Munka még van, de eltűntek a hajóvásárlók

A hajógyártók és forgalmazók egyöntetűen a kereslet teljes megszűnéséről számoltak be, nincsenek most új érdeklődők. Év elején még kötöttek szerződéseket, de a Budapest Boat Show után már nehezen lehetett az ottani érdeklődést eladásba fordítani, akivel nem tudtak gyorsan aláírni, az jellemzően visszamondásra került. A külföldi hajógyárak bezárásáról számoltak be a márkaképviseletek, így kérdés, mikor indulhat el a gyártás ismét, mennyit csúsznak majd a még el nem kezdett megrendelések. 

Mindenesetre most még nem unatkoznak a forgalmazók, a tavaly megrendelt és folyamatosan érkező hajókkal van tennivaló, az összerakás, a vízre tétel ad munkát a cégeknek.

A hazai hajógyártók sokkal kisebb kapacitással működnek, mint a nagy külföldi gyárak, így itt nem beszélhetünk bezárásokról. A munka jellemzően zajlik, a megrendelt hajók gyártásával vannak elfoglalva, de nagy kérdés lesznek-e újabb rendelések az ősszel.

A hajógyártók és forgalmazók egyöntetűen az őszi – egyébként is nagyobb kedvezményeket kínáló – értékesítési időszaktól várnak némi előrelépést, feltételezhetően most is jelentős kedvezményekkel kínálják majd a hajókat és talán a hirtelen most megállt tárgyalásokból is lehet még számítani vevőkre. Mindenesetre az biztosnak látszik sajnos, hogy az elmúlt évek látványos eladási növekedése most megtorpan egy időre...

 

Jól Jön most a több lábon állás

Sokan több lábon állnak, a gyártás vagy forgalmazás mellett szerviz tevékenyéget is végeznek, folyamatosan szervizelik a már meglévő ügyfélkör hajóit, végeznek felújítást, karbantartást megkeresésre. Ezek a munkák nem álltak le, mindenki úgy készül, egyszer vízre szálhat, ezért van mit tenni tavasszal a hajók körül. Ez ad némi biztonságot jelenleg, mert ha a forgalmazott vagy gyártott hajókra, motorokra...stb. vonatkozóan nincs is most megrendelés, a szervíztevékenység által adott munka talán az életben maradást jelenti most a cégeknek. Vannak hajótulajdonosok, akik kihasználva a bizonytalan vízre szállás lehetőségét, leleményesen a jövő évi betervezett felújítási munkákat előre hozták az idei szezonra.

 

Kikötőkben csak óvatosan!

A balatoni kikötők jó része korlátozásokkal, de működik, a munkavégzés nem állt meg. Egyrészt maguk az üzemeltetők dolgoznak és teszik vízre a hajókat, másrészt az ezzel foglalkozó cégek, a forgalmazók, szervíz cégek is dolgozhatnak megfelelő elővigyázatosság mellett a telepeken. A bejutás zavartalan, számolnak be az érintettek, nyugodtak a munkakörülmények, mindenki odafigyel a másikra, a munkavégzés pedig nem áll meg, amíg a körülmények lehetővé teszik dolgoznak a szakemberek.

A magánszemélyek, akik sertepertélnének a hajók körül már kevésbé tevékenykedhetnek, hisz a saját hajó hobbi célú kezelgetése nem szabadidős sporttevékenység, tehát érinti a kijárási korlátozás. Bár a kijárási korlátozást szabályozó kormányrendeletben nincsen nevesítve, hogy a saját hajón való munkavégzés megengedett-e vagy sem, ennek megítélése kikötőnként eltérő, erre sajnos nincsen egyértelmű válasz, érdemes ezzel kapcsolatban az egyes kikötőknél tájékoztatást kérni. Ha tehetjük, bízzuk inkább meg a szakembereket a munkával!

A dunai szervíz munkák sem álltak meg, erről számolnak be a tagok, de vannak nehezítő körülmények. A dunai szabadidős sporttelepek egy részét bezárták, itt nincs mit tenni, az üzemeltetők egyelőre várakoznak. A folyami szervízelések szintén működnek, de a személyhajó forgalom, a szállodahajók, a külföldi hajók szervízelése teljesen szünetel most, nem dolgozhatnak külföldi hajókon a magyar szakemberek, és a magyar személyszállító cégek tevékenységének felfüggesztése miatt ezen a piaci szegmensen sincs igény a szervizekre.

 

Online térben a lehetőség

A kiegészítőket, hajózási felszereléseket, kellékeket forgalmazó kereskedők számára az online tér maradt az elsődleges értékesítési terület, most kiemelten fontos az online jelenét fokozása. Akinek volt már webshopja, vagy alapból kiszállítással működött, az most előnyben lehet, akinek nincs, vagy próbálkozik felzárkózni, vagy kivár. A helyzet nem rózsás, a kereslet lényeges visszaeséséről számolnak be egyöntetűen, a boltok pedig tele vannak áruval, hisz mindenki készült a nagy tavaszi rohamra. Látványosan visszaesett az egyéni vásárlók kereslete – érthető, hisz nem állhattak neki a hajók felkészítésének – míg a hivatásos szakemberek, szervíz cégek rendelései még nem csökkentek ilyen mértékben.

Többen a nemzetközi helyzet okozta nehézségekről is beszámoltak: bizonytalan és nehézkes információ áramlás az anyavállalatokkal, a megnövekedett szállítási idők és a többszörösére emelkedett szállítási díjak pedig tovább nehezítik az üzletmenetet.

 

Parkolópályán a charter piac...

A Covid 19 világjárvánnyá növekedése a turizmust és a rendezvényeket nullázta le gyakorlatilag 1 nap alatt. Ez erősen érinti a hajó bérbeadással foglalkozókat is, a foglalások lemondásra kerültek akárcsak a szállodai tartózkodások, leginkább az átfoglaláson dolgoznak az érintettek. A belföldi turizmus megindulásával talán a hazai charter cégek számíthatnak majd némi mozgásra, de hogy külföldre mikor utaznak majd az emberek bérelt hajóval nyaralni az még most nagyon bizonytalan. Sokan foglalkoznak oktatással is, ezek is szünetelnek most egyelőre, hiszen KAV (Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont) 2020 március 19-től visszavonásig felfüggesztette a vizsgákat, hogy ez meddig lesz így nem tudja senki megmondani.

 

A Balaton Boat Show jó indikátor lesz

Mint azt tudjuk egy adott piac, iparág helyzetének a szakkiállítások mindig jó indikátorai. A kereslet és a kínálat alakulásáról, a piac helyzetéről hasznos információk derülhetnek majd ki az őszi seregszemlén. Itthon a budapesti és a balatoni események jelentik a hajós piac számára a kiállítási megjelenés lehetőségét. A hagyományosan szeptember elején megrendezésre kerülő Balaton Boat Show idén érkezik 25. jubileumi eseményéhez. Bízva az előrejelzésekben, hogy júliusban már elindulhat a belföldi turizmus, a hajózás és a versenyszezon, a szervezők a rendezvény megtartását tervezik. Fontos küldetésnek gondolják a jelenlegi helyzetben, hogy az őszi kedvezményes rendelési időszakot a rendezvény megtartásával is segítsenek beindítani. Több ötlet és kreatív megoldás lehetőségén is dolgoznak a nehezebb helyzetbe került cégek megsegítésére is, a rendezvény részleteivel májusban keresik fel a piac szereplőit! 

„Általánosságban is elmondhatjuk, hogy igen nagy a bizonytalanság a hajós piacon. A pillanatnyi helyzethez alkalmazkodni kell, új kihívásokat, lehetőségeket hozhat az erős online jelenlét „kényszere” is a vállalkozásoknak. Akinek még van élő megrendelése, dolgozik, de sajnos sokan vannak, akik most teljes megállásról számolnak be. A jövő bizonytalan, annak találgatásába, mi lesz a helyzet ősszel és év vége felé, majd csak a járvány levonulása után érdemes belemenni. Folyamatosan kapcsolatban vagyunk az ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations) szervezettel, így rálátásunk van a nemzetközi helyzetre, az egyes tagszervezetek erős törekvéseire a kedvtelési hajózási korlátozások enyhítésére.” Foglalja össze a helyzetet röviden Böröcz Péter a HVE titkára.

 

A körkép elkészítéséhez az alábbi cégek járultak hozzá azzal, hogy beszámoltak jelenlegi helyzetükről, meglátásaikról: 

 

Aqwia Kft, Balaton Boat Show, Balaton Dock Kft., Dufour Magyarország, Füke Yacht, HAFEN Kft., HANSE Magyarország, Horváth és Csiki Kft , Jeanneau Magyarország, Kenese Marina Port, Lőcsey és Társa Kft, Maritime Kft., Nautic Boat Kft. , Navalia Kft. , Pomucz Testvérek Kft. , Quantum Sails Hungary , Ricky Kft. , Sail-Ing Kft. , Schafer Yacht Kft. , Style Yacht Kft. , Varga és Társa Kft. , Vízvonal Kft. , Westport Company Kft. , Yachtclub 24 , Yachting Pannónia Kft.