A 470-es osztályt ugyan nem nevesítette a World Sailing a 2024-es olimpiáról kimaradó osztályként – miként a finnt -, nagyon úgy fest, hogy a mostani versenyzési rendszerében a 2020-as tokiói játékokon szerepel utoljára. A Gyapjas testvérek számára együtt egy hajóban Tokióban - amennyiben kivívják az indulás jogát - az első olimpia egyben az utolsó is lesz. Tekintve, hogy ők idén még junior korúak, talán nem tűnik túlzásnak, hogy még akár 2-3 olimpia is beleférhetett volna - a fejlődésük tempóját látva a legszebb reményekkel. A Sarasotában elfogadott döntés szerint ugyanis külön férfi és női osztályként a 470-es már nem szerepel 2024-ben, helyén egy vegyes legénységgel vitorlázott, eddig ismert paramétereiben a 470-esre nagyon hasonlító osztály lesz.

„Akár a 470-es is lehet az új mix versenyszám, hiszen a nem aszimmetrikus bőszeles vitorla, a 9-10 négyzetméteres nagyvitorla vagy a nem foilos, azaz nem repülő test, a trapéz használata kritériumait ez az osztály is teljesíti” – mondta Majthényi Szabolcs, a tokiói olimpiai részvételre hajtó Gyapjas testvérek edzője. Bár simán lehet, hogy valaki előáll egy másik hajóval, ha betartják a kritériumokat – ami azért nem 100 százalék –, akkor elvileg a 470-esnek van a legnagyobb esélye, hogy Marseille-ben is ott legyen a rajtvonalon.

„Várható volt, hogy változás lesz a 470-es számára is. Idén januárban a Miamiban rendezett világkupa-forduló alatt volt egy osztályszövetségi gyűlés, ahol már mondták, hogy nagy valószínűséggel vegyes osztály lesz a 470-es” – mondta a hunsail.hu-nak Gyapjas Balázs, az egyre stabilabban a legszűkebb nemzetközi élmezőnyhöz tartozó magyar páros kormányosa. Akkor azzal indokolták a változást, hogy csak ezen a módon lehet az osztályt az olimpiai programban tartani, ha nem mix lesz, úgy biztosan búcsúzik Tokió után.

„A 470-es mögött messze nem áll akkora lobbierő, mint a többi hajóosztály mögött, a 470-est nem egy, hanem több gyártó is készíti, ám ezek kisebb gyártók, nem olyan nagy súlyúak, és nincsen nagy esélyük érdemben befolyásolni a döntéseket” – erősítette meg az osztály erősen ingatag helyzetét Majthényi. Az osztály szempontjából az persze jó dolog, hogy több gyártó van. Gyapjas Balázs szerint így lehet ugyanis biztosítani a minőséget, hogy nem silány minőségű felszereléssel kel versenyezni.

A mezőnyök is kisebbek – a férfiaknál jelenleg kábé 60 fős az élmezőnygárda, amely versenyről versenyre jár a világban, de aki teljes programot teljesít, az inkább 40, hozzájuk jön még nagyjából 20 női egység. Ők végignyomják az egész világkupa-szériát Japántól Miamin át az európai versenyekig.

„Nagy csapás az osztály számára, ha összeültetik a fiúkat a lányokkal, így még kevesebben fogják csinálni, eddig is az volt az egyik kedvezőtlen tendencia a 470-nel, hogy nagyon kis létszámú mezőnyök vannak a nemzeteken belül” – mondta az edző.

Hogy lehet-e bármilyen hatékony lobbieszközzel operálni annak érdekében, hogy a végső döntést meghozó Nemzetközi Olimpiai Bizottság megváltoztassa a WS ajánlását? Majthényi szerint nehéz erre válaszolni olyan körülmények között, amikor még egyes éremesélyes finnessel rendelkező országok képviselője is a saját versenyzője ellen szavaz a WS-ben – ahogy ezt a finn dinghy esete is mutatja. Gyapjasék pesszimistábbak edzőjüknél: „Nem látok sok esélyt a maradásra, de azért reménykedünk benne.” Az ázsiai lobbi adhat valamelyest reményt, Japánban ugyanis nagyon erős az osztály, több mint 100 hajó versenyez, saját gyártóik is vannak – ők komoly hatást tudnak gyakorolni a régióbeli tagországok szavazatára, s ide sorolhatók az ausztrálok és az új-zélandiak is.

Ha a 470-es vegyes osztályként marad az olimpián, akkor a versenyző szerint valószínűleg nagyjából a felére fog csökkenni a mezőny és a kis nemzetek még nagyobb hátrányban lesznek a nagyokkal szemben.

„Amennyiben az osztály kikerül a programból, lesz belőle egy átlagosan jó nemzetközi osztály, de a világméretű 470-esezés vélhetően megszűnik” – vetíti előre Majthényi. Tehát itt Európában lehet egy 50-60 fős mezőny, akik utaznak a világversenyekre meg egymás nagyobb regattáira. Japánban biztosan marad, mert ott nagyon népszerű, de például Ausztráliában, Új-Zélandon vagy az USA-ban jó eséllyel kihal az osztály, ezekben az országokban ugyanis – a kiemelkedő nemzetközi eredmények ellenére is – csak 4-8 hajó versenyez.

Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség

Fotó: Cserta Gábor / Magyar Vitorlás Szövetség