Omán és Málta pályázott a 2021-es VB rendezési jogáért – a Szultanátus nyert. A tervezett helyszín, a Millenium Resort Mussanah mellett lévő sportközpont, körülbelül száz kilométerre van északra a maszkati nemzetközi repülőtértől, a decemberi időjárás ideálisnak mondható: 24 fokos levegő hőmérséklet mellett 10-17 csomós szeleket várnak.

Nagy érdeklődés kíséri majd az idei World Sailing Ifjúsági világbajnokságot, 2020-ban ugyanis a vírusjárvány miatt elmaradt a Brazíliába, Salvadorba tervezett verseny. Az utolsó ifi VB Gdyniában volt, 2019-ben: itt 66 nemzet 409 vitorlázója indult.

Idén sem lesznek kevesen, összesen 11 hajóosztályban hirdetnek majd bajnokot. Az induló hajóosztályok: fiú és lány szörf (Bic Techno 293+), fiú és lány Laser Radial (azaz ILCA 6), fiú és vegyes, valamint lány kétszemélyes dingi (420-as), vegyes kétszemélyes többtestű (Nacra 15), fiú és lány kiteboard (FormulaKite) és fiú és lány szkiff (29er).

Érdekesség, hogy egyedül a kiteboardot kell hozniuk a versenyzőknek, a többi hajót a rendezőség biztosítja a helyszínen.

December 12-én lesz a próbafutam és a megnyitó, december 13-17 között rendezik a futamokat, a díjkiosztó december 17-én 19 órakor lesz. Az egy és két személyes jolléknak kilenc, a többtestűeknek a szörfnek és a szkiffnek tizenhárom, a kiteosoknak tizennyolc futamot terveznek, trapéz vagy „virsli” pályán, négy futam esetén már van kieső és egy futammal már érvényes a világbajnokság.

Óriási presztízse van az ifjúsági világbajnoki címnek, elsősorban az eddigi győztesek későbbi fényes vitorlás karrierje miatt. Itt győzött többek közt az America's Cup skipper Chris Dickson, Russell Coutts, Dean Barker, vagy éppen az olimpiai érmesek közül Nathan Outteridge, Robert Scheidt, Ben Ainslie és Iain Percy.

A napokban tartották az egyik utolsó zoomos briefinget az edzőknek, Takácsy Leventét kérdeztem a legfrissebb fejleményekről:

"Ománban jónak mondható az egészségügyi helyzet, 18 év alattiaknak nem is kötelező a tesztelés a belépéskor. Ezzel együtt a rendezőség mindent megtesz az indulók egészsége érdekében, zárt térben kötelező a maszk, a hajóparkok hajóosztályonként, egymástól elválasztva lesznek majd kijelölve, a közelben lévő hatalmas strandok területén. Véletlenszerűen kiválasztott versenyzőket tesztelnek majd minden nap, ha valaki fertőzöttnek bizonyul, azonnal elkülönítik majd.

A Laserben természetes, de itt most a 29er hajók is teljesen egyformák, semmilyen tuning nem megengedett. Széljelzőt, kompaszt fel lehet rakni, de mindent csak ragasztószalaggal, azaz olyan módon, hogy a verseny után nyom nélkül eltávolítható legyen. Visszük a saját karbon kormányhosszabbítónkat, ez nem görbül, mint az alumínium. A fiú és a lány párosunk ugyanazt a hajót használja majd, úgy osztják be a futamokat, hogy nyugalomban ki lehessen a legénységeket cserélni. Olimpiai hangulat várható, egyebek közt abban is, hogy nincsenek edzőmotorosok, azaz el leszünk szeparálva a versenyzőinktől. Az összes edző valamilyen nagyobb hajón, például hadihajón lesz "összezárva", maximum arra lesz módunk, hogy két futam közt valami enni-innivalót ledobjunk a lányoknak-fiúknak. Öt pályán zajlanak majd a küzdelmek, minden hajóosztályban nemzetenként csak egy indulóval. A fiú 29er mezőny 25, a lány 18 hajóból áll majd."

A magyar csapat december 10-én indul Ománba, a versenyről folyamatosan beszámolunk itt a hunsail.hu oldalon. 

Visy László Oszi