vásznaink. Elégedett vagyok, és bízom a nekünk kedvező széljárásban a 49. Kékszalag Erste World Nagydíjon is. Vasárnap még egy öbölkerülő versenyen indulunk, várhatóan valamivel gyengébb szélben. Reméljük minden ellenfelünk rajthoz tud állni és újból összemérhetünk!”

Második helyen az Extreme ért célba Kaiser Kristóf csapatával a fedélzeten 11 óra 31 perc 42 másodperckor. Harmadikként futott be a féltávig vezető Black Jack Roland Gaebler kormányzásával. Tihanynál még előttük vitorlázott, de negyedik lett a The Red nevű Extreme 40 katamarán, amelyet Rauschenberger Miklós kormányoz.

Az Izsák Szabolcs Emlékverseny mezőnyében a leggyorsabb egytestű hajó az Avatar lett. Soponyai Géza és csapata az abszolút 7. helyen ért célba, és nagy fölénnyel, közel háromnegyed órányival előzte a mögötte érkező Lisát, Szloszjár Gábor csapatát.

A Classic Round győztese a Capella Hetvenes Cirkáló Pomucz Tamás kormányzásával. Az 1989-ben az olimpiai Repülő Hollandi osztály Európa-bajnoki aranyát is kiérdemelt Pomucz pár perccel gyorsabban ért körbe a pályán a Capellával, mint az Avatar, de a Classic Round mezőnye félórával korábban is rajtolt, vagyis nem egy versenyben voltak.

A Classic Round ezüstérmese a Cittel Lajos vezette Sirocco lett, a Pünkösdi Regattához hasonlóan ezúttal is megelőzve a testvéreit, a Lillafüredet és a Nemere II-t is.

Szántó Áron fotóalbuma: http://www.hunsail.hu/Contents/Item/Display/7411


Fehér Szalag eredmények: Fehér Szalag eredmény.pdf

 

Horváth Boldizsár Emlékverseny

Az Extrem Sailing Team nyerte az idei Horváth Boldizsár Emlékversenyt, 50 percen belüli idővel.

Briliáns időben, ragyogó napsütésben zajlott a BYC hagyományosan Kékszalag előtti vasárnap megrendezésre kerülő Horváth Boldizsár Emlékversenye, amely remek felkészülési lehetőséget nyújtott a csütörtökön rajtoló tókerülő versenyhez. A füredi rajtot követően 34 hajó vágott neki a Paloznak – Tihany – Hajógyári öböl – Füred versenypálya teljesítésének. A meglehetősen pörgős, időnként leálló, időként pöffös szélviszonyok között remek lehetőség kínálkozott a különféle technikai manőverek gyakorlására.

A mezőnyt, az Igali Csilla vezette versenyrendezőség osztott rajtvonalon indította neki a túrának, ahol a hagyományos és a többtestű hajók külön szekcióban sorakoztak fel.

Az idei évben is, a nevezés során az összes hajó a BYC klubtagjai által megálmodott és kivitelezett egyedi hajóplakettet vehetett át. Az abszolút dobogón kívül a nyílt többtestű és a Yardstick kategóriák helyezettjei kerültek díjazásra.

A többtestű hajóknál az Extreme Sailing Team 49 perc alatt teljesítette a távot, a második és harmadik helyért pedig ádáz küzdelmet vívott a Black Jack és a The Red, amelyből végül a Black Jack került ki győztesként, 10 mp előnnyel.

A leggyorsabb egytestű hajó abszolútban a Voodoo lett. Yardstick I. első helyezett a Sinbad, második a Rose, harmadik az Új Vízöntő. Yardstick II-ben első lett a Kistutti, második a Szirákó, harmadik az Aquamarin. Yardstick III. osztályban első helyezett a Concerto, második az Eörni, harmadik a Lucifer. Részletes eredmények a csatolt file-ban találhatóak.


Eredmények: Horváth Boldizsár eredmények.pdf

 

X. Kékpántlika

Szinte tökéletes szélcsend várta a Kékpántlika Erste World Nagydíj fiatal résztvevőit, de a rajt után nem sokkal megérkező délnyugati szélben gyönyörű túraversenyen vehetett részt a 76 induló hajó.

10 órakor az első rajt nagyon gyenge keleti szélben zajlott, ám a rajthajó melletti nagy tumultus és a sok korai rajtos hajó miatt Kerekes Kázmér főrendező általános visszahívást vezényelt. 10.20 perckor végül még mindig nagyon gyenge szélben, Z zászlós szigorítás mellett tökéletes rajtot láthattak a versenyt a Csobánc fedélzetéről megtekintő média képviselői.

A szinte teljesen sima vízen négy hajóosztályban – Optimist, 420, Laser 4.7 és 29er – 76 hajó vágott neki a távnak. Az első pályajel az öreg-tihanyi kikötő előtt volt. A leggyorsabbak persze a 29-erek voltak, amelyek bliszterükkel még ebben a gyenge szélben is fürgén vitorláztak.

A versenyt végül „abszolútban” a 29erek nyerték: az első helyen De Jonghe Arthur és Hamrák Mihály végzett, a második helyen Kocsis Bálint és Hamrák Mihály kettőse, harmadik Lászlófy Ábel és Petrányi Botond. 420-asban Izsák Botond és Csébfalvi András győzött, Optimistben Benyó Máté. A legjobb serdülő OP-s Sigmond Soma, a lányoknál Litkey Janka, serdülő korosztályban pedig Fehér Boróka lett a legjobb. Laser 4.7-ben Kemény Zsombor győzött.

Néhány perccel 11 óra előtt azonban a Hajógyári-öbölben megjelent egy szélcsík, amely hamarosan leterjedt a teljes vízterületre. Mint kiderült, 7-8 csomós délnyugati szél érkezett, amelyben minden hajóosztály gyorsan teljesíteni tudta a távot. Tihanyig éles menetben, onnan a hajógyári bója felé félszélben, majd a célvonalhoz hátszélben érkeztek a hajók, s 12.26-ra az utolsó egység is célba ért.



Kékszalag

Csütörtök reggel 9 órakor összesen 526 hajóval elrajtolt a 49. Kékszalag Erste World mezőnye. Már a rajt előtt megkezdődtek a találgatások, hogy az igazán esélyes több testű hajók közül ki nyeri majd el Balaton Kékszalagját és az abszolút első helyet. Mindenki arra számított, hogy a legnagyobb harc a magyar fejlesztésű Opel Fifty- Fifty, valamint a Litkey által kormányzott Festipay nevű katamaránok között lesz.

Már a rajt pillanatában megtörtént az első nagy ütközés is. Az Anna 70-es cirkáló jobbcsapáson, Lillafüred balcsapáson vitorlázott, amikor a Lillafüred felcsúszott az Annára, Annának pedig kidőlt az árbóca, így ők feladni kényszerültek a versenyt, míg a Lillafüred elrajtolt. A felek óvástárgyalás keretében szeretnék tisztázni az ütközést.

Induláskor még a délies szelek domináltak, ami később északira váltott. A lassú leterjedés miatt a mezőny déli része teljesen beragadt a rajtvonal környékén. A vezető hajók már viszonylag gyorsan elérték a kenesei bóját, ahol történt egy kis fennakadás. A Festipay beleakadt a pályajel rögzítőkötelébe, melyet az Opel Fifty fifty észlelt és mivel Litkeyék a büntetőkorrekciót nem hajtották végre, ezért a Józsa Marciék óvást nyújtottak be. A vita tárgya, hogy a hajó a fennakadás során csupán a jel kötelét, vagy magát a jelet is érintette-e. A befutó után még egy óvástárgyalás miatt is izgulhattunk.

A Kékszalag egyik nagy igazságtalansága, hogy a gyors hajók sokkal hamarabb végeznek, így őket az időjárás viszontagságai kevésbé gyötrik, mint a mezőny nagy részét. Ezen a versenyen a gyorsak nem csak hogy gyorsabbak voltak, de még szerencsések is, mert nekik sikerült a leálló szélben átjutni a csövön és szinte zavartalanul végigvitorlázni a pályát.

Sajnos délelőtt a keleti medencében a szél egyre jobban leállt, így a kevésbé gyors hajók csapdába kerültek. Alsóőrs alatt, majd a kenesei bójánál, végül a siófoki kapunál falként álltak meg és tömörültek a reménytelen szélcsendben. A mezőnyből sokan bejelentkeztek, készültek live stream videók és fényképfelvételek is. A képeken jól látszik, hogy a fennakadás ellenére a versenyzők lelkesedése nem lankadt, ráadásul a Balaton Sound jóvoltából még egy kis frissitő zenei aláfestést is kaptak. Mármint azok, akiknek az efajta kedves.

Mindeközben a korábban már címvédő Safram csapata komoly technikai problémákkal küzdött. Az 1 méterrel kiszélesített hajó tartói körül repedések jelentek meg. Ezek megerősítésére még a parton kísérletet is tettek. Komoly sebesség potenciáljuk ellenére látható volt, hogy többször belassítottak nyilván a technikai problémák következtében. Néhány nappal a Kékszalag előtt hasonló szerkezeti problémákból eredő törés miatt vált harcképtelenné Petrányi Zoliék katamaránja.

Bár egy rövid ideig a Safram még a Fifty Fifty elé is került megszerezvén a második helyet, amikor vitorlájuk elszakadt, lemaradtak.

Délután 4 körül a mezőny eleje már vette a keszthelyi bóját A Szigligeti öbölből kifelé Litkey Farkasék voltak az első helyen, mögöttük kb 2 kilométerre a Fifty- fifty, utánuk pedig a Black Jack száguldott. Mire a többtestű hajók már meg is járták a nyugati medencét, addigra egy picit megindult a szél Siófok környékén is, és lassan áthaladt a mezőny a csövön.  

A hajózási útvonal betartása láthatóan még mindig gondot okozott a vitorlázóknak. Sokan megfeneklettek és segítségre szorultak. Ez egy értelmetlen kockázatvállalás, mert a hajózási útvonalról délre a meder domborzat kiszámíthatatlan. Láttunk 120-as merülésű hajót fennakadni és 180-ast átcsúszni, de amit a lerövidítéssel nyerni lehetett volna, azt bőven elvesztették a mentés idejével.

Elsőnek befutott a Festipay úgy 10 órával a rajt után, másodiknak pedig a Fifty érkezett. Az óvástárgyalás az óvás elutasításával zárult, így Litkey és csapata 13. alkalommal nyerték meg a Kékszalagot.

Az éjszaka folyamán megerősödött a szél, így a kisebb hajók is megindulhattak. A lassúbb hajók számára óriási ajándék, hogy ők láthatták az ébredező Balaton csodás fényeit.

A balatonfüredi Gyógy téren felállított színpadon nagy érdeklődés mellett zajlott a 49. Kékszalag Erste World Nagydíj utolsó eseménye: a díjkiosztó ünnepség. Több mint harminc hajóosztály legjobbjait és a különdíjak győzteseit szólították a színpadra, hogy átvegyék jól megérdemelt díjaikat.

A díjkiosztót az a pillanat koronázta meg, amikor a Festipay csapata átvette az abszolút győztesnek járó hagyományos kék szalagot és a külön erre az alkalomra készített herendi kupát.

A formális eredményhirdetés után a szórakozás vette át a főszerepet: a versenyzők és vendégeik az immár hagyományossá váló utcabálon búcsúztak a versenytől. Mindenkinek gratulálunk, jövőre találkozunk!

Az Erste meglepetése a Kékszalag indulóknak: a Porthole csapata minden hajóról készített képet a versenyen! A képek elérhetők a Porthole Facebook oldalán!


https://www.facebook.com/portholeportal/

Kékszalag végeredmény: Kékszalag eredmény.pdf

 

Kékszalag Design Challenge

A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj szombati díjkiosztója után, a Blaha utcai utcabál keretében kihirdettük az első, de biztosan nem utolsó Kékszalag Design Challenge nyerteseit!

Nem volt könnyű dolga a zsűrinek, hiszen rengeteg csapaton látszott, hogy odafigyeltek megjelenésükre. A Szélvész csapatának frappáns pólója, a Szent Ágota női leányságának csinos öltözete, amit a díjkiosztóra sem hagytak otthon, vagy a Django szalmakalapjai mind növelték a zsűri dilemmáját.

  • SPORTOS kategóriában győzött a HUN3 Bogi csapata, akik sportos és praktikus öltözetükre a láthatóságért is bónuszpontot kaptak.

  • STÍLUSOS kategóriában a Restless csapata vitte a prímet az elegáns, ingből, nyakkendőből álló szettel. A fiúk a siófoki kánikulában ácsorgás után nem voltak restek gyorsan átöltözni stílusos jelmezükbe fotósunk kedvéért.

  • VICCES kategóriában az Invictus csapata előre jelezte, hogy szerintük nem lesz konkurenciájuk és így is lett: egyen cowboy kalapjuk és a hibátlan DEB póz a kategória csúcsára emelte őket.

A Kékszalag Design Challenge részleteiről itt és itt olvashattok!

A nyertesek több díjban is részesültek: minden csapat egy pazar textilképet kapott, amit róluk készítettünk a Design Challenge alkalmából, valamint a kategóriák külön díjcsomagokban részesültek. A Bogi csapata személyre szabott technikai póló szettet nyert, az Invictus vicces csapata a Morzsa Bisztró és a BeerBalaton jóvoltából fél áron költheti el csapatvacsoráját a Blaha utcában. A Restless stílusos csapata Burdanna Navy kollekciójának darabjaival, elegáns pólókkal és párnahuzatokkal gazdagodott, valamint Be' vitorlázós karkötőivel és Zólyomi Zsolt illatcsomagjával.

Köszönjük a versenyzőknek a részvételt, reméljük, jövőre is hasonlóan frappáns szetteket láthatunk viszont a vízen! Köszönjük a zsűrinek, hogy részt vett kezdeményezésünkben és köszönjük a nyereményfelajánlásokat, amik tovább növelték az esemény színvonalát!



Ez van a hétvégén

Decathlon Kupa

A három napos Decathlon Kupát a Fertő-tavon rendezi a Fertő-tavi Vitorlás Szövetség az Optimist osztálynak. Mivel ranglistaverseny, ezért közel 100 versenyző gyűlt össze. Az első napon gyenge-közepes, forgolódó déli szélben két futamot sikerült megrendezni, a szombati és vasárnapi napra erősebb szelet írnak. Összesen 9 futam van tervben.

Kiírás: Decathlon Kupa kiírás.pdf

THE Olympic Regatta

A THE-ben a hétvégén ranglistaversenyt rendeznek 420, 470 és Finn osztályoknak. A Laser osztályoknak versenylehetőség az Olympic Regatta. A verseny szombattól hétfőig tart, összesen 9 futamot terveznek.

Kiírás: THE Olympic Regatta.pdf

Optimist világbajnokság Thaiföldön

2017. július 11-21. között kerül megrendezésre az idei évi Optimist világbajnokság Thaiföldön, ahol klubunk öt ifjú magyar versenyzőnek, Bányai Attilának, Nagy Bendegúznak, Borda Leventének, Szabó Roni Oszkárnak és Zolnai Sámuelnek drukkolhatunk. A fiatalokat A Spartacus VE edzője, Török Péter és a Balatonfüredi Yacht Club edzője, Szalontai Bence kísérte el.

A következő oldalon kísérhetjük őket figyelemmel:

https://www.facebook.com/opworldhungary2017/?fref=ts

Fotó: Szántó Áron, Cserta Gábor