Mit kell tudni a kite-ról annak, aki még nem hallott róla? Te mióta kite-ozol?

Lassan már 10 éve ismertem meg a sportnak a hagyományos változatát, amiben 7-12 négyzetméteres, felfújható tube-al ellátott ernyőkkel és wakeboardhoz hasonló deszkákkal ugrálunk. Az itthoni gyengébb szélviszonyokban viszont az elmúlt időszakban a hydrofoillal való kiteozás egyre népszerűbb lett. Engem annak is a race ágazata fogott meg, ami a sporthajós osztályokra jellemző upwind-downwind pályán való versengést jelenti, soft ernyőkkel.

Mikor döntötted el, hogy nekivágsz a Kékszalagnak kite foil-lal?

Elég spontán döntés volt. Egész jó szeleket jósoltak július harmadik hetére a Balatonra, de én első sorban a hétvégét terveztem megnyomni edzésekkel. Szerda délben viszont egyik barátom, Kómár Zoltán felhívott és kérdezte, hogy mik a terveim a holnapi Kékszalagra. A munka hevében már azt is elfelejtettem, hogy másnap Kékszalag lesz, a szélelőrejelzést megnézve viszont egyből agyalni kezdtem, hogy ott a helyem.

Sikerült benevezni last minute a versenyre?

Nem, a nevezés szerda délben lezárult, és egyébként az MVSZ még nem támogatja, hogy Formula Kite felszereléssel elinduljak a Kékszalagon. Pedig amióta katamaránok is nevezhetnek, szerintem elég Open-nek mondható a verseny, ott lenne az összes foil-os osztálynak a helye.

Ez persze nem vette el a kedvem, gondoltam, hogy megnézem „közelről” milyen is a Kékszalag.

Említetted a szél előrejelzést, mit kell tudni pontosan, mi neked a jó szél?

Hydrofoil deszkával és nagy ernyővel kb. 6 csomóban el lehet indulni. Itthon a változékony szelek miatt én inkább a 7 csomót mondanám a széltartomány aljának, mert így marad egy kis tartalék, ha csökken a szél ereje, akkor is repül az ernyő.

Csütörtökre bomba jó nyugatias szelet írtak a Keleti medencébe. Úgy gondoltam, hogy a rajt után a kenesei fordulóig simán elmegyek, aztán pedig visszakrajcolok az autóhoz.

Hol volt az autód, hol szálltál vízre?

Kite-tal az itthoni kondíciókban offshore szélben nem túl szerencsés vízre szállni. Így a balatonszéplaki kite spoton nyomtam még szerda este egy rövid edzést, majd a kocsiban aludtam, és másnap reggel vártam, hogy beinduljon a szél, onnan közelítsem meg a balatonfüredi rajtot.

Szerencsémre 9 előtt 20 perccel már olyan szél volt, hogy a legnagyobb, 21 négyzetméteres ernyőmet fel tudtam venni, el tudtam indulni, és pont 9-re a rajthoz értem.

Nem zavaró a sok hajó? Milyen hosszú zsinóron van az ernyő?

Az ernyő kb. 12 méteres zsinóron van, így egyáltalán nem zavartuk egymást a hajókkal. Azonban mivel nem voltam benevezve, csak tisztes távolságból néztem a többi hajót. A rajtvonalon sem egyből rongyoltam át.

Milyen gyorsan közlekedsz a többi hajóhoz képest?

A foil kis ellenállása miatt, és az ernyő nagy szárnyviszonyának köszönhetően raum-ban 30 csomó körül van az utazósebességem (22-25 VMG), krajcban pedig 20 csomó körül (14-16 VMG). Így a rajtvonal déli szektorában lévő egytestű hajókhoz képest szó szerint kilőttem. A katamaránokhoz képest is van egy 20-30%-os előnyöm. Azonban nekik kevesebb problémát okoznak a szélmentes részek, mint például a tihanyi szoros.

Miért, mi történt a tihanyi szorosban?

Mint említettem, jóval gyorsabb voltam a hajóknál, mikor a siófoki kettes bóját elhagytam, a Fifty Fifty még csak Kenesét hagyta el éppen. Volt időm picit megállni, enni, inni a kocsinál, sőt az erősödő szél miatt egy kisebb, 15 négyzetméteres ernyőre cseréltem.

A legtöbb szélirányban elég turbulenssé tudja a légáramlatokat tenni a Tihanyi-félsziget. Biztonságosabbnak éreztem a kisebb ernyőt ezen a szakaszon. A nyugati medencében egyébként is annyival gyengébb volt a szél, hogy a nagy ernyő sem működött volna. Végül a komphoz közel már annyira gyenge volt a szél, hogy muszáj volt visszafordulnom, ahogy eredetileg is terveztem.

Nem sokkal később a katamaránok is megérkeztek, egész közelről meg tudtam őket nézni.

Végül még egy barátommal, Brencsán Dáviddal is találkoztam a vízen, aki szintén kite foil-lal edzett éppen.

Izgalmas történet volt, jövőre is láthatunk majd a Kékszalagon?

Amennyiben a szélviszonyok megfelelőek lesznek, én biztosan ott leszek. Remélem, hogy a szövetség is engedélyezni fogja a nevezést, így valódi versenyben leszek a hazai legjobb hajók ellen.

Milyen egyéb terveid vannak még?

Még ha a Kékszalag győzelem csak álom is marad, vannak másik célok. Az egyik a Kenese-Keszthely rekord felállítása. Eddig ez sem volt fő prioritásom, mivel nem éppen a legjobb edzés a „félszeles” pálya egy olimpiai pályához képest, azonban a jelenlegi csúcstartó, windsurfös Bors Mátéhoz képest a sebességem jobb. Nem kizárt, hogy még idén elkapok egy megfelelő stabilitású szelet, amiben neki tudok vágni a kb. másfél órás távnak.

És mi a helyzet az Olimpiával?

2024-ben debütál a párizsi olimpián a Formula Kite. 20 kvótát osztanak, nagyon nehéz bekerülni a legjobb 20 ország közé. Jelenleg is edzek, de egyelőre ebbe a sportba még nem áramlik elegendő pénz ahhoz, hogy egy teljes értékű edzésprogramot össze tudjak rakni a 2023 nyarán tartott kvalifikációs VB-re. Remélem, hogy ez hamarosan változik, mind az MVSZ, mind szponzorok segítsége nagy reményt adna egy új olimpiai számban elért eredményhez. Idén egy rövidebb edzőtábor, egy EB és egy VB fér bele a budget-be.

További sok sikert a versenyzéshez, jó szelet!

A youtube-on pedig végignézhető Tomi élő beszámolója a vízről