November 6-án, szerdán, négy nappal a rajt előtt még egy utolsó tesztvitorlázásra kifutott a New Europe. A fedélzeti rendszerek utolsó ellenőrzése, a napelemek, a vízkészítő berendezés, az antennák átnézése volt a program. A hajó élelemmel, üzemanyaggal, a szükséges felszerelésekkel, ruházattal el van látva – mondta el Szabi friss facebook posztjában.

Vasárnap 13 óra 2 perckor, a rajt időpontjában egy álom válik valóra: az 51 esztendős Weöres Szabolcs az optimistes kezdő évek, a jollékban és kielerekben végigvitorlázott évek után, jégvitorlás és nem is akármilyen triatlonos pályafutást követően, a 32. America’s Cup dél-afrikai részvevője, a Team Shosholoza riggereként végzett munka tapasztalataival felvértezve sportkarrierje talán eddigi legfontosabb állomásához ért. Egy hosszú, több évig tartó kvalifikációs folyamat sikeres lezárása után egyike lehet annak a negyven skippernek, aki nekivág a világ legkeményebb vitorlásversenyének, szólóban, kikötés nélkül, a Föld körül.

A rajtot és az azt megelőző kihajózást november 10-én vasárnap élőben közvetítik a verseny weboldalán és Youtube csatornáján.

Két élő bejelentkezéssel készülnek, az első 7.30-10.30 között a negyven résztvevő kihajózását, a második 12.15-14.00 között a rajtot és az első néhány mérföldet közvetíti.

Az elméleti táv 24 300 tengeri mérföld, azaz 45 000 kilométer. A verseny eddigi időrekordját a 2016-17-es versenyen érte el Armel Le Cléach, 74 nap 3 óra 35 perc alatt ért körbe. Az idei versenyen 70-75 nap közelében futhat be a győztes. Sokat fejlődött a technika, az új, második és harmadik generációs foiler IMOCA 60 lábasok elképesztő tempóra képesek – ha a hajó végig bírja. Weöres Szabolcs 2007-ben épült hajója nem versenyezhet a leggyorsabbakkal, de több, hasonló hagyományos konstrukció is indul, akik között Szabi megtalálhatja a saját ellenfeleit. 27 foiler és 13 hagyományos, egyenes uszonyos IMOCA 60-as alkotja a mezőnyt, a folilerek körülbelül 45 százalékkal gyorsabbak... A rajt előtti egyik utolsó interjújában elmondta: a legfontosabb célja, hogy sikeresen célba érjen. (Az eddigi kilenc verseny befutási aránya 58 százalék.)

„ A hajót a lehető legeredményesebben szeretném körbevinni. A sebességpotenciálján nem igazán lehetett változtatni, de a rengeteg befektetett munka célja kettős volt: egyrészt felhasználóbarátabbá akartam tenni, másrészt a teljes elektronikát, a fedélzeti rendszereket, navigációt és az elektromos hálózatot újra cseréltük. A hajó lényegesen korszerűbb, mint 2007-ben volt.”

Arra kérdésre, hogy a verseny melyik szakaszát várja leginkább, elmondta:

„A déli óceánt. Ez az a hely, ahol még sohasem jártam. Nem tudom milyen lesz, hogyan birkózom meg majd ezzel a környezettel. Érdekes lesz, de nyugodt vagyok. Ez a helyzet minden elsőként induló résztvevőnek új lesz, mindannyiunknak meg kell küzdenünk vele.”

És mi hiányzik majd a legjobban?

„A mozgás. Az, hogy egy beszűkült élettérben kell majd léteznem. Hiányozni fog a mindennapi futás, a biciklizés a természetben. A magánytól nem tartok, sőt. Ahogy most látom, kicsit túl sok is a kötelező kommunikáció, például a média számára. Az a típus vagyok, aki szeret magában lenni, a saját buborékjában létezni és minden erővel a feladatra koncentrálni.”

Weöres Szabolcs második magyarként indul az idei, jubileumi, tizedik Vendée Globe-on. Rengeteg segítséget kapott Fa Nándortól, aki 1992-93-ban, az első nem francia résztvevőként, az ötödik helyen futott be, 2016-17-ben pedig nyolcadik lett. Mindkét hajóját saját maga tervezte, és menedzselte, elképesztő gyakorlati tapasztalatai rengeteget segítettek Szabinak a felkészülésben. És gyanítom, Fa Nándor segítségére a verseny alatt is számíthat, az egész támogató csapattal egyetemben.

Weöres Szabolcs versenyéről rendszeresen jelentkezünk friss információkkal itt, a hunsail.hu weboldalon.

Kép: Kerekes Zsombor

A Vendée Globe hivatalos weboldala: https://www.vendeeglobe.org/en

A Vendée Globe Youtube csatornája