Többször végzett dobogós helyen és szakaszgyőzelmet is szerzett a Mini-Transaton: ez meggyőzte szponzorát, hogy kövesse a Figaroba. Megtanult egyedül versenyezni és a keménységet, amire szükség van amikor a győzelem már egészen közel van. 2016-ban Class40-nel indult, itt pálya ismerete és time management készségei csodákat műveltek. 2016-ban hatalmas előnnyel vezetett a Transaton amikor ki kellett állnia a hajótest delaminációja miatt. Perspektívája azonban tiszta volt: a Vendée Globe-nál jobban semmi nem tudja kifejezni a nyílt óceán iránt érzett szeretetét. Saját IMOCA projektjével Isabelle a 6 potenciális női résztvevő egyike a 2020-as versenyre: a legnagyobb elégedettség egy olyan nő számára, aki mindig is bátorította az offshore versenyzés vegyítését az általános sporttal.
Hogyan érzed magad a VG faluban, ahol biztosan jártál a vitorlázás rajongójaként korábban most a főszereplők egyikeként?
Kicsit izgatott vagyok ahogy közeledik a rajt, picit zavarba is hoz az események mérete. De most van a megfelelő idő az indulásra. Látogatóként lenyűgözött a falu, most a másik oldalon állva inkább szeretnék egy kis távolságot tartani tőle. Próbálok nem túl sokat foglalkozni az egésszel: a saját zónámban kell maradnom, a koncentrációs buborékomban. Persze jó, hogy ilyen nagy a lelkesedés a verseny körül, de magamra kell összpontosítanom.
A programod kezdetén ki kellett állnod mind a Route du Rhumból, mind a Transat Jacques Vabre-ról: sikerült a 48 órás Azimuton elért 3. helyeddel visszazökkenni a jó kerékvágásba?
Nem akarok plusz nyomást tenni magamra: a Minis első versenyem óta ezt csináltam, csökkentenem kell a nyomást. A két feladott verseny után úgy éreztem, vissza kell építenem az önbizalmamat. Ezen a nyáron a Vendée – Arctic – Les Sables dOlonne versenyen egy baum törés ellenére is be tudtam futni; a 48 órás Azimuton elért 3. helyem pedig azt is bebizonyította, hogy be tudom jó helyezéssel fejezni a versenyt – még akkor is, ha szerencsém is volt, mert a szél jókor jött meg nekem. A téli edzésprogramommal együtt ezek mind növelték az önbizalmamat. Így pragmatikus tudok lenni, és erős, koncentrált tudok maradni amikor kemények a körülmények. A dolgok alakulhatnak jól is, rosszul is, és ez így rendben van: ha mindig jól akarnám magam érezni, másik hivatást választottam volna.
Ez sokkal több a sportnál…
Persze, én sem látom magamat olyan dolgot csinálni, ami csak a versenyzésről szól. Ez is része a játéknak, de nem minden. Teljes valómat adom bele: mindent beleteszek a versengésbe, de a világom itt nem ér véget. Nem próbálok meg minden áron megverni mindenkit. Azt szeretném, ha ez az egész gyönyörű lenne. A versenyzést lehet szépen csinálni, úgy, hogy közben mélyen megérintsen belül. Hihetetlen dolgokat fogok megtapasztalni, olyan belső erőforrásokat fogok találni magamban, amikről soha nem tudtam, hogy léteznek, lenyűgöző, csodálatos helyzetekkel fogok szembetalálkozni. Emlékszem azokra a szituációkra, amikben féltem, amikor a mentőcsónakomat kellett előkészíteni, de ezek rengeteget tanítottak magamról! Az óceáni versenyzés sokkal több magánál a versenynél: kockázatos, egyben kell tartani a hajót és az értékeket, amik rajta vannak. Számomra nem opció úgy nyerni, hogy a hajó tönkremenjen. A vitorlázás jóval túlmutat a sportok nagy többségén.
Milyen volt a mentőcsónakodat készíteni elő?
2016-ban az angol Transat alatt történt: megtört a hajóm teste, szivárgott be a víz. New York felé vitorláztam jobbcsapáson kreuzban, a törés a bal oldalon történt, így balcsapásra kellett váltanom, aminek eredményeként egy jéghegyekkel teli terület felé haladtam. Éjszaka értem a jég zónába, és nem tudtam elhagyni másnap reggelig. Semmit nem láttam, a hajó sebessége nem ment 5 csomó alá, és nem voltak teherhajók sem körülöttem a jéghegyek miatt. Teljesen senki földjén voltam. Soha nem felejtem el ahogy azt mondtam magamnak: „Itt vagy, nincs kiút, nem tudsz többet tenni, ne stresszeld magad rajta tovább.” Előkészítettem a túlélő csomagomat és ruhámat meg a csónakot. Teljesen máshogy képzeltem ezt el előtte: azt gondoltam, tiszta ideg leszek, de ehelyett lefeküdtem aludni azzal a biztos tudattal, hogy készen állok.
Ha lenne egy varázspálcád, mit változtatnál a hajódon?
(Nevet) Könnyíteném: olyan szerkezetet adnék hozzá, ami könnyebb a mostaninál és jobb a gyorsulási kapacitása közepes időjárásban.
Sok vészfelszerelést és pót alkatrészt viszel magaddal?
Annyi problémám volt már, hogy tudom, mit kell vinni. 2016-ban megtanultam befoltozni a törést a hajótesten – viszek magammal egy nagyobb és egy kisebb fúrót. Nagyon sokat dolgoztunk a csapattal a pótalkatrészek listáján: minden vákumcsomagolásban van, megszámolva, listázva, leírással – a megfelelő fúrók, megfelelő csavarok. Van pót generátorom, napelemem, víz tisztítóm, kormánykarom, egy csomó dolog lamináláshoz, vitorlajavító felszerelések – mindent specialistákkal néztünk át. A hidraulikusunk is betanított, úgyhogy mindent meg tudok szerelni. Minden a megfelelő módon lett előkészítve.
Mintha meg lennél fázva: erre mi a terved?
5 szupervastag kasmír pulóver a L / overs-től, nagyjából 15 sapka és nyak melegítő, számtalan különböző típusú felső és alsó, kabátok, sí kesztyű, melegítő kabát, 2 forróvizes palack, egy radiátor. Abszolút készen állok.
Eredmények:
2019: Transat Jacques Vabre, nem fejezte be
2018: Monaco Globe Series 2. hely, Drheam Kupa 2. hely, Défi Azimut 11. hely, Figaro Solo Concarneau 7. hely, Transat AG2R La Mondiale 10 hely
2017: Fastnet 5. hely, Défi Azimut 3. hely, Transat Jacques Vabre 8. hely
2016: Class44 Transat Québec Saint-Malo 2. hely, Championnat Class40 4. hely
2015: Solitaire du Figaro 17. hely
2014: Solitaire du Figaro 16. hely, Lorient-Horta Solo 7. hely
2010 Solo Figaro Les Sables 11. hely, Solo Basse Normandie 4. hely
2009: Figaro Transat BPE Belle-Ile – Marie-Galante 9. hely
2008: Figaro Cap Istanbul 17. hely, Solitaire du Figaro 3. rookie
2007: Class Mini Mini-Pavois 1. hely, Pornichet Select 1. hely, Trophée Marie-Agnés Péron 2. hely, Transat 6,50 1. szakasz 1. hely
2006: Class Mini Les Sables – Azori-szk. – Les Sables 4. hely
2005: Transat 6,50 La Rochelle – Salvador de Bahia 14. hely
Egytestű Imoca - MACSF
A MACSF áttörést hozott a Vendée Globe történetében. A 2007-ben Marc Guillemot számára a Verdier-VPLP által épített hajó terve élesen szembe ment az akkori általános sztenderdekkel, melyek középpontjában a plusz erő állt. A Safran (ma MACSF) a kis súly mellett voksolt egy különösen szofisztikált design-nal. Azóta a prototípusnál használt filozófia tovább formálódott. Az építési technológiák fejlődése lehetővé tette erősebb hajók építését a 2007-es prototípus tulajdonságainak megőrzése mellett. A foil-ok hozzáadásával és Alain Gautier értékes tanácsának megfogadásával Isabelle Joschke reményei szerint újabb lehetőséget ad a prototípusnak, amely 2 generációnyi hajó építését inspirálta a 2008-as Vendée Globe óta.
Vitorlaszám: FRA27
Előző nevek: Quéguiner - Safran
Tervező: Verdier - VPLP
Építő: Chantier Naval de Larros
Vízretétel: 2007. július 4.
Hossz: 18,28m
Szélesség: 5,6m
Merülés: 4,5m
Súly: 7,7t
Svertek száma: foilos
Árbóc magasság: 27m
Tőkesúly: acél
Kreutz vitorlaméret: 300nm
Bőszeles vitorlaméret: 650nm
Fotó: ©Jean-Marie LIOT Photographies