A rajtot követő napokban az a front érte utol a mezőnyt, ami néha 50 csomós pöffökkel borzolta a csapatok kedélyeit, akik többnyire jól felkészültek a várható időjárási körülményekre, de aztán csak beütött a krach.

Egy gyönyörű napsütés csütörtök délelőtt az Akzonobelen egy rosszul kivitelezett halzolást következtében levált a nagyvitorla sínje az árbócról és pár latnit is sikerült lenullázniuk. Csak több napos szenvedés árán sikerült második kísérletre visszaekecselni a sínt az árbócra, de ez a javítás sikeresnek bizonyult, így 7 nap után megkezdhették a felzárkózást.

A TTTOP-n az ötödik napon megszólalt a MOB, azaz az ember a vízben riasztás, ráadásul még a sötétben. Volt persze minden: kiabálás, káosz és végül létszámellenőrzés. Kiderült, hogy téves riasztás volt. Egy leharcolt mentőmellény ragadt a dekken, és ez kapott túl sok vizet a 40 csomós pöffökben felkorbácsolt tengeren.

Nagyot ment az első hét második felében a Brunel, aki a negyedik helyen 190 mérföldes hátrányát dolgozta le 65 mérföldre az élen állókhoz képest, de pozícióban nem sikerült előrébb lépniük.

Nyolc nappal a rajt után a szakaszt domináló Mapfre és DongFeng páros még mindig kéz a kézben vitorlázott pár kilométerre egymástól, masszív kontroll alatt tartva a másik egységet. A DongFeng sok napon át vezetett és volt jelentősebb előnye is, de végül a Mapfre szépen, következetesen vitorlázva, brutális energia-befektetés mellett jött a kínai zászló alatt vitorlázó hajó nyakára. 

Így nézett ki belülről a helyzet az élen egy hét után:

A jó taktika kivitelezése olykor hatalmas befektetést igényel egy-egy csapattól. A jéghegyek miatt meghúzott virtuális déli határvonal alá nem vitorlázhattak a csapatok, viszont a szél ott volt, ezért ahhoz közel akart maradni minden csapat. Az időjárás a 7. és 8. napon egyenesen megkövetelte a csapatoktól, hogy olyannyira délen maradjanak, amennyire csak tudnak, így az élen állók végül 36 óra leforgása alatt több mint 30-at halzoltak. Ez ugye nekünk nem tűnik akkora dolognak, de ezen a hajón minden kézre szükség van a manőverhez és ebbe beleértjük az éppen alvó legénységet is. Mivel a vitorlák meglehetősen nehezek, ezért ezeket használják arra, hogy a hajókat balanszírozzák. Így minden egyes manőver alkalmával átpakolják az éppen nem használt vitorlákat a luv oldalra és a bőszeles menetekben leginkább hátra. Ez a feladat pedig akár 20 percig is eltarthat.

A kilencedik napon kisebb vízválasztóhoz érkezett az élmezőny, ugyanis a szél északnyugatiról délnyugatira fordult. A váltás során az első helyen vitorlázó Dongfeng elkövetett egy taktikai hibát és 50 percre elengedte a Mapfre kezét, mellőzve a szoros emberfogást. A hiba fájdalmas volt a kínai hajó számára, ugyanis a Mapfre délebbre halzolt meg és a manőver után végig frissebb szélben tudott vitorlázni kelet felé, a DongFeng pedig több extra mérföldet vitorlázva volt kénytelen visszazárni a Mapfre vonalába, előzékenyen maga elé engedve a másik vörös hajót.

Innét a befutóig már csak kergetni tudta a DongFeng a Mapfrét. Előbbi még hidraulika problémával is megküzdött, de egyáltalán nem ezen múlt a helyezések sorsa. A Vestas végül simán tartotta a Brunelt és ebben a sorrendben érkeztek meg az ausztrál kikötővárosba a harmadik és negyedik helyen. A Scallywag és a TTTOP között is egyfajta külön verseny alakult ki, ahol a Scallywag végül győzedelmeskedett és hozta az ötödik helyet. Az Akzonobel kínkeserves befutót produkált a megváltozott időjárásnak is köszönhetően, ugyanis az utolsó napokon gyenge szembeszél tetézte a csapat agóniáját, így pár száz mérföldes hátrányukat 3 napos kényszerű késére konvertálták a hetedik helyen.

A negyedik szakasz január 2-án rajtol.

 

3. szakasz (Fokváros – Melbourne) eredmények

1. MAPFRE -- BEFUTOTT -- 16:07.21 UTC, December 24 – 14 nap, 04h:07m:21s

2. Dongfeng Race Team -- BEFUTOTT – 20:10:16 UTC, December 24 – 14 nap, 08h:10m:16s

3. Vestas 11th Hour Racing -- BEFUTOTT – 21:52:11 UTC, December 24 – 14 nap, 09h:52m:11s

4. Team Brunel -- BEFUTOTT – 23:36:27 UTC, December 24 – 14 nap, 11h:36m:27s

5. Sun Hung Kai/Scallywag -- BEFUTOTT – 01:06:31 UTC, December 26 – 15 nap, 13h:06m:31s

6. Turn the Tide on Plastic -- BEFUTOTT – 03:52:50 UTC, December 26 – 15 nap, 15h:52m:50s

7. team AkzoNobel -- BEFUTOTT – 23:24:45 UTC, December 27 – 17 nap, 11h:24m:45s

 

Volvo Ocean Race – Jelenlegi állás 3 szakasz után

1. MAPFRE ---- 29 pont

2. Dongfeng Race Team ---- 23 pont

3. Vestas 11th Hour Racing ---- 23 pont

4. Team Brunel ---- 14 pont

5. Sun Hung Kai/Scallywag ---- 11 pont

6. team AkzoNobel ---- 9 pont

7. Turn the Tide on Plastic ---- 6 pont

A Volvo Ocean Race híreit a Volvo Autó Hungária támogatásával hozzuk el.

 

Fotók: Jen Edney, Jeremy Lecaudey, James Blake / Volvo Ocean Race