Alkotmány Kupa

Az augusztus 20-án rendezett Alkotmány Kupán 60 hajó vágott neki a hagyományos nyárzáró túraversenynek. A klasszikus hajók 10.30-kor rajtoltak, míg a modern egységek 11:00-kor. A szél a rajtra bíztatóan lengedezni kezdett 3-5 csomós D-DNYI szél fújt. A Sirocco, és a másik két 75-ös cirkáló (Nemere II. és Lilafüred) már az elején az élre álltak. A Balatonkenes-Balatonaliga-Balatonkenese féltávnál ez is maradt a sorrend, közben Litkey Farkasék a Festipay nevű katamaránnal utolérték az élmezőnyt. A szél szinte teljesen leállt, így a rendezőség Balatonalmádinál befuttatta a mezőnyt. Litkey Farkasék értek be ugyan elsőnek, igen-igen kis előnnyel a Czittel Lajos kormányozta Sirocco előtt, de visszaléptek, mert egyedüli katamaránként nem akartak beleszólni a versengésbe. Így az abszolút Alkotmány Kupa hármas befutója a Sirocco, Nemere II. és a Lilafüred lett. Ők nyerték a Tabu Kupa abszolút első három helyét is. Az Összevont Cirkáló Bajnokság egyik futama is volt egyben a Tabu Kupa, itt az ORC eredmény szerint a Sirocco, a Nemere II. és a Kishamis lett a sorrend. A modern hajók közül a leggyorsabb az Avatar volt Soponyai Géza kormányzásával, akik egyben a YSI-es kategória győztesei is lettek a Remete és a Paquita előtt. A háziverseny győztese az Infinity lett abszolútban, akik egyben a legnagyobb kategória győzelmét is megszerezte. A hagyományokhoz híven a napot finom sült, hűsítő sör és a díjátadó zárta.

Forrás, kép: Dávid Júlia

Tudj meg többet a Decathlon vitorlás termékeiről!

XII. Lájer Admirális Emlékverseny

Az idén az OB miatt augusztus 20-21-re került a versenynaptárban ez a regatta. Az időjárás előrejelzés kivételesen stimmelt a valósággal. Szombaton egész nap a tükörsima vizet csodáltuk és parti csapatépítést tartottunk. Este sztárszakácsaink jóvoltából ismét olyan étel került az asztalra, amit mindenki irigyelhet. Sötétedés után bőkezű támogatónk a tó körül számos helyen tűzijátékot rendezett a versenyzők tiszteletére.

Vasárnap végre megmozdult a levegő és elindulhatott egy futam a gyenge délies szélben, ami azonban nemsokára megállt, így le is kellett fújni. Kis várakozás után jött a második rajt, amit az ugyancsak a gyengécske szélben viszont sikerült befuttatni. Itt győzött a Hegedűs Léna – Honti Norbert páros, második lett a Diószegi Zoltán – Székely András duó, míg harmadik a Szabó Géza – Sári Viktor kettős. A harmadik rajt első körében aztán egyszer csak leállt a déli szél és pár perc múlva megjött az északi, így ezt a futamot is érvénytelenítette a rendező. Gyors pálya átrakás után már erős, 20 csomó körüli szélben indult el az utolsó futam, ami a végén 25 csomó feletti lökésekben zárult. Itt már előjöttek technikai problémák, és olyan is volt, aki ezt nem vállalta. Az első cirkáló szakaszon a Virág Flóra – Jankovics Gábor vegyespáros vezetett, de a raumos takkon egyet borultak, és ekkor a harmadiknak forduló Diószegi – Székely duó átvette a vezetést. Innen már nem volt nagy változás a végéig, az éleskedős cirkálás után vizisíelős raummal nyert a Diószegi – Székely páros Virág – Jankovics előtt. Meglepetésre harmadiknak befutott a Meskó testvérek hajója.

Mivel több futamra már nem volt idő, így ezek alapján hirdettek eredményt:

Diószegi Zoltán – Székely András Nacra F18 Infusion Katamarán SE

Virág Flóra – Jankovics Gábor Nacra 17   YKA / Katamarán SE

Hegedűs Léna – Honti Norbert HobieCat Fox F20 Ponton Klub

Forrás: Székely András, Kenguru SE; kép: Lázár Antónia

Ötvenes cirkáló flottabajnokság

Az időjárás nem fogadta kegyeibe az ötvenes balatoni cirkálókat. Augusztusi kánikula és széltelenség volt jellemző erre a pár napra, aminek a flotta is áldozatául esett. Szombaton egész napos várakozás után délután fél háromkor sikerült elrajtoltatni egy futamot 2-3 csomós szélben, ami szép lassan el is állt így a futam érvénytelenítve lett. Ma egy futamot sikerült végül rendezni, így a flottabajnokság végül egy túra és egy pályafutammal zárult. A versenyt végül a Fortuna nyerte Kis Szölgyémi Ferenc kormányzásával, egy harmadik hellyel és egy futamgyőzelemmel. Második lett a Cirrus III. Farkas János vezetésével. A harmadik az Indián lett Süli András irányításával.

Forrás, kép: Vincze Gábor, Ötvenes cirkáló osztály

Öt futamos Pico és RS Feva bajnokság

Alsóörs, 2016. augusztus 22. – Noha az időjárás nem igazán fogadta kegyeibe a versenyzőket, mégis sikerült öt futamot rendezni a hétvégén a Laser Pico és RS Feva Flottabajnokságon. Péntek este sosem látott aktivitás vette kezdetét az új alsóörsi Marinában, a verseny helyszínén: hét klub mintegy ötven versenyzője és a hozzájuk tartozó szülők, edzők és szervezők tettek meg mindent azért, hogy mindenkinek jusson hajó, versenyzőtárs és hely a kikötőben. A verseny a szokások szerint jó hangulatú szabályismereti előadással kezdődött, amelyen a vitorlázópalánták az alapvető szabályok mellett néhány szendvics mellett a másnap vitorlázandó pályával is megismerkedtek.

Szombat reggelre aztán a nevezési lista is teljes lett: 15 Laser Pico és 11 RS Feva szállt vízre a flottabajnoki cím megszerzéséért. A versenyt Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára nyitotta meg, ami jól  jelzi, hogy a szövetség elképzeléseiben komoly szerepet kap ez a rendezvény, amelynek a legfontosabb célja, hogy a táborból kikerült gyerekek belekóstoljanak az „igazi″ versenyzésbe is. A szervezők és a támogatók ehhez mindent biztosítottak: a kellő számú motoros és pályajel lehetővé tette egy igazi up-and-down pálya tűzését, a „járőröző″ zsűri biztosította a vízi bíráskodást, és Igali Csilla versenyvezető személye garancia volt a kiváló és fair futamokra is.

„Csilla néni″ nem tudta jó hírekkel kezdeni a kormányosértekezletet. Szombatra nem sok szelet jósoltak, így a flotta ugyan kivitorlázott a kikötő elé, de a foltos, gyenge szélben nem lehetett futamot rendezni, így mintegy másfél óra várakozás után visszatértek a marinába, s parti halasztással folytatódott a rendezvény. Eközben a gyerekek röplabdázással, bringázással, fagyizással és persze némi rohangászással múlatták az időt. Sajnálatos módon a máriafürdői HVSE egyik vitorlázója egy meggondolatlan ugrás után csúnyán meg is sérült. Hamarosan ellátta őt a versenyorvos, és megérkezett a mentő is, amely végül Veszprémbe szállította. Szerencsére a térdsérülés nem bizonyult komolynak. A csapat minden tagja egy közös levélben kívánt neki gyors felépülést, s a hírek szerint Ármin hamarosan újra hajóba ülhet, és maradandó nyomok nélkül úszta meg a kalandot.

Másnapra egy közeledő hidegfrontot jósoltak, ezért a versenyvezetés úgy döntött, hogy vasárnap korán reggel, a front előtt várt mérsékelt északkeleti szélben rendezi meg a futamokat – amennyit biztonságosan lehet. Ezért a szombati vacsora előbbre került, s a versenyzők korán ágyba kerültek, hogy másnap fél nyolckor – a reggeli szendvicsekkel felvértezve – indulhasson a verseny.

A döntés kiváló volt, s Igali Csillát és csapatát dicséri a megvalósítás. Az első rajtra végül vasárnap reggel fél kilenkor került sor, és ezután sikerült a versenyutasításban napi ötben maximált futamot megrendezni. A 25-35 perces futamok 3-6 csomós szélben zajlottak, s a gyerekek nagyon fegyelmezetten rajtoltak és vitorlázták végig a kétkörös pályát. A csapat egy óra körül már a parton volt, és egy óvástárgyalás után fél háromkor ki lehetett hirdetni az eredményt. A kupák átadásakor érkezett csak meg a front első szele.

A klubok versenyében – ahol a három legjobb hajó eredménye számít – idén a Vitorlázó Gyermekekért Egyesület (VGYE) győzött a TVSK és a BYC előtt. Az RS Fevák között – ahogyan az előre borítékolható volt – az idén már Európa-bajnokságon is rajthoz állt Sármay Domokos–Náray Ágoston páros diadalmaskodott, akik három futamot is megnyertek. Ezüstérmes a szintén VGYE-s Magyar Máté és Márk lett, a harmadik hely pedig Bartis Hanni és Perti Dániel kettősének jutott (BYC).

Laser Picóban, ahol több volt a valóban kezdő versenyző, sokkal hullámzóbbak voltak a teljesítmények. Végül egy máriafürdői páros: Csikós Péter és Gondos Ádám (HVSE) állhatott a dobogó felső fokára. A második helyen Angelusz Ádám és Anna végzett (TVSK), a harmadik Érdi Ferenc Vince és Érdi Félix Vazul (VGYE) lett. Meg kell említeni, hogy a győztes pároshoz hasonlóan Rendek Zsombor és Örs (VGYE) is két futamot nyert, az, hogy végül negyedikek lettek, egy ütközés utáni óvás és kizárás eredménye.

A verseny végül a vitorlázás minden szépségét és nehézségét bemutatta, s a lelkesedésből ítélve ebből az ötven gyerekből biztosan sokan választják majd hosszú évekre ezt a sportágat. Legközelebb jövő év júliusában Balatonmáriafürdőn, a HVSE rendezésében kerül sor majd egy hasonló versenyre, s augusztusban ismét Alsóörs adhat otthont a Flottabajnokságnak. 

Forrás: hunsail.hu; kép: Mag Andrea

Agrolog kupa


Augusztus 19-20-án a Keszthelyi Yacht Club 2015 után második alkalommal rendezte meg az Agrolog kupát. 19-én került sor a az időmérő futamra, mely eltér a szokásos versenyektől: 12-16 óra között lehet elrajtolni 3 alkalommal a Balatonmáriafürdői kikötő előtti rajtvonalon, tetszőleges időben. Befutó pedig a KYC kikötője előtti célvonal, ahova legkésőbb 17:30-ra kell beérni. Így lényegében 4 óra áll rendelkezésre, hogy akár 3-szor nekifutva mindenki a megfelelő időt, szelet válassza ki, hogy „rekordidőt” fusson a Mária –Keszthely szakaszon. Természetesen nagy a szerencse, tapasztalat, időjárás ismeret jelentősége a jó választásban. 12-kor még nagyon kicsi keleti szél lengedezett, de egy zivatar miatt ez leállt, s 12:30 körül nyugatira váltott, majd kiterjedt az öbölre és megerősödött, elég jó szél kerekedett csúnya felhőkkel. Aki ezt az időpontot választotta járt jól, mert a szél csak alig egy órát fújt, ereje gyengült, és végül leállt. A jó időben rajtolók még jó szélben futottak be, a többieknek a végére már csak alig maradt. Persze volt, aki kivárta (vagy addigra ért a rajthoz) a 16:00 órát, és nekik már ismét egy kellemes keleti fújt. Összegezve egy érdekes, nehezen kiszámítható verseny volt. A Lisa 2015-ös idejét sikerült megdönteni közel 11 perccel egy 49-esnek.
20-án a kiírásnak megfelelően egy pálya és egy túrafutam várt a versenyzőkre. A rajt osztályonként( YS-III-II-I) 10 perc eltolással történt, hogy a 2. rajt előtt ne kelljen sokat várni a gyorsabb hajóknak. A szél nem volt túl kegyes, gyenge, néha leálló fuvallat borzolta többnyire csak az idegeket, nem a hajunk. De minden rajtoló hajó teljesítette a háromszög pályát.. A 2. futam rajtját a rendező egy parti halasztással tolta el, mert csak tükör víz maradt. Délután megjött ismét a gyenge keleti és 14:50-kor elrajtolt egyben a mezőny a túrafutamon. Itt sem maradtak el a helycserék a kiszámíthatatlan szélcsíkok miatt, de ez tette izgalmasabbá a versenyzést..
A befutó után a szokásos vacsora, eredményhirdetés zárta a napot. Köszönjük mindenkinek a szereplést, rendezést a támogatást! Jövőre ismét aug. 19-20-án!


Forrás: Takács Péter, KYC

Ismerd meg a Bravo Boats hajóit!

Érdi Mári Olimpiája

Érdi Mári megírta rioi élményeinek első részét. Bepillantást nyerhetünk abba, milyen volt az olimpiai falu hangulata, hogy szokás felmérni az ötkarikás versenypályát, és hogy élte meg a futamokat és a futamgyőzelmet a Laser Radial élvonalában. Egy kis ízelítő a leírásból:

„Négy napot edzettem a verseny kezdete előtt, a sebességemmel elégedett voltam kis szélben, erősebb szeles napokon viszont éreztem, hogy régen vitorláztunk olyan körülmények között. Összesen öt hetet töltöttem Rióban az olimpia előtt edzőtáborozással, de 2-3 napnál többször nem volt 12 csomónál nagyobb szelünk. Most az olimpia alatt meg szinte majdnem végig nagyobb szél fújt. Mindenki kis szélre számított, az ír lányt -aki végül ezüstérmes lett- már a verseny előtt leírták, ő csak nagy szélben szokott jól menni, kis szélben az utolsó helyekért küzd általában. Mindenkit meglepett, amikor már az első nap után a top 5-ben volt és a következő napokon meg egyre csak javította a helyét. Én 21. helyen álltam az első nap után amivel nem voltam elégedett, elég sok amatőr hibát követtem el, nem volt még ráállva az agyam az olimpiai versenyzésre, de hogy is lehetett volna ráállva amikor ez volt az első napom. A következő napon nagyon "éhesen" mentem vízre, tudtam, hogy én tudok jobban is menni, mint a 21. hely.

A kedvenc pályámon (ponte) voltunk, itt kicsik a hullámok és a szél is kiszámíthatóbb, mint a többi pályán. A kínai lány edzője ezen a napon is együtt vontázott ki minket Lilyvel és amikor a pályára értünk kezdtük is a vitorlázást. Minden nap a futamok előtt vele mértem fel a pályákat, teszteltem, hogy melyik oldal lehet a jobb. Általában 3-4 perces "split tack"-eket csináltunk (ez azt jelenti, hogy az egyik vitorlázó megy jobb csapáson, a másik bal csapáson 3-3 percig, utána megfordulnak mind a ketten és amelyik hajó lekeresztezi a másikat annak volt előnyösebb az oldala) és ezekből is kettőt vagy hármat. Nem emlékszem olyan napra amikor magabiztosan ki tudtuk volna jelenteni rajt előtt, hogy mondjuk a bal oldal a jobb, dehát  ez a vitorlázás szépsége. Soha nem tudod mi fog történni. Amiután végeztünk az aznapi felméréssel, elmentem még egyedül is vitorlázgatni egy kicsit, csináltam néhány fordulót és nagyon magabiztosnak éreztem magam. A sebességemmel minden rendben volt, alig vártam, hogy rajtoljunk. Az első rajtom bravúrosra sikerült, ott volt mellettem a kínai (Londonban lett aranyérmes, Pekingben bronz) és a belga lány (Londonban bronzérmes) is és beleadtam mindent, hogy ne maradjak le tőlük. Egy perccel a rajt után vettem észre,nem hogy lemaradtam, hanem még én vertem rájuk néhány métert. Amikor lepörgött a szél az egész mezőny megfordult, köztük én is és ezután a forduló után már nem ment el előttem senki az egész futam alatt. FUTAMOT NYERTEM AZ OLIMPIÁN!”

A teljes beszámoló itt olvasható: http://www.marierdi.com/#!Ri%C3%B3i-%C3%B6sszefoglal%C3%B3-1-r%C3%A9sz/fmcky/57b9d1de0cf2e8660aa524ea

Forrás, kép: Érdi Mári

Következik…

Augusztus végével indul az, amire a versenyvitorlázók egész évben várnak: az országos bajnokságok sora. Egy bajnokság már zajlik, egy indul a jövőhéten, és utána minden hétre jut jó pár – szerencse, hogy hajókban és versenyzőkben ilyen gazdag tavunk van!

Optimist Országos Bajnokság

A héten zajlik Balatonföldváron az Optimist Országos Bajnokság, rekord számú versenyzővel: 126 gyermek nevezett. Jövő héten érkezünk a részletekkel, eredményekkel! A nyomkövetés elérhető a http://sailinfo.hu/vitorlas oldalon.

Forrás: hunsail.hu; kép: Lászlófy Csaba Photography

Nagyhajós Országos Bajnokság I. és Ranglistaverseny

A Magyar Vitorlás Szövetség rendezésében augusztus 24-28. között méri össze tudását a nagyhajós flotta a Balatonfüred, Alsóörs, Siófok, Zamárdi és Tihany között kijelölt vízterületen, illetve a Balatonföldvártól nyugatra kijelölt részen. Az Országos Bajnokságra nevezhet a 11m OD, 15 és 25-9ös jolle, 70-es cirkáló, a 8m OD, az Asso99, az Elliott770, a Nautic370, a Regina, a Scholtz22 és a Sudár Regatta, míg a Ranglistaversenyre a Dolfin, a J24, a Melges24 és az X-35 osztályok nevezhetnek. Utóbbiaknak 5 pályafutam megrendezését tervezi a rendezőség, az előzőeknél 10 pályafutamot terveznek, kivétel a Nautic és Nautic370 osztályoknak, akiknek 8 pálya- és 2 túrafutamot szeretnének ellőni. A versenyhez minden szükséges dokumentum megtalálható itt: http://hunsail.hu/nagyhajos-bajnoksag-i

Forrás: hunsail.hu

Timu emlékverseny

Augusztus 25-én rendezi a Tihanyi Hajós Egylet a Timu Emlékversenyt. Ennek kapcsán álljon itt tőlük a verseny felhívása:

Ennek a versenynek az alapötletét még Timu találta ki öt évvel ezelőtt: indítsunk egy nagyhajós versenyt a Balatonon, aminek minden Forint bevételét az utánpótlás nevelésére fordítjuk. Sajnos a sors közbeszólt, és nem tudtuk közösen megvalósítani vele az ötletét, hirtelen és tragikus távozása miatt. Az akkori verseny így el is maradt, szokásainkhoz híven  ismét belevágunk, és megvalósítja Timu elképzelését: folytatjuk a regattát rá emlékezve, Timu emlékverseny néven!

Akinek Timu személye kedves, vagy aki az utánpótlás nevelését fontosnak találja, induljon el a versenyen, várjuk!

A versenyre minden hajótípus nevezését várjuk, jollékat, nagyhajókat is. Mivel a versenyt sok hajóosztály OB-je előtti vasárnap tartjuk, edzésnek, bemelegítésnek is jó lesz. Timu jollés múltjának emlékére a verseny első szakasza egy pályaverseny kreuz szakasza lesz, innen pedig átváltunk egy Tihanyt kerülő túraversennyé.

Timunak pedig próbálunk emléket állítani a versennyel, bár ne kellene!

Versenykiírás: Timu emlékverseny 2016 kiírás.doc

Forrás, kép: Tihanyi Hajós Egylet

Balatoni Hajókiállítás

Szeptember első hétvégéjén, 2-4. között kerül megrendezésre hazánk legnagyobb vízi hajókiállítása, a 21. Balatoni Hajókiállítás. Balatonkenesén, a Kenese Marina Portban várják a hajózás iránt érdeklődőket több mint 50 kiállítóval, és több mint 50 parton és vízen kiállított hajóval.