Egy versenyen már elindult, de technikai nehézségek miatt 200 mérföld után vissza kellett fordulnia. Lépésről-lépésre, szisztematikus munkával építi óceáni szólóvitorlázó pályáját Weöres Szabolcs, aki a második magyarként lehet ott a legendás földkerülő egykezes vitorlásverseny, a Vendée Globe következő, 2024-es rajtjánál. Bár programja nem túl régen indult, a fejében már sokkal korábban megszületett a nagy terv: elindulni a földkerülő versenyen.

"A Vendée Globe régóta dédelgetett álmom volt, de olyan nagynak, olyan lehetetlennek tűnt, és igazából, amikor az előző véget ért, akkor gondoltam, hogy bele kellene állni" - magyarázza Szabi. „Most 49 éves vagyok, ezért úgy döntöttem, hogy "csináljuk meg", elkezdtem és be is akarom fejezni. Itt vagyok, még messze a céltól, de a fejemben megvan minden lépés, ahová el akarok jutni".

 

Pedig elég messziről indult. Miután felhagyott a kishajózással – optimist, cadet, 420-as, repülő hollandi és soling osztályokban versenyzett - egy időre kiszállt a vitorlázásból és más kihívásokat állított maga elé, például a triatlonban versenyzett. Magas szintre jutott, kilenc óra alatt teljesítette az Iron Man-t, és kvalifikálta magát Konára, a világbajnokságra. „Ez egy nagy projekt volt, sokat dolgoztam és sokat edzettem. Nagy kihívás volt, de a szívem mélyén vitorlázó vagyok, és itt az ideje, hogy vállaljam a nagy kihívást, ami a Vendée Globe.”

 

Az első igazi lépés az úton a hajó megszerzése volt, ami nem bizonyult könnyű feladatnak. IMOCA hajót furcsa módon eladni is nehéz és venni is nehéz. A nagy csapatokhoz hasonló költségvetésről gondolkodni persze irreális lett volna, így az olcsóbb, de megbízhatóbb kategóriát keresték. Több hajó - közöttük Fa Nándor korábbi hajója, a Spirit of Hungary is - is szóba jöhetett, közülük „tökéletesen megfelelt a finn Ari Huusela 2007-ben épült eladó hajója, amelyet Owen Clarke tervezett, nem nagyon volt túlhajtva és a biztonsági szempontok már nála is komoly szerepet játszottak”. Köszönöm kiemelt támogatóimnak, a Szerencsejáték Zrt-nek, az MVM-nek, a MOL Zrt.-nek és a GreenGonak, akik lehetővé tették, hogy ezt a hajót megvásároljam.  A hajó, amely Dee Caffarinak épült a 2008/2009-es Vendée Globe-ra, Aviva-ként kezdte életét, és legutóbb Ari Huusela Stark nevű IMOCA-jaként teljesítette a Vendée Globe-ot.

Bár a hajót már tavaly augusztusban kiválasztották és elkezdtek tárgyalni a megvételről, csak idén januárra állt össze a finanszírozás, így a projekt az eredeti tervekhez képest nem elhanyagolható csúszásba került. Olyannyira, hogy a tavalyi Transat Jacques Vabre verseny ki is maradt emiatt a programból, pedig az remek lehetőség lett volna a tapasztalatok és a mérföldek gyűjtésére.

 

Szabolcs ragaszkodik ahhoz az alapvető filozófiához, hogy lépésről lépésre haladjon, és a reményeket és elvárásokat szigorúan kordában tartsa. Így miután januárban jutott hozzá a hajóhoz, akkor tudták elkezdeni a hajónak a teljes szétszedését és újbóli összerakását, meg átvizsgálását, amit maguk meg tudtak csinálni azzal végeztek is. A fő munkák közé tartozott a tőkesúly ultrahangos átvizsgálás, az összes szerelvény, hazahozatala, felújítása, visszavitele és újra felszerelése.

Ez persze egyáltalán nem volt egyszerű vagy könnyű folyamat, hiszen nem volt tapasztalatuk ebben, ugyanakkor „jó lehetőség volt, hogy megtanuljuk, hogy mik, milyen eszközök, milyen rendszerek vannak a hajón”. A januártól márciusig tartó munkálatok jelentős részét Les Sables d'Olonne-ban kikötőjében a szabad ég alatt végezték, ami miatt leállás nem volt, de alaposan megnehezítette a folyamatot.

 

A hajó elkészülte után megkezdték a tesztvitorlázásokat. Itt cél volt, hogy olyan szkippereket vonjanak így a projektbe, akiktől lehet tanulni, tesztelt velük például az ír Mike Ferguson, aki az építésben is benne volt, és nagyon jól ismeri a hajót, vagy Fa Nándor korábbi társa, Conrad Colman. „Azért messze vagyunk még attól, hogy magabiztosan kezeljük, kevés mérföldet tudtunk menni, tehát elkezdtük a tesztvitorlázásokat napi szinten, tanultuk a műszereket, kezeltük a felbukkanó problémákat az is komoly munka volt, hogy egyáltalán bekalibráltuk a meglévő műszereket a hajón.”

A vitorláknál idén még nem terveznek változtatásokat, a hajót akarják minél alaposabban megismerni, meg hogy melyik vitorlával miként viselkedik. Úgyhogy ezzel nem foglalkoztak, bár a szponzorlogók eltávolítása és lefestése nem kis munka volt.

Szabolcs és a hajó első IMOCA versenye tulajdonképpen a május 8-án Brest-ből rajtolt Bermuda 1000 volt – egyben a következő fontos verseny, a most vasárnap rajtoló Vendée Arctic Race kvalifikációja, aminek az 500 mérföldes kvalifikációját sikerrel teljesítette is. A versenyen azonban a navigációs szoftver az első napon összeomlott nem sokkal – 200 mérfölddel – a rajt után, ezért úgy döntött, hogy visszalép és helyette a 2000 tengeri mérföldes selejtezőt vitorlázza le: "Nagyon nem tartottam biztonságosnak, hogy műszerek nélkül induljak az első IMOCA versenyemen. De azt hiszem, ezek a problémák egyre könnyebbek lesznek, ahogy egyre több tapasztalatot szerzek."

Most újabb mérföldkőhöz érkezett Szabolcs és a hajó, vasárnap rajtol ugyanis a Vendée Arctic, ami az első kötelező belépő verseny a 2024-es Vendée Globe-ra. Némiképp bonyolította az indulást, hogy a Bermuda 1000-n nem tudott kvalifikálni, így vagy kétszer 500 mérföldet vagy egyszer 800 mérföldet kellett szólóban vitorlázni. „Nekem egyszer 500-nak elfogadták a Bermuda 1000 versenyre futott kvalifikációt, így csak 500 mérföldet kellett teljesítenem a szólóban. Ezt itt, a Vizcaya-öbölben teljesítettem, így az volt a kvalifikációm erre a versenyre.”

„Ez már egy nagyon kemény, 3500 mérföldes verseny, 15-20 napos program, fölmegy az északi sarkkörig, megkerüljük Izlandot és onnan jövünk vissza a Vizcaya-öbölbe, majd Les Sables d’Olonne-ban lesz a befutó. Várhatóan 25 hajó áll rajthoz.” Szabolcs eredeti tervei szerint persze nem ezzel az extrém kemény menettel kezdte volna óceáni szólóvitorlázó karrierjét, hanem a tavalyi Jacques Vabre páros, azaz négykezes versenyen kellett volna debütálni és ott megismerni a hajót, meg össze lehetett volna gyűjteni 8 ezer mérföldet, ami, ha bennük lenne már, sokat segítene. „Tény, hogy nyugodtabb lennék, ha több mérföld lenne bennem és a hajómban már erre a versenyre. Ami még nagyon hiányzik, az a hajón való létezés, az alvás/pihenés kialakítása és menedzselése, hiszen 3 napnál többet egyben még nem hajóztam a hajóval. Így most ez van a középpontban. Oda a télen már eljutottunk, hogy a hajót meg tudom vitorlázni, tehát meg tudok fordulni, halzolni, vagy vitorlát cserélni.”

 

A versenyig az utolsó felkészülési napokat a hajó felkészítésével töltik. „A biztonsági felszereléseket, illetve a hajóra, ami a 3 hetes úthoz kell, azokat kezdjük el föltölteni. Dízelt, élelmiszert, a ruházatot, sok-sok kötelet cserélünk, bekészítjük a vitorlákat.”

"Nagyon izgatott vagyok, még nem igazán tudom elhinni, hogy itt vagyok. Úgy érzem, hogy már elértem valamit azzal, hogy itt vagyok, de ez valójában csak a hosszú út kezdete. Ez a Vendée Arctic verseny nagy lépés előttem, figyelembe véve, hogy csak januárban kaptam meg ezt a hajót. De nem helyezem magam semmilyen nyomás alá a flottában elfoglalt helyezés szempontjából. Csak arról van szó, hogy befejezzem ezt a versenyt. A Vendée Globe-ra való kvalifikációs folyamat most nagyon nehéz, és nem volt időm edzeni és felkészülni.”

A fő cél tehát az, hogy a hajójával újra célba érjen Les Sables d'Olonne-ban, és megtegye az első fontos lépést a 2024-es Vendée Globe felé. Nagyon bízunk benne, hogy a sok-sok nehézség, csúszás és munka és annak ellenére, hogy még soha nem volt Vendée Globe rajton, sőt, a nagy francia szóló- vagy kétkezes óceánversenyek egyikén sem, a 49 éves magyar újonc, Weöres Szabolcs jól beilleszkedik és élvezi a vasárnapi Vendée Arctique Les Sables d'Olonne rajtjára való felkészülést és sikerrel teljesíti a Vendée Arctic Race-t.

Hajrá Szabi!

 

Összefoglaló információ Szabolcsról, a csapatról és a versenyekről

Weöres Szabolcs korábbi olimpiai osztályokban versenyzett, később magasabb szintű versenyzésre váltott, miután a 32. Amerika Kupán a dél-afrikai legendás Team Shosholoza csapatánál kapott munkát, ahol a riggért és a felszerelésért felelt. Bár teljesen új az IMOCA-ban, már van egy versenye egy Tripp 55-össel 1996-1997-ben a "megállókkal" megrendezett Hong Kong Challenge-en, és több transzatlanti útja és versenye is van. A közelmúltban egy Marten 68-assal versenyzett a Földközi-tengeri körúton, beleértve az olyan klasszikus tengeri versenyeket, mint a Middle Sea Race és a Giraglia.

 

A verseny rajtja: 2022. június 12., 17:00 (helyi idő szerint)

Szabolcs csapata: Pécsváradi Ákos, Marianna Puuperä, Ari Huusela, valamint további alkalmi segítők

 

Szponzorok: Szerencsejáték Zrt, MVM group, Mol Nyrt., Green Go, belight!, Solarmarkt, 878co., Musto, Petrányi Auto, Gottifredi Maffioli, Ursuit, LakePro Rigging

 

A Vendée Arctic honlapja: https://www.vendeearctique.org/en (élő közvetítés és további információk)

A projekt Facebook oldala: https://www.facebook.com/SzabiRacingHun23

A projekt Instagram oldala: https://www.instagram.com/szabiracing23/

 

A Vendée Globe 2024 kvalifikációs versenyei:

Vendée Arctique (2022. június)

Route du Rhum (2022. november)

Transat Jacques Vabre - A visszaút (2023. november)

Transat CIC Brest – USA (2024. május)

New York – Vendée (2024. július)

 

FOTÓ KREDIT:

Jean-Marie Liot / Alea / Vendee Arctique