A magyar vitorlázó indulása már önmagában sikernek tekinthető, hiszen a rendezők negyven főben határozták meg a versenyzők számát – egy hajósnak szabadkártyát biztosítottak. Weöres Szabolcs mögött négyéves komoly munka áll, amelynek során sikerült teljesíteni a rendkívül nehéz, négyéves kvalifikációt, így Fa Nándor után második magyar hajósként lehet ott a világ legnehezebbnek tartott versenyén. Teljesítményének értékét növeli, hogy tengerrel nem rendelkező ország versenyzőjeként harcolta ki a részvétel jogát.
„Komoly eredménycélok nélkül indulok, a célba érés már önmagában szép eredmény lenne” – mondta a vasárnapi rajt előtt Weöres Szabolcs, aki ugyanakkor hangsúlyozta, szeretné magából és a hajóból kihozni a maximumot. „Agilis, sportos vitorlázást várok magamtól” – jelentette ki.
Weöres Szabolcs elárulta, hajója, a New Europe készen áll a rajtra, becsomagoltak mindent, amire a következő 100 napban szüksége lehet: tartalék alkatrészeket, szerszámokat, gyógyszereket, ruházatot és ágyneműt, és természetesen élelmiszert, főleg sterilizált és liofilizált ételeket, de visz magával magyar szalámit és ropit is.
A magyar sportember 14 959 mérföldes eredménnyel teljesítette a kvalifikációt és ezzel a 32.-ként biztosította helyét az indulók között. Többek között első magyarként teljesítette a Route du Rhum (A rum útja) versenyt, a nagy óceáni viadalok közül részt vett a Rolex Fastnet Race-n és a Transat Jacques Vabre-n, majd idén júniusban a New York-Vendée 3500 mérföldes menettel zárta a sort. A sikeres kvalifikáció végén Weöres Szabolcs még elvégezte az IMOCA osztály biztonsági tanfolyamát és a földkerüléshez szükséges orvosi kurzust. A tizedik Vendée Globe-on indulók fele tudományos együttműködésben is közreműködik. Weöres Szabolcs szintén az Argo-program keretében egy mérőbóját enged majd szabadon a Déli-óceánban, amellyel fontos adatokat gyűjthetnek a kutatók az óceán állapotáról.
A vitorlázás Everestjének is nevezett Vendée Globe a világ legnehezebbnek számító sportversenye, amelyen a résztvevőknek egyedül, külső segítség és kikötés nélkül kell körbehajózniuk a bolygót. A különleges és embert próbáló megmérettetésnek eddig csak francia győztese volt, legutóbb, 2021-ben Yannick Bestaven – aki ezúttal is ott lesz a rajtnál - 80 nap 6 óra 15 perc 47 másodperces idővel nyert, míg az utolsó hajós 116 nap alatt ért körbe. A versenycsúcsot a szintén francia Armel Le Cléach tartja 74 nap 3 óra 35 perc 46 másodperccel. Fa Nándor az 1992/93-as Vendée Globe-on legjobb nem franciaként az ötödik, 2016/17-ben pedig a nyolcadik helyen végzett. A mostani mezőnyben – amelyben hat női résztvevő is lesz - 26 francia vitorlázó található, de indul angol, olasz, német, svájci, japán és kínai hajós is. A 40 versenyző azonban nem egyenlő esélyekkel vág neki a mintegy 45 ezer kilométeres távnak, mivel jelentős különbségek mutatkoznak az újonnan épült és régebbi hajók technikai képességei között.
Weöres Szabolcs Fa Nándor nyomdokaiba lépve második magyarként indulhat a Vendée Globe-on. Terve megvalósításában a MOL - Új Európa Alapítvány, a Szerencsejáték Zrt., az MVM, a GreenGo és az MBH Bank is segíti.
A tizedik Vendée Globe idén vasárnap rajtolt Les Sables d'Olonne-ból. Az út során a versenyzők 60 lábas (18 méter) vitorlásukkal megkerülik a Jóreménység-fokot, majd Ausztrália mellett elhajózva következik a Horn-fok, és Dél-Amerikát elhagyva térnek vissza Franciaországba.
A verseny élőben követhető a vendeeglobe.org oldalon, Weöres Szabolcs útját pedig a Szabi Ocean Racing Facebook-oldalon is lehet figyelni.
Fotó: Kerekes Zsombor, Jean-Marie Liot / Alea, Anne Beaugé / Alea