Különleges év az idei, hiszen sorra mondják le a nemzetközi versenyeket, elmaradt a Bol d’Or, bizonytalan a Centomiglia megrendezése is. A Nelson csapat jellemzően év elején kitűz éves célokat és ez ad motivációt az éves edzéstervek, versenyek végig viteléhez. A hajót 2015 óta jobban megismertük, így adódott a gondolat, hogy az elmaradó kihívások helyett a nagyon izgalmas és adrenalinbomba Keszthely-Kenese rekordot kellene ismét megpróbálni, ahol közben magunkat kell legyőznünk” – mutatta a csapat motivációját a hajó tulajdonosa, a csapat a vezetője, Varga Lajos.

A jelenleg élő Keszthely-Kenese rekordot ugyancsak Varga Lajos csapata állította fel 2015. november 20-án ugyanezzel a hajóval – a Déry Attila által tervezett és a Flaar műhelyében készült Flaar 26 RR típusú, döntően a Quantum Sails által gyártott vitorlákkal felszerelt Nelson Flottalízinggel (https://porthole.hu/cikk/10650-kenese-keszthely-rekord-2015). Azóta négy teljes szezont futott a hajó, Varga Lajos és Lillik Ákos alaposan bevitorlázta. A csapat 3 főben azonos volt a 2015-ös rekordot elérőkkel, Rauschenberger Miklós, Pécsváradi Ákos és Varga Lajos mellé Lillik Ákos személyében érkezett új csapattag, aki szólóban és négykezesben is jó néhány tókerülésen nőtt össze a hajóval. Az alapfelállás szerint Rauschenberger és Varga kormányoztak, Lillik és Pécsváradi – ők voltak a futóemberek is – pedig a vitorlákat és minden mást állítottak, de „all-round játékos” mindegyikőjük, így semmilyen helyzetben nem tudott ellátatlan feladat maradni. Érdekes, hogy a hajón három kormányos is feltűnt, így dönteni kellett az utolsó szó jogáról, amit a tulajdonos javaslatára Rauschenberger Miklós vállalt magára.

A rekordkísérlet persze nem csak a vitorlázó csapatról szól, a parti csapat segít a hajó felkészítésében, a vitorlák előkészítésében, a technikai ellenőrzésben. „Nem okozok meglepetést a parti csapattagok nevével: Keller András, Baráth Gábor, Dancs Antal és Feszler Gábor segített – ismertette Varga Lajos, hogy kik vettek még részt a projektben” A kísérletet megelőző napon este fél tízkor végeztek a felkészüléssel és reggel hatkor indult a hajó Keszthelyre.

Május közepén döntöttek arról, hogy új rekordot próbálnak futni, de a rekordkísérlethez speciálisan jó szélablakra van szükség, így a pontos időpontját előre meghatározni csaknem lehetetlen. Az előrejelzések pontossága nő, de a csapatnak rugalmasan kell rendelkezésre állnia 3 napos előre gondolkodással. Végül a június 4-re jelzett kondíciókat tartották a legjobbnak, az előrejelzés alapján úgy tűnt, 12-13 óra körül érdemes indulni, akkortól stabil délnyugati szél várható. Ideális esetben az előre jelzetthez képest 1-2 csomóval erősebb alapszél jobb lenne, de mivel a körülmények most sokkal jobbak lesznek, mint 2015-ben a mostani rekord beállításakor, még így is érdemes rápróbálni” – írták a csapat Facebook-oldalán a kísérlet délelőttjén. Ráadásul most nem a fagyos novemberi éjszakában kellett megküzdeni az elemekkel, mint 2015-ben.

Egy délnyugati szélre alapozott rekord-kísérletnél a vitorlák alkalmazásának sorrendje kottázhatóan ismert már Varga szerint. Keszthelyi öböl egyes reffel és fockkal rajt – bár ahogy Pécsváradi Ákos megjegyezte, „a fock választása során elővehettünk volna valami masszívabb anyagból készült vitorlát is”. Utána Code0 menet a györöki sarokig, ott Code0/genakker váltás és ideális esetben a csőig jobbcsapásos genakkeres menet. A cső után igazítás északra, majd ismét jobbcsapás Keneséig – a tervek szerint.

„Ez lenne tehát az ideális kotta, de itt a meteoablak megtréfált bennünket, mert 15 fokkal tompább nyugatiasabb szél érkezett így halzolásokra kényszerültünk” – mondta Varga Lajos. A tengelyben fújó szél az egyik, a lassan felépülő délnyugati szél a másik eltérés volt a szokásos délnyugati széltől. „A második miatt lényegesen nagyobb hullámzással találtuk szembe magunkat, mint a hirtelen betörő front esetén, ahol az első órában a front elejével lehet rohanni.” A sebességi adatok így is lenyűgözőek lettek: a györöki sarokra 12 perc alatt értek ki 17-20 csomós sebességgel, a legizgalmasabb genakkeres szakaszon Szárszó és Földvár között tartósan 20-23 csomóval mentek.

A nagy hullámok miatt legalább 20 lefúrásuk volt, ezek közül 5 fellúvolásos „bucska” lett. A száguldásban sem vesztette el humorérzékét Rauschenberger Miklós, aki azzal bíztatta az egyik „vízfüggönyös” veretés közepette a kormányzó Varga Lajost, hogy „csak nyugodtan, lazán, úgyis feldőlünk”. Az átlagsebességet pedig a halzolások előtti vitorla levételekből származó gyengébb VMG okozta. A szélerő nagyjából 18 és 30 csomó között változott, de tartósan 20 csomó felett volt.

A sok manőver ellenére 2óra és 20 perc alatt értek a csőhöz, ami kiváló idő, de az is világossá vált, hogy a fennálló 3 óra, 19 perces egytestű rekordot nem tudják megjavítani. A szél továbbra is tengelyből fújt, így közösen arra jutottak, hogy a kísérlet egy fantasztikus edzőmenetté változott, ezért Fürednek vették az irányt.

A hajóban maximálisan megbíztak, hiszen 5 év alatt megismerték egészen kiváló szélállóságát, néhány viharos menetben pedig sebesség-potenciálját is. A 2015-ös rekord felállítása során még rövidebb DSS (Dynamic Stability System – vízszintesen kitolható szárnyprofilú lap segíti az egytestű  hajó visszatérítő nyomatékának növelését és emelőhatásával csökkenti a nedvesített felületet is) volt a hajóban, ami miatt akkor kibillentett tőkesúllyal mentek, most szinte végig középen volt a keel.

„A hajó kezelésében nem voltak problémáink. A talpraállások pontos protokollját érdemes jobban átgondolni, azért, hogy a szinte elkerülhetetlen esések kisebb időveszteséget okozzanak.” Lillik Ákos utólag ugyanakkor úgy vélte, talán kötöttebben is tarthatták volna a hajón belüli pozícióikat. A csapat vezetője szerint a vitorlák használati sorrendjén és egyidejűségén lehet még javítani és egyértelműen a sztenderd délnyugati szélre volna szükségük az egytakkos menet érdekében.

A rekordkísérletet végül annak ellenére jó érzéssel zárták, hogy félbeszakadt, „a tapasztalatokat kiértékeltük, a javítható részeket fellistáztuk és éles maradt a csapat egy újabb nagy rohanás lehetőségére”. A szélablak jellemzően évi 3-4 alkalommal alakulhat ki ebből az irányból, úgyhogy ennek megfelelően „egy-két esélyünk még lehet idén a rekord-kísérletre”.

szerző: Molnár Csaba
fotók: Cserta Gábor
videók: Flaar Boats