„Egy uncia megelőzés egy mázsa gyógymódot ér” – írta Benjamin Franklin, bár igazából a tűzbiztonságról volt szó – de ez a mondás alkalmazható a vitorlázásra is. A mi esetünkben ez az uncia a felkészülést és az edzést jelenti. Igen, problémák még így is előfordulhatnak, de az olajozott munka segít ezek számát csökkenteni, és a helyreállítást felgyorsítani. Nézzük, hogy alkalmazzuk ezeket a három leggyakoribb spinakker baleset, a rákhalászat, a répa és a felcsavarodás esetén.

A vitorlázás fortélyait azok tudják elsajátítani, akik ismerik a vitorlás "szakmát" és pontosan tudják, hogy a pozíciójuk mit kíván meg tőlük a hajón. Ahhoz, hogy egy csapat jól működjön, szükség van egy jó vezetőre, aki biztosítja, hogy a legénység minden tagja tudja a dolgát és tisztában van az elvárásokkal. A manővereket gyakorolni is kell, mert csak ismétléssel tudjuk elérni azt, hogy minden apró probléma megoldódjon a trimmeléstől a vitorlalehúzásig. Egy jól felkészült csapat nemcsak jól és csendesen tud kommunikálni, de akár szavak nélkül is megértik egymást.

 

Rákhalászat

Rákhalászat akkor történik, amikor a spinakker leeresztésénél a vitorla luv oldali része beesik a vízbe, időnként akár a hajótest alá is kerül és a legénység, miközben próbálja a vitorlát kiemelni a vízből, úgy néz ki, mintha hálóval rákra halászna. Ez persze aztán eléggé lelassítja a hajót, így versenyen jobb megelőzni a problémát.

Megelőzés

Legkönnyebben természetesen úgy lehet megelőzni a rákhalászatot, ha nem engedjük, hogy a vitorla beleessen a vízbe. A bowman egyik feladata pont az, hogy kísérje a vitorla alsó élét, ahogy a luv oldal hátramegy, megakadályozva ezzel a vízbeesést. A mast arra figyel, hogy a luv szár tisztán érkezzen, a pit pedig szintén figyeljen oda, hogy ne legyen a shott semmibe se beleakadva, a stopperek és klemmek ne fogják meg, hogy szabadon futhasson a vitorla leeresztésénél.

A hosszú spinakkershott nagyon fontos, ajánljuk, hogy senki ne spóroljon ezen, mert ha túl rövid, és beleakad valamibe, a spi megtelik vízzel és már megy is a hajó alá. Tehát a trimmer behúzza a lee shottot, a luvot kiengedi, a vordeck figyeli, hogy a vitorla tisztán előre mehessen, majd elkezdi az alsó élet begyűjteni, miközben a pit elengedi a felhúzó kötelet.

Mentés

Ha már megtörtént a baj, a pit a lehető leggyorsabban állítsa meg a spinakker leeresztését, mivel minél több vitorla van fenn, annál kevesebb van a vízben. Utána el kell engedni a luv oldali shottot és újra megpróbálni teljesen felhúzni a vitorlát. Ha a vitorla fenn van, a luv shott szabadon száll, a vitorla nem tud több vizet begyűjteni. Ha a lee shott be van húzva, a luv kiengedve, a spi beesik a grósz mögé. Ha a luv shott nincs kiengedve vagy beakadt, a vitorla horgonyként fogja megállítani a hajót. Tehát ha a luv oldali spi shott szabad, a fordeck elkezdheti a vitorla begyűjtését úgy, hogy a vitorla alján a víz szabadon távozhasson, majd amikor a vitorla a decken van, megkezdődhet a spifall leeresztése. Végül pedig át kell vizsgálni a vitorlát, hogy van-e rajta sérülés, esetleg a luv shottot újra fűzni, és már készülhetünk is a következő körre.

 

Répa

A répa az egyik leggyakrabban látott spinakkeres probléma, általában úgy "készül", hogy a luv oldal még nincs megfeszítve és a lee oldal is laza, a hátsó él pedig megcsavarodik a grószról leszakadó széltől.

Megelőzés

Először is legyen a spinakker mindig tisztán elpakolva, vagyis mind a három élen végig kell menni és kitisztázni, a sarkokat összegyűjteni és így bekészíteni.

Aztán pedig a vitorla felhúzásánál fontos, hogy a luv oldali shott feszes legyen, és bár ilyenkor még nem húzunk rá a lee shottra, azért az se legyen túl laza. Legyen kézben, ezzel elérhetjük, hogy a vitorla középső része ne essen áldozatul a grószról leszakadó levegőnek, főleg nagy szélben.

A megelőzés része a vitorla karbantartása is. Minden spinakker anyagon van egy vékony szilikon borítás, amitől a vitorla könnyen kezelhető, majdnemhogy csúszós lesz. Ahogy a vitorla öregszik, elveszti ezt a szilikon borítást. Ha azt vesszük észre, hogy egyre nehézkesebb a spinakker fel- és lehúzása, egyre többször van répánk, valószínűleg lassan szükségünk lesz egy új spire.

Mentés

Amikor répázunk (és ez most nem ha, hanem amikor), azonnal állítsuk meg a vitorla felhúzását, próbáljuk hátra húzni a hátsó alsó sarkot, illetve lefelé húzni a spinakker alsó élének közepét. Ha nem megy, akkor engedjük a spinakkert lejjebb, végső esetben sajnos teljesen le kell szedni a vitorlát és kézzel kitisztázni.

Felcsavarodás

A harmadik spinakkeres baleset a vitorla felcsavarása a vorstagra. Ezt általában úgy érjük el, hogy a vitorla lében belobban és vagy gyorsabbak leszünk, mint a spinakker vagy csak egyszerűen összeesik és a grósz lee oldaláról leszakadó levegő előre fújja és a vorstag köré tekeri.

Megelőzés

A felcsavarodást úgy lehet megelőzni, ha fellúvolunk és ráhúzunk a shottra. Ettől jó esetben a spi visszafújódik vorstag mögé. Nehezíti a helyzetet, hogy ez sokszor sötétben szokott megtörténni, amikor nem látjuk pontosan, hogy mi zajlik odafenn és a reakcióidőnk is lassabb. Ilyenkor minél hamarabb menteni kell, ami menthető. A felcsavarodás nagyszeles halzoknál is könnyen megtörténhet.

Mentés

Miután itt az a cél, hogy a grószról lejövő örvényszerű levegőáramlástól megszabaduljunk, húzzuk be a grószt, amennyire tudjuk, felszabadítva a spinakkert, mert így a leszakadó levegő elvileg visszafordul és kicsavarja a spit. Ha ez nem elég, halzoljunk meg a grósszal.

 

Bónusz tippek

Melegen ajánljuk, hogy legyen a kerámia kés mindig kéznél a kokpitben. Nem rozsdásodik, éles és nem drága. Nagy szélben, ha rákhalászat esete forog fenn és nem tudjuk kiereszteni a luv shottot, könnyen elvághatjuk azt megelőzve a sokkal nagyobb problémát, a rig sérülését vagy a legénység vízbeesését.

Mindig legyen egy extra spinakker shott a hajón, így ha végszükség esetén el kell vágni az egyiket, akkor lesz mit bekötni helyette.