A verseny előtti időszak
Az alapos felkészülés és edzés számít a legtöbbet – ezt érdemes akár hónapokkal a verseny előtt is elkezdeni, hogy biztosan minden rendben legyen, mire rajthoz kell állni. Ha új csapattagok is vannak a legénységben, akkor az edzésre fordíts kiemelt figyelmet.
Írj listát! Ha logisztikáról van szó, a listák a legjobb barátaid. Ha nincs elég időd, vagy aggódsz, hogy kihagysz valamit, kérd egy helyi szakember segítségét, hogy állítsa össze a felszerelési és utazási tervet már jóval a verseny előtt.
Ellenőrizz! Még ha rendszeresen vitorlázol is a hajóval, szánj elég időt egy átfogó ellenőrzésre! Könnyű elsiklani olyan alkatrészek felett, amik nincsenek szem előtt: árbócban vagy deck alatt futó kötelek, elkopó műanyag elemek vagy veretek. Figyelj rá, hogy minden a lehető legsimábban, minél kevesebb súrlódással, dörzsölődéssel működjön. Ne feledd: lehet, hogy most még elmegy egy-két kisebb hiba, de még edzeni, utazni kell – a versenynapig nem fog kritikussá válni az állapota?
Gyakoroljátok a hajókezelést! Megvan az a szomorú látvány, amikor egy focicsapatról süt, hogy alig-alig edzettek együtt? Nem érzik, hol lesz a másik, rossz helyre passzolnak, nincs meg az összhang, a csapatmunka? Ez ugyanúgy egy hajón is előfordulhat!
Eddz a versenycsapattal minél többet, minél többféle szélben! Szedjétek össze az összes manővert, ami előfordulhat éles és bőszeles menetben és gyakoroljátok el őket újra és újra, hogy a versenyen ne legyen már kavarodás. A taktikus feladatai közé tartozik, hogy ismerje a legénység képességeit és jelezze a manővereket a megfelelő időben. Minél zordabbak a körülmények, annál egyszerűbben kell mindennek működnie, hogy mindenre legyen időtök!
Előző cikkünkben további tippeket is adtunk az edzéssel kapcsolatban.
Kommunikáljatok! Ahhoz, hogy a csapat minden tagja képben legyen, gondoskodj róla, hogy mindenki ismerje a szabályokat. Mindenki olvassa el a versenydokumentumokat (a versenykiírást, versenyutasítást és az osztályszabályokat), így senkit nem érhet meglepetés. Emlékeztesd erre rendszeresen a többieket, a verseny előtt menjetek végig rajta, mi az, ami az adott esemény sajátossága.
A verseny előtti este… Van bármi a verseny előtti este, amit még nem pipáltál ki a listádról? Nézd át újra és ellenőrizd, hogy minden megvan-e a sikerhez. A legjobb, ha a hajó – az ételen és italon kívül – 100%-os. Ne reggel kelljen matricát ragasztgatni és vitorlát bekötni!
Az első napok
Az első napon nem lehet megnyerni a versenyt, de elveszíteni el lehet. Szóval hogyan versenyezz az elején, hogy ne állj rögtön vesztésre?
Fókusz – Ha már a verseny első pillanatától 100%-osan a koncentráltok, később kicsit könnyebb dolgotok lesz. Mindig tarts futamok előtti megbeszélést még a parton, hogy előkerüljenek a last minute kérdések, bejelentések, emlékeztetők. A megduma után legyetek időben a vízen ahhoz, hogy bemelegítésnek megcsináljatok néhány manővert, összemérjetek egy másik hajóval, megnézhessétek a szelet. Gyakorlás során hajlamos lehet a csapat csak utazni hátszélben, de figyelmeztesd őket, hogy úgy vitorlázzanak, mintha már futam lenne!
Átlagok játszmája – Fantasztikus érzés futamot nyerni, de hosszú távon a jó átlag többet hoz a konyhára, mint egy futamgyőzelem. Az egyszámjegyű eredményhez a legjobb, ha tiszta rajtot veszel és nagy ívben kerülöd a lassú hajóbolyokat. Aztán fókuszálj a sebességre és arra, hogy a választott oldalon elől legyetek – így még akkor is a top hajók között lehettek, ha a rossz oldalt húztatok. Innen aztán lehet tovább lépkedni előre.
Ha egy falka végén találod magad a futam elején, dolgozz azon, hogy egyesével megelőzd őket ahelyett, hogy húznál egy rizikós haláltakkot. A kisebb célok elérése kövezi ki az utat az élre. Így a végcél továbbra is elérhető marad ahelyett, hogy túlterhelne a rád nehezedő nyomás. Ráadásul könnyebb arra koncentrálni, hogy mit kell tenni ebben a pillanatban, mint már most elveszni a végcél felé vezető úton.
Kerüld a betűket! Mármint az eredmények között: BFD, DNF, DNC és a rettegett DSQ. Ezek mind garantált ejtőt vagy nagyon sok pontot jelentenek. Megelőzhetők, ha aktívan kommunikáltok a hajón. Figyelj rá, hogy rövid, bejáratott utasításokat, szavakat használjatok, hogy biztosan ne legyen félreérthető az üzenet! Ha probléma van a pályán, tegyél meg mindent, hogy ne kelljen óvástárgyalásra menni. Ha kétségeid vannak, inkább csináld meg a büntetőt!
A középső napok
Értékeld újra a céljaidat és módosíts a terven! A taktikusnak a harmadik napra az eredménytábla láttán újra át kell gondolni a kitűzött célt és ezt közölnie kell a csapattal is. Milyen elvárással indultatok? Az elmúlt napok alapján megvan az esély, hogy feljebb lépjetek a listán? Még elérhető az eredetileg kitűzött, vagy kicsit módosítani kell rajta, hogy reális legyen? Ha nagy az űr a jelenlegi és a vágyott helyezés között, ideje kockázatosabban vitorlázni és bevállalni pár merész húzást!
Ne felejtsétek el ellenőrizni az időjárás előrejelzést, hiszen ez is hatással lehet arra, milyen stratégiához folyamodsz a verseny második felében. Tudd, mi a csapat erőssége, eszerint készítsd fel a hajót és a legénységet is!
Az utolsó nap
Hogy áll a flotta? Az utolsó nap előtt fontos, hogy tisztában legyél vele, hogy állnak most a pontok, milyen forgatókönyvek kedveznek számotokra és mik nem. Kommunikáld tisztán a csapat felé, mi a cél, és legyen valaki, aki mindig pontosan tudja, melyik futam után hány pontotok van. Az összpontszám ismeretében az is meglesz, kik a közvetlen riválisok, mely hajókon kell rajta tartanotok a szemeteket.
Szerezz be minden infót! Olvass utána a versenydokumentumokban és egyeztess a versenyrendezőkkel, hány futamot terveznek utolsó napra – az időjárási körülmények tükrében valószínűleg már egész pontos tervük van erről. A verseny közepén még megengedett az óvatosabb vitorlázás, hogy kis lépésekben dolgozzátok le a hátrányotokat, de az utolsó napon már agresszívabbak is lehettek, ha szükséges!
Magadra koncentrálj, ne másokra! Ahogy az első napon, úgy az utolsó napon is húzd az egyik oldalt és igyekezz azt megnyerni. Ha van egy hajó, akit mindenképp meg kell előznöd, fókuszálj a saját sebességedre és az első lekeresztezésre! Ha ez sikerült, tegyél meg mindent, hogy előtte maradj!
Koncentrálj arra, amit irányítani tudsz! A többi hajót, a szelet és az időjárást nem tudod befolyásolni, de azt igen, hogyan reagálsz ezekre, szóval vitorlázz legjobb tudásod szerint! Használj ki minden kis lehetőséget arra, hogy előnyhöz juss!
A felkészülés, kommunikáció és koncentráció a legjobb barátaid egy hosszabb verseny során. Azért ne felejtsd el eközben jól érezni magad és nem túlstresszelni az egészet! Kövesd gondosan a cikkben leírt stratégiát és ki tudja, lehet, hogy a dobogó tetején üdvözölhetünk téged legközelebb!