Milyen tervekkel, célokkal vágtak neki 2018-nak?
Erre igazán egyszerű a válasz, hiszen mi mindig a maximumot szeretnénk kihozni az évből és a rendelkezéseinkre álló lehetőségekből - függetlenül minden külső körülménytől. Így volt ez 2018 elején is, és nagyon úgy tűnik, hogy idén ez maradéktalanul teljesült is. Három témát emelnék ki, amelyek a magyar vitorlázás idei sikereinek alapjait jelentik: az élsportban elért eredmények, az utánpótlás soha nem látott felfutása, valamint a szövetség gazdasági stabilitása.
Nézzük a részleteket, az élsportban igazi áttörést ért el a magyar vitorlázás, várható volt ez a sikerszéria?
Mindenképpen kiemelném az élsportolók teljesítményéből az idén Aarhusban megszerzett két tokiói olimpiai kvótát - amelyek a magyar sport első két kvótája volt. A már megszerzett két indulási jog mellett úgy vélem, minden alapunk megvan arra, hogy 2019-ben további kettővel gyarapodjunk: a Gyapjas testvérek és a két Vadnai fivér egyaránt nagyon közel volt már Aarhusban is a kvóta szerzéshez, és azt hiszem, teljes joggal számíthatunk az ő kvótaszerzésükre 2019-ben.
Nem a semmiből érkeztek ezek az eredmények, sem Berecz Zsombor világbajnoki címe, sem Érdi Mári stabil szereplése a legszűkebb élmezőnyben, sem a másik három egység kitűnő eredményei. Már a korábbi években is, de tavaly mindenképpen láthatóak voltak azok a folyamatok, eredmények, amelyek alapján joggal bízhattunk abban, hogy élversenyzőink állandósítják helyüket a legszűkebb élmezőnyben úgy, hogy versenyzésükben akár a legszebb eredmények is benne vannak.
Hogyan alakult az utánpótlás helyzete ebben az évben?
Eddig nem tapasztalt módon megerősödött az utánpótlás nevelés 2018-ban, az előző évekhez mérten mintegy 60 százalékkal több gyereket sikerült bevonni a sportágba, minden tavunkon folyamatosan “üzemeltek” a vitorlásiskolák. Elég csak szűkebb pátriámat, Orfűt említeni, ahol egész nyáron “tele volt a víz” gyerekekkel, alig volt a parton utánpótlás nevelő hajó.
Nem csak a sportággal kapcsolatba kerülő gyerekek száma nőtt azonban rendkívül örvendetesen, az eredmények is szépen jöttek az utánpótlás hajóosztályokban. Akár az Optimist, akár a 29er osztályokat nézve, de a 420-asban is nagyszerű versenyeket futottak a fiatalok a nemzetközi vizeken. Így aztán egészen optimistán nézhetünk a távolabbi évek elé is, a jelenlegi világszínvonalon versenyző magyar élvitorlázók mögött úgy fest, stabil utánpótlás is formálódik, amelyből könnyen kinőhetik magukat a mostani csúcsmenőkhöz hasonló kvalitású versenyzők.
Mindehhez nagyon stabil háttér szükséges, akár a tömegsportot, akár a gazdasági alapokat nézzük. Hogyan alakult 2018-ban a sikerek e két nélkülözhetetlen pillére?
Sokat erősödtek. A Magyar Vitorlás Szövetség költségvetése négy év alatt harminc százalékkal bővült, s ebből nemcsak az élversenyzők számára lehetett szilárd felkészülést biztosítani a világversenyekre, de a szakmai munka dandárját végző vitorlás egyesületeknek is jelentős forrásokat tudtak juttatni. A szövetség pénzügyi pozíciói nagyon stabilak, a bevételek mindhárom alapvető forrása 2018-ban szabad szemmel is jól láthatóan növekedett. Több pénz érkezett a központi, állami csatornákon keresztül, de nőttek a szponzori bevételek és a tagdíjbevételek egyaránt.
Tavaly és idén is nagyon komoly eszközbeszerzési pályázatot tudtunk, illetve tudunk lefuttatni, amelynek során nagyon jelentősen javultak az utánpótlás infrastrukturális feltételei. Már tavaly több mint száz egységgel bővült a klubok rendelkezésére bocsátható hajópark. Idén pedig aláírtuk az idei év második felére vonatkozó beszerzésekről szóló szerződéseket, amelyek eredményeként többek között táboros ópékat, katamaránokat, Bravo 6.0 motorosokat tudunk beszerezni. Emellett a Magyar Vitorlás Szövetség eszközparkja is bővül egy kisbusszal és egy motorossal. A GINOP 7.1.2-15-ös pályázat keretében 2018 őszéig összesen 525 millió forintért 208 eszközt, elsősorban kisebb hajókat és motorosokat biztosít a kluboknak Magyar Vitorlás Szövetség.
Idén csúcsra futott a sportág tömegsport “ágazata”, a nagyhajós versenyzés is, a szövetség versenyein megdőltek az eddigi részvételi rekordok, akár az Évadnyitót, akár a Tihanykerülőt nézzük, nem is beszélve a Kékszalagról, amelyre minden eddiginél sokkal több egység nevezett. Az idei jubileumi 50. Kékszalagra összesen 681 hajó nevezett és 545-en értek célba, hasonlóra korábban nem volt példa.
Jól halad a balatonfüredi kikötő fejlesztési projekt előkészítése is. A tervek szerint - ha minden jól megy – 2019-ben megkezdődik a beruházás, reményeink szerint tavasszal, de legkésőbb szeptemberben. A beruházás befejezése 2020 szeptember végére várható, a pénzügyi zárás pedig ugyanabban az évben december végéig.
Igazi tömegsporttá vált a vitorlázás 2018-ban?
A nagyszerű eredmények nyomán a sajtó mindenesetre felfedezte a vitorlázást, a sportág médiában való megjelenése soha nem látott méreteket öltött. Soha ennyi cikk, elemzés, riport, tudósítást nem látott napvilágot, mint az idén. Ezek közül is ki kell emelni a Kékszalag folyamatos élő televíziós közvetítését, amely példa nélkül álló a verseny a verseny 1930 óta íródó történelmében.
A médiában való felfutás eredményeként aztán természetes, hogy sokkal többen ismerik a vitorlázást, s így sokkal többen szeretnének vitorlázni is, mint korábban - akár a felnőttek, akár a gyerekek közül.
Felül lehet múlni mindezt 2019-ben?
Mi mindig optimistán tervezünk, és ez 2019-re is igaz lesz.
Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség