A COVID miatti két éves kényszerű kihagyás után idén újra meg tudtuk rendezni a 2017 óta már „hagyománnyá” nemesedett melegvízi edzőtáborunkat 2022. március 26 – 31. között a szlovéniai Portorozban. Az időjárás 4 nap vitorlázást engedett ragyogó napsütésben és változatos szélviszonyok között, összesen 7 hajó részvételével, a kalózos specialista Bödör Gergely „edzőbá” szakmai vezetésével. Naponta 5-6 órát vitorláztunk, ketreceztünk, futamokat mentünk, összemértünk, egyszóval komolyan vettük a munkát. Nem kétséges, hogy egy ilyen intenzív rákészülés nagy előnyt jelent a szezon eleji versenyekhez.
Az áprilisra meghirdetett agárdi versenyeken - talán az extrém alacsony vízállásról szóló hírek miatt - nem nagyon volt kalózos résztvevő, ezért a versenyidény a gyakorlatban május elején kezdődött, az Atomerőmű SE által megrendezett Atomerőmű Kupával. A 3 napra kiírt versenyen 6 jó futamot sikerült megrendezni a 21 résztvevő hajónak.
Május 21-22-én újabb kísérletet tettünk Agárdon. A Sirály Kalóz Kupa két nap alatt 6 erős/viharos szélben megrendezett harcos futammal többet érdemelt volna, mint csupán 6 induló kalózt, hiszen, mint kiderült még volt elég víz a tóban a versenyzéshez, és némi erőfeszítés árán vízre is lehetett tenni a hajókat.
A június 10-12. között Tihanyban megrendezett THE Olimpic Week regatta három napjából kettőn futottunk közepes/erős szélben összesen 6 jó futamot. A 12 résztvevő hajó legénysége sportos, lógós, borulós élménnyel gazdagodott.
Ezután kelet felé indult a kalózosok „utazó cirkusza”, először Sarudon vettünk részt 10 hajóval a II. Élményfalu, Tisza-tavi Kalóz Regattán június 24-26. között. A verseny 3 napjából kettőn lehetett - inkább gyenge szelekben - vitorlázni, így összesen 6 futam alapján alakult ki a végső sorrend.
Két héttel később, július 9-10-én a Miskolc melletti Hejőkeresztúron került sor a hagyományos Expert-Fps Vitorlás Kupára, ahol, noha csak 2 futamra jutott üzemanyag, de a 15 résztvevő hajó legénysége így sem panaszkodhatott, a rendezők gondoskodtak a szórakoztatásunkról.
Július 21-25. között került sor a 2022. évi szezon legrangosabb eseményére. A 2022. évi Kalóz Országos Bajnokságot ugyanis a Nemzetközi Kalóz Osztályszövetség kérésére együtt rendeztük a 2022. évi EUROSAF Kalóz Junior Európa-bajnoksággal. A rendező klub a Berecz Zsombor nevével fémjelzett csopaki PROCELERO SE és a Magyar Kalóz Osztályszövetség számára is fontos próbatétel volt ez az esemény, hiszen jövő szeptemberben ugyanitt, Csopakon rendezzük majd a 2023. évi EUROSAF Kalóz Európa-bajnokságot, immár a felnőtt korosztály részére. Visszatérve az idei eseményre, az 5 napra kiírt regattán 3 nap volt versenyzésre alkalmas szél, így végül 8 futam jött össze, a főrendező Sipi (Sipos Péter) minden tudására és tapasztalatára szükség volt, hogy a 71 induló egység a szélsőséges körülmények ellenére is reális, sportszerű futamokat teljesítsen. Volt flaute és hirtelen lecsapó vihar is, ami kicsit meglepte a junior mezőnyt, így a délutánt többen árbóc és vitorlamosással töltötték. A 71 induló hajóból 35 volt magyar (7 junior), 36 külföldi (zömmel németek, 4 cseh, 3 török, 1 osztrák), ebből 26 külföldi junior. Az eredmények: A Nyílt Magyar Bajnokságot a 2021. évi EB harmadik helyezettje a német Andreas-Magnus Ebel és Martin Ebel testvérpár nyerte, a második helyet, egyben a 2022. évi magyar bajnoki címet a BYC-es Varjas Sándor Endre (Szuszu)–Bartos Zoltán kettős szerezte meg. Az abszolút harmadik helyezett, egyben Junior Európa-bajnok a szintén német Fynn Ausborn–Henrik Junge páros lett. Az összetett verseny első tíz helyéből öt magyar kalózosoknak jutott, ami azt jelzi, hogy a magyar mezőny rohamosan fejlődik úgy sebességben, mint szél- és mezőnytaktikában, hiszen az eleddig megközelíthetetlen német élmezőny szinte teljes létszámban jelen volt a versenyen, nyilván már a jövő évi EB körülményeit felderítendő. Itt volt a legutóbbi 2022. évi Svájcban rendezett EB mindhárom dobogós egysége, akik komoly küzdelmet vívtak a magyar menőkkel. Az OB második helyezettje (összetett 7.) Ian Ainslie–Weöres Márta (Kereked), a harmadik (összetett 8.) pedig Fluck Benedek–Székely-Gyökössy Szabolcs (Vízügyi SC.) lett. Ezek az eredmények reményt adnak egy jó magyar szereplésre a 2023. évi felnőtt EB-n is!
Az OB/EB után új vizekre hajóztunk, és 13 kalóz részvételével Révfülöpön versenyeztünk a Cholnoky Jenő Gyermek- és Ifjúsági Kikötő és a Fertő tavi Vitorlás Szövetség társrendezésében megvalósult kétnapos Kalóz Ranglistaversenyen, augusztus 13-14.-én.
Az első napon a 4-5 bf erősségű nyugati szél által keltett hullámok mérete meglepte a keleti medence viszonyaihoz szokott vitorlázókat, kreuzban bizony szedtük a vizet rendesen, de mindezért bőségesen kárpótolt a spinnakeres hátszelezések siklatós hullámvasútja. A két nap alatt 5 futamot teljesített a mezőny.
Augusztus 18-21. között került megrendezésre Balatonfüreden a Koloska Marinában a 25. ARTESZ Kupa és Kalóz Junior Országos Bajnokság. A 4 naposra meghirdetett eseményből sajnos csak 2 napon volt versenyzésre alkalmas szél, így mindössze 4 futam alapján lehetett eredményt hirdetni. A 14 junior egység versenyét, és így az Országos Bajnoki címet a Kovács-Buna Botond–Simonyi Levente kettős nyerte. Második lett pontegyenlőséggel a Simonyi Kristóf–Póké Benedek Zoltán páros, mindannyian az MVM SE versenyzői. A dobogó harmadik fokára Hirschler Rebeka (Soproni Építők SC)–Németh Virág (YCTBJ) állhatott fel.
A szeptember 2-4-re kiírt Fűzfő Kupa sajnos szél hiányában elmaradt.
Szeptember 17-18-án a két naposra meghirdetett Balatoni YC Kalóz Regatta első napján tíz hajó versenyzett 3 futamban, jó szélben az Alsóörs előtti vízterületen, a második napon a túl erős szél miatt további futamokra már nem került sor.
A szezon végét az Agárdról a vízhiányra való tekintettel a Balatonfüredi Koloska Marinába áthelyezett, ARSC verseny az Építők Kupa jelentette október 1-2. között. Ezen 9 egység futott 3 gyengeszeles futamot.
A 2022. évi versenynaptárunkba a felnőtt és junior bajnokságokon kívül 8 ranglistaversenyt vettünk fel, amiből 7 meg is valósult. A versenynaptár kialakításakor az a gondolat vezérelte a vezetést, hogy a ranglistaversenyek számának növelésével nagyobb választási lehetőséget biztosítsunk a versenyezni vágyóknak: annak is, aki több vízen töltött órát szeretne, és annak is, aki esetleg energia-, vagy költséghatékony -kevesebb utazással járó -versenyzésre vágyik.
Az osztály jövője biztosítottnak látszik, részint az MVM SE keretében, Fluck Bence jóvoltából és a Deboti SE-ben Bödör Gergely által folyamatban lévő ifjúsági programoknak köszönhetően, részint pedig azért, mert folyamatosan érkeznek az országba új, versenyképes hajók, amikbe régi ismerősök, régi kalózosok ülnek vissza.
A 2023-as év legfontosabb feladata az osztály folyamatos fejlesztésén túl, egy emlékezetes, jó hangulatú, reális eredményeket hozó Európa-bajnokság megrendezése lesz.
Vass Ádám
osztálykapitány
Fotó: Szűcs Ábel