Előzetesen az első 15-be várta önmagukat Gyapjas Balázs a burgaszi felnőtt 470-es Európa-bajnokságon. Ezt a célt sikerült is elérniük, a 14. helyen végeztek a számukra szerdán befejeződött versenyen - az éremfutamot ugyanis csütörtökön rendezték.  (A verseny abszolút sorrendjében a 15. helyen végeztek, de előttük volt egy amerikai hajó.) Bejöttek az előzetes időjárási jóslatok, azaz az első nap kivételével szinte végig fújt a 13-18 csomós termikszél, csak az utolsó két futamban volt ennél gyengébb, 9-12 csomós. Ez megnehezítette Gyapjasék versenyzését - akik eleve kemény küzdelemre számítottak látva a mezőnyt -, hiszen az erősebb szél saját bevallásuk szerint sem a kedvencük. Ennek ellenére sikerült elérniük az első 15-öt, az egyik futamban pedig a 3. helyen futottak célba.

A számukra utolsó versenynapon pedig “a gyengébb szélben végre gyorsak voltunk és megmutattuk, mit tudunk” - a 7. helyen végeztek a 10. futamban. Sőt, a verseny 11. futamában a 4. helyen értek célba, de korai rajtjuk miatt ezt az eredményt nem tarthatták meg. Gyapjasék a nemzetek között a 11. (abszolútban a 12.) helyen végeztek, az EB rajtja előtt a tízbe kerüléssel számoltak. Egy év alatt sokat javultak, a múlt évi EB-n még 49 hajó közül a 24. helyen végeztek.

"Az Európa-bajnoksággal végül elégedettek voltunk ahol a 14. helyen végeztünk. Sajnos az utolsó nap a záró futamban korai rajtossak lettünk amivel pont nem sikerült megelőznünk további két hajót, de a célunk az volt, hogy az első 15 között végezzünk, ami így is sikerült" -értékelte a versenyt Gyapjas Balázs. "Amiken változtattunk, azok mind pozitívak voltak, mind a fock, mind az állítások. Gyenge és középszélben továbbra is az egyik leggyorsabbak vagyunk. Most a következő verseny a világkupa döntő lesz, ahol szintén ki fogunk próbálni egy új grószt, hogy a világbajnokságra a lehető legjobb szettel tudjunk menni." Amiben javulni szeretnének még, az az erős szeles krajcos sebesség.

A Litkey Botond-Rácz Levente kettős a verseny előtt a mezőny első felét tűzte célul, ezt végül nem sikerült elérniük, a 36. (abszolútban a 40.) helyen végeztek. “A verseny nagyon nehéz és kimerítő volt, mind fizikálisan, mind pedig mentálisan. Nem számoltunk előzetesen ilyen erős mezőnnyel, így a várakozásainkhoz képest gyengébb eredményt sikerült elérni” -értékelték a versenyt. Ennek ellenére, és ennek köszönhetően is nagyon sokat tanultak, és fontos információkat kaptak a beállításainkról.

A verseny nyomán átértékelték, amit eddig csináltak, s arra jutottak, hogy ebben a mezőnyben nem tudnak eredményt elérni pusztán azzal, hogy elindulnak számos versenyre. “A sebességünk kevés ahhoz, hogy felépítsük a taktikánkat. Sokkal több edzésmunkát kell elvégezni a vízen, megfelelő edzőpartnerrel, amire eddig nem volt lehetőségünk, most azonban találtunk megfelelő és baráti edzőpartnert az egyik görög páros személyében, akikkel abban a klubban tudunk majd edzeni, ahol az olimpiai bronzérmes és a mostani EB-n is harmadik helyezett Mantis-Kagialis kettős is versenyez.” Így velük is együtt lehet tréningezni.

Tovább kell javítaniuk a hajóbeállításokat minden szél- és hullámzási viszonyokra, gyakorolni ki a megfelelő hajóvezetési technikákat,a pumpálásokat különböző hullámokon és szélerőben, illetve pályaszakaszokon, valamint a rajtolásokat is.

Az Európa-bajnokságon 2017 után ismét svéd győzelem született, de ezúttal a verseny közepétől már stabilan vezető Dahlberg-Bergström kettős révén - tavaly a Fock-Dackhammar kettősük nyert. A svédek nagy előnnyel, 16 ponttal előzték meg a második helyezett amerikai McNay-Hughes hajót, akik viszont csak egy ponttal végeztek a 2010-es EB-győztes, riói bronzérmes görög Mantis-Kagialis egység előtt. Az európa-bajnoki sorrendben a német Winkel-Cipra kettős végzett.

Gyapjas Balázs és Zsombor a kvótaszerző összevont világbajnokság előtt a Világkupa-döntő Marseille-ben és a junior EB-n Portugáliában versenyeznek még.  Litkeyék számára a következő nemzetközi verseny már a dániai világbajnokság lesz, előtte szeretnének elmenni Athénba egy újabb edzőtáborra. “Athénban tökéletesek a feltételek mind szélviszonyban mind hullámzásban, hogy gyakoroljuk  a megfelelő hajóvezetési technikákat, és beállításokat.”

A részletes eredményeket itt lehet megnézni.

Szerző: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség

Fotók: Nikos Alevromytis / alen.gr