Kimaradt pár év és idén éreztem, hogy hiányzik. A tömeg, a lüktetés, a látvány, ami minden hajózást szerető embert elcsábít. Tudtam, hogy idén bővebb teret kap a vitorlázás, ezért első utam nem is vezethetett máshová. 

Ha most valaki is hajóbemutatókra számít, akkor csalódott lesz, mert azt részleteiben a gyártók oldalain fogja megtalálni. Ehhez kár is kiállításokra járni. Mert egy hajót nem csak a képek, az adatok és ár jellemez. Kell, hogy megérintsük, beleszimatoljunk a belsejébe, beszélgessünk a forgalmazóval, a sokat tapasztalt látogatókkal, legyen valamilyen benyomásunk, összképünk ami túlmutat egy jólfizetett PR cikken.

A nagy gyártók felvonulása itt sem maradt el. A Bavaria, a Hanse group a Jeanneau a Dufour, vagy a Benetteau standjai vonzották a sokadalmat. Nélkülük meg sem lehetne rendezni a kiállítást. Mivel az elkövetkezendő időben nem tervezek új hajó vásárlást, ezt a lehetőséget kihagytam és csak azokon a standokon időztem, melyek valóban felkeltették az érdeklődésemet. Szeretem a végleteket, ezért elsőnek a csúcsminőséget képviselő 57 lábas Hallberg Rassy tágas tereiben ámuldozom. A szalonban üldögélő úriemberben a cég névadó tulajdonosát Magnus Rassy urat vélem felfedezni, aki képes elhitetni velem, hogy még emlékszik a  12 éve történt beszélgetésünkre az Ellös szigeti gyárban. 

  • Porthole:  A HR hajói szinte változatlanok, legalábbis a hajózás formavilágában tapasztalható arculatváltás itt egyáltalán nem érhető tetten. Lesz e komolyabb változás?

  • M.R.: Hajóink nemcsak egy stílust képviselnek, de számunkra az időtállóság nem csak az arculati jegyek megőrzésében, de az alkalmazott anyagok és technológiák szintjén is meghatározó. Ez nem jelenti azt, hogy ne változtatnánk, hiszen évről évre javítjuk, fejlesztjük termékeinket, a vevőink visszajelzéseit is figyelembe véve. Azért marad az üvegezett sprayhood a magas freyboard és a nagyoknál a centercockpites elrendezés.

  • Porthole:Az önök gyárában mind a mai napig nem nyert teret az un. vákuum  technológia, a szerkezeti rétegek optimalizált felvitele. Mi ennek az oka?

  • M.R.: A vákumozás a hajótest esetében azonos szilárdság mellett vékonyabb falvastagságot, könnyebb súlyt és így rövidebb építési időt eredményez. Mi ezt egyáltalán nem akarjuk. A HR hajók legyenek csak nehezek, vastagon nagyszilárdságúak a sérüléseknek ellenálló héjazattal, mert a mi vevőink nem versenyhajót, hanem komfortos biztonságos az Óceánokra méretezett túrahajót igényelnek. A rétegek felvitele, ha a kötésidőket is komolyan vesszük időigényes folyamat. A mi hajóinkban nincs műanyag szag, mert megvárjuk amíg az alkotóelemek megkötnek. Ebben a szalonban is a fa illata dominál. 

  • Porthole:Még mindig hosszú a várólista?

  • M.R.: Ez természetes hiszen, a hajóink lényegesen lassabban készülnek mint a sorozatgyártásra berendezkedett üzemekben. Minél nagyobb a hajó annál hosszabb az átfutási idő. Vevőink szeretik, ha már gyártás közben is látogathatják a hajóikat.

  • Porthole:A kíváncsiskodók is megnézhetik a gyártást?

  • M.R.: Igen. Svédország legnagyobb Boatshow-ján az Open Yard Weekend-en August 21-23 között ezúttal 27. alkalommal nyitjuk meg kapuinkat az érdeklődők előtt Ellös szigetén.

 

Ezek után van még látnivaló? Kell, hogy legyen. Átsétálok a jollék közé és elérzékenyülve simogatok egy szépséges Hein Kalózt, nem elfeledkezve otthon hagyott 1983-as testvérkéjéről. A kedves kiállítók ettől nem ájulnak el, és ha már mindenáron a múltba akarnék révedni, akkor átküldenek a fahajós kiállítókhoz, ahol nem csak egy ős fa versenyhajót, de gőzgéppel hajtott motorost és működő restaurátor műhelyt is találtam öreg kihalófélben lévő hajó-ácsmesterrel. (Természetesen a szakmájára céloztam.)

 

Új jelenség, hogy a sorozatgyárosok feladva a küzdelmet, hogy egy hajóba teljesítményt és kényelmet egyaránt belepréseljenek, olyan 30 láb körüli onedesign versenyhajókat alkotnak, amin a vevők kiélhetik adrenalin vágyukat. A Dehler 30od el is nyerte az év hajója kategória győzelmét. Az olimpiai kritériumokba illeszkedő 2,7 tonnás hajó – állítólag - egy vagy két személlyel is könnyen kordában tartható.

 

Hasonló elmozdulást mutat a Nautor Swan kilépve a luxus onedesign imidzsből, bemutatva egy 36 lábas “apróságot” clubswan36 néven. A C foileres rohanógép kabinját a kényelmi elvárások elkerülése végett találóan “Protected Shelter”-nek védett búvóhelynek nevezték el.

Látnom kellett néhány igazi ínyencséget, így nem hagytam ki az Oyster, a Nordship, a Wauquiez, a Tofinou és az Amel hajóit, de a különc Moody 41 DS is érdekelt.

Ha hajóbemutatót nem is tervezek, de azért kihangsúlyozom mely értékeket tartottam szem előtt. Először is engem csak az egytestűek érdekelnek, egy vitorlás hajónak dőlnie kell, mert abból következtetünk a szél erejére sőt gyakran az irányára is. Csak azért, hogy a bimininek legyen helye, nem kéne a schottot kabintetőről a bum közepére akasztani. Az sem szerencsés, ha a grósz travellere a kormány előtt fut, mert egy spontán halz ritkítja az utaslétszámot. A legjobb megoldás az árkádra - bumvégre szerelt shott, mert akkor a bimini is jöhet, a védtelen utas is megmarad, és még trimmelni is lehet. Túrahajókról beszélek.

A sok izgalom után valami nagyon komfortosra vágytam, ezért bemásztam a szerintem a világ legkuckósabb hajójába a Sirius 35 DS-be. Ha létezik olyan kényelmi igény amit ez a hajó nem elégít ki, akkor jelezni kéne a gyártónak, biztosan örülni fog, hogy van még mit fejlesztenie. Deckszalonos hajó belső kormányzással a kedvencem. Klimatizált térben üldögélve körbe kilátni, miközben a jól felszerelt konyha ontja az ínyencségeket a legnagyobb hidegben de tűző napon is élvezet, miközben a halk generátor táplálja az indukciós főzőlapot. A 6 ágy mellett még találtak helyet egy kis barkács-műhely kabinnak, ahol elférnek a szerszámok a mosó szárító, de a vizes ruháknak is van külön meleglevegős szárítószekrénye. Ne sajnáljuk érte azt a 350000 Eurót, biztosan megéri. 

Ha valamin el tudok mélázni az az egyre népszerűbb és szélesebb hausboat választék. Ez egy igazán őszinte cucc. Nincs szenvedés a hajó formájából adódó méretkorláttal. A vevő azt kap amire vágyik. Szeretne egy hajót, amin megtalálja az otthonának összes komfort kellékét. Kívül belül. Vízre néző nagy teraszok, fűtött hűtött belső terek, az otthon bútorai, kényelmes konyha, óriás TV. Semmi más nem kell hozzá mint egy úszó platform bármilyen motormeghajtással meg egy ház. A házat ráteszik a platformra és kész is. Remélem a külső hangszóró nem opció.

Ha már a hausboat-okon nincs vitorla, akkor érdemes megnézni, hogy a 6-os pavilon  luxus yachtjai hogyan képesek biztosítani egy jobb lakás kényelmét. A 6-os a vásárközpont büszkesége irdatlan belmagassága ellenére a teljes oldalfal kinyitásával mennyezetig érő hajókat is befogad. Aki ide igyekszik, többnyire áthalad a show egyik legérdekesebb részén a művészetek csarnokán. Franco Pace fotói, festmények és cizellált hajómodellek csábítanak nézelődésre, de menni kell vár a luxus! 

A kiállítás legnagyobb csarnoka 25000 m2 16 m tiszta belmagassággal. A négyzet alakú teret galéria veszi körül, mert a földfelszínről áttekinthetetlen a tér. A gazdaság hullámzó teljesítményének hű lenyomata a csarnok feltöltöttsége. A válság előtt akkora hajókat toltak be, amekkorát a belmagasság megengedett. Egy  hatemeletes ház magasságú hajó szállítása sem lehetett egyszerű, még akkor sem, ha a Rajna ott folyik el a kiállítási terület mellett. Volt egy rövid időszak amikor alig tudtak kiállítót becsalni, de most újra nagy a pezsgés. A galériára felvezető lépcsők egy részét is lezárták, mert minden felületet kitöltöttek a kiállítók. 

Ha már itt tartunk, a 2020-as Boot több mint 250000 látogatót vonzott. A látogatók negyede külföldről érkezett 106 országból. A 17 db pavilonban 1900 kiállító mutatta magát, így nem csoda ha a 3 ott töltött nap alatt nem jutottam el mindenhova.

De még mindíg a 6-osban csellengek, amikor eszembe jut, a talán  legelegánsabb yachtokkal házaló Ferretti Group magyarországi képviselője Csőregh Zoli. Felhívom, ott is találom, így alkalmam nyílik belülről is megtekinteni egy 72 lábas Ferretti-t és a nyolc világmárkát értékesítő csoport koronaékszerét, egy Riva 90-es Argo-t. A vitorlázó olvasókat nem hergelném a részletek bemutatásával, maradjunk annyiban, hogy ez egy olyan zárt világ kelléke, ahol a szabadidő eltöltésének megvan a saját liturgiája. Zoli elegáns öltönyére célozva szabadkozom a helyhez nem illő ruházatom miatt, de kiderül, hogy a standon hömpölygő sötétöltönyösök többsége márkaképviselő, a vevők ma már jellemzően laza outlookkal érkeznek. Búcsúzóul még rátekintek a Riva történelmi arculatára leginkább hajazó Dolceriva modellre. Ha rákényszerítenének arra, hogy válasszak a készletből én bizonyosan ezt választanám. Igaz, hogy ez a legkisebb kiállított hajó, ráadásul ez emlékeztet leginkább egy klasszikus motorcsónakra mégis 48 láb hosszú, ami nem könnyíti meg a balatoni kikötőhely megválasztását. Így aztán elméletileg is lemondtam róla, de aki kiváncsi a részletekre látogasson el a Ferretti Group oldalára. https://www.ferrettigroup.com/

Ha már említem a kint szolgálatban lévő magyar kiállítókat, akkor feltétlen említést érdemel, hogy a nagy gyártók standjain szinte mindenhol ott vannak a magyar területi képviselők, akik segítenek eligazodni a kínált termék rejtelmeiben. De alkalmunk volt olyan magyar kiállítóval is találkozni, aki saját portékáját árulta. Várnai Roland a Dufour hajók képviselete mellett hű maradt régi vállalkozásához, a hajóklímák gyártásához és forgalmazásához. Szépen kiépülő nemzetközi hálózatát jelenlétével is erősíti a kiállításon.

Egy hajókiállítás nem csak a hajókról szól. Az alkatrészek, tartozékok kínálatában minden megtalálható, amire egy hajósnak szüksége lehet. Ha nem egy fapados járat szigorú súlykorlátozását kellett volna szem előtt tartanom, akkor igen komoly összeget hagyhattam volna ott, ha csak a hazai lehetőségeknél lényegesen olcsóbb kínálatból szemezgettem volna. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a show zárónapján különösen komoly leértékelésekkel jutalmazták a legkitartóbb látogatókat.

Még egy nem jelentéktelen apróság: megválasztották az év vitorlázóit is. Az első helyre 67000 szavazat 23%-val egy Max Billerbeck nevű fickó került a Contender Világbajnokság megnyerésével. A második 22%-al egy Frieder Billerbeck nevű srác a Kalóz Európabajnokság megnyeréséért. A német vitorlázó társadalom a két kishajós teljesítményt értékelte a legtöbbre.

Közeledik a Budapest Boat Show. A kiállítók már nagyon készülnek. Lehet, hogy kisebb mint a BOOT, de a mienk, és ezért nem csak szakmai, de társadalmi eseményként is megállja a helyét.