Újabb nagy lépéssel került távolabb az olimpiától a finn dinghy, a World Sailing közgyűlése helyben hagyta a tanács javaslatát, miszerint 2024-ben a finn helyett nyílttengeri tőkesúlyos osztály lépne az olimpiai programba.

A floridai Sarasota valószínűleg az osztály Waterloojaként vonul be a finnes történelembe. Amíg ugyanis a World Sailing itt rendezett konferenciájára még úgy érkeztek a delegátusok, hogy a májusi év közepi meetingen elfogadott javaslat szerint a finn 2024-ben is olimpiai részt vevő osztály lesz - igaz, a kissé nehezen értelmezhető vegyes legénységű egyszemélyes dinghy férfi tagjaként -, addig akonferencián szinte napról napra romlottak a legrégebbi olimpiai osztály pozíciói. Előbb szinte a semmiből felbukkant egy újabb javaslat, amely szerint az említett versenyszám helyett vegyes legénységű kétszemélyes nyílttengeri tőkesúlyos osztály szerepelne Marseille-ben, majd ezt a hidegzuhanyként érkező javaslatot a WS tanácsa elfogadta, két nappal később pedig a közgylés utolsó szűrőjén, a ratifikációs eljáráson is átment. Így a World Sailing ezt a javaslatot továbbítja a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elé, amely kimondja a végső szót a párizsi programról.

"Még nincs minden veszve, a harc csak most kezdődik, erős pozíciókkal rendelkezünk a NOB-ban" - írta Facebook-oldalára Luca Devoti, Sydney-ben, a 2000-es játékokon olimpiai ezüstérmes finnes, a legnagyobb gyártó. Nagyon elszántnak tűnnek a finnesek, a döntés után azonnal aláírásgyűjtő akciók indultak az osztályért, nem tűnik úgy, hogy a finnes közösség szó nélkül belenyugodna a döntésbe. Többen már a visszatérésre hívják fel a figyelmet, kiemelve, hogy mostantól a finnesek legfőbb feladata a szervezettség megőrzése és az olimpiai programba való viasszakerülés elérése. Másként fogalmazott a dán Otto Strandvig, 1987-ben európabajnoki bronzérmes finnes: "talán jobb is a finn számára, ha kimarad abből a prostitúcióból, amit olimpiának neveznek".

A WS tanács ajánlásával az is eldőlni látszik, hogy a női és a férfi 470-es osztályok számára is Tokió a végállomás. A NOB felé javasolt programban ugyanis egyik osztály sem szerepel, helyettük egy vegyes legénységű kétszemélyes osztálynak új versenyszámot hoznak be - ami nagyvitorlával, fockvitorlával, spinakkerrel rendelkezik és nem foilos, nem repülő hajó, azaz akár a 470-es is lehet(ne).  Nagyon úgy fest tehát, hogy a Gyapjas testvérek számára együtt egy hajóban Tokióban  -amennyiben kivívják az indulás jogát - az első olimpia egyben az utolsó is lesz. Tekintve, hogy ők idén még junior korúak, talán nem tűnik túlzásnak, hogy még akár 2-3 olimpia is beleférhetett volna - a fejlődésük tempóját látva a legszebb reményekkel.


A sarasotai konferencián a nagy vihart kavaró olimpiai osztályokról szóló döntés mellett számos már kérdés is eldőlt, ezek egyike magyar siker eredményezett. Magyarország nyerte ugyanis a 2019. évi World Sailing training and development szimpóziumának rendezési jogát. A szimpózium helyszíne Balatonfüred, időpontja 2019 márciusa. A szimpóziumon többek között a vitorlázás fejlesztése, az együttműködés, a fiatal vitorlázók képzése, a versenyszervezés, az edzői tevékyenség, az önkéntesség, a marketing és promóció, a stratégiatervezés, a paravitorlázás fejlesztése kerül napirendre.

A szimpózium mellett a magyar kormány támogatásával, Budapesttel együttműködve a Magyar Vitorlás Szövetség megpályázta a 2020-as World Sailing-konferencia rendezési jogát. Budapest bekerült a döntőbe, ahol az egyesült arab emírségekbeli Abu Dhabival és a kínai Hainan szigetén fekvő Sanyával versenyzett. A prezentációk megtekintése után - Budapest pályázatát Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára mutatta be - a voksolást Abu Dhabi nyerte. Ezzel együtt sportdiplomáciai sikerként könyvelhető el a már említett szimpózium megrendezése és az is, hogy Budapest döntős lett a 2020-as konferenciáért folyó versenyben.
Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
Fotók: Magyar Vitorlás Szövetség, Finn Class - Robert Deaves