Ráadásul az abszolútban – immáron a profik között – a második helyen végzett a magyar hajó a hat idei verseny eredményeinek összesítése után. Rovinj, CRO - Trieszt, ITA - Attersee, AUT - Riva del Garda, ITA - Imperia, ITA - Genova, ITA volt az idei regatták sorrendje, ráadásul az utolsó, genovai erőpróba az osztály Európa-bajnoksága is volt egyben. Csoltó Ákos és legénysége: Tomai Balázs, Kása Mihaly, Weöres Botond és Litkey Balmaz évről évre szállítják a remek eredményeket, az idei győzelem a 2013 óta megrendezett európai sorozatban megismételte Bakóczy Róbert és csapata 2014-es sikerét, akkor győzött először magyar hajó ugyancsak a Corinthian kategóriában.

Mi tulajdonképpen a Corinthian kategória lényege? Erről kérdeztem először a kupagyőztes kormányost, Csoltó Ákost.

Egyszerűen fogalmazva: amatőr csapatok versenye, nem lehet profi vitorlázó a fedélzeten. A World Sailing minden évben kérdőívet küld a regisztrált versenyzőknek, és abban nagyon részletesen kell válaszolni egy csomó kérdésre: mióta vitorlázol, versenyzel-e úgy, hogy fizetést kapsz érte, edző vagy-e, vagy esetleg kikötőmester… Ilyen munkakörök esetében a WS nyilvántartása szerint profinak minősülsz, és ez a WS ID kódodból azonnal kiderül. A profik csak az abszolútban versenyeznek, de külön értékelik a nem profikat is. Érdekes, hogy például egy kikötői dolgozó is profinak minősül, holott lehet, hogy sokkal kevesebbet vitorlázik, mint azelőtt…”

Mennyire volt szoros az idei verseny?

Nagyon izgalmas volt az egész év, és talán a legszebb európai vitorlás helyszíneken voltak a versenyek. Egy összetett győzelem és egy bronz voltak a szezon legjobb helyezései, és az idényzáró genovai Európa-bajnokságra úgy érkeztünk, hogy vezettünk az abszolútban és a Corinthian kategóriában is. Sajnos az EB nem úgy sikerült, ahogy szerettük volna, abszolútban a 16., Corinthianban a 7. helyen végeztünk, de szerencsére az előző öt versenyen gyűjtöttünk annyi előnyt, hogy a végére összejött a kategória első és az abszolút második hely. Az eredménylistához annyi kiegészítés fontos, hogy Kása Mihály az utolsó két versenyen nem tudott velünk jönni, emiatt Litkey Balmaz ugrott be az imperiai és a genovai versenyre. Az idei szezon egyik fontos esenénye volt az is, hogy frissítettük a hajónkat egy amerikai gyártmányúra, úgyhogy ezentúl a Chinook-ot, a HUN 850-es rajtszámot kell keresni az eredménylistákon... ”

Hány Melges 24 van ma Magyarországon?

10-11 hajó működőképes, körülbelül nyolc csapat indul rendszeresen a versenyeken. A COVID járvány megtépázta a hazai mezőnyt. Drága fenntartani megfelelő szinten a hajót, ráadásul ez a hajóosztály sok vitorlázott órát kíván meg, három-négy év kell ahhoz, hogy egy csapat eredményesen elvigye. Hasonlóképp viselkedik, mint egy 470-es, csak nagyobb. De például a Melgesen sincsenek például csörlők a fedélzeten...Sportos, állandó csapatot kíván meg tehát az osztály, de elképesztő élményt ad például 20-25 csomóval hátszelezni genakkerrel egy 50-60 hajóból álló színvonalas nemzetközi mezőnyben… Szeretnénk fiatalítani idehaza, egy-egy versenyre meghívunk kishajós hajóosztályokban versenyzőket a fedélzetre. Tervezzük, hogy az osztályszövetség vesz egy hajót és pályázhatnak rá csapatok. Jó lenne átadni ezt az élményt minél több fiatalnak.”

Eredmények

Visy László Oszi