Nincs ingyen vacsora”, így nemcsak beszámolókat hallhattak a résztvevők, hanem konstruktív javaslatokat is elvárt tőlük a fórum szervezője. Nagy szerencsére a vitorlázók is partnerek voltak, így az előkészítő anyagok mellé szép számmal érkeztek kérdések, felvetések, vitaanyagok.

Szombaton reggel a regisztráció után Kurucz Sándor a Nagyhajós- és a Hajózástechnikai albizottság (HTAB) elnöke nyitotta meg a rendezvényt. Sanyi kiemelte a nagyhajós érdekképviseletet, és külön kihangsúlyozta azt a szakmai munkát, amit a Technikai albizottság az elmúlt 4 évben folytatott.

A Kékszalag PORT fantasztikus helyszínt, gyönyörű „hátteret” biztosított a rendezvénynek. Az előregisztrációk alapján több mint 20 vitorlázó képviselte magát, vagy osztályát a fórumon.

Szó esett a HTAB 2019-től felépített munkafolyamatáról, az előnyszámítási rendszerekről általánosságban, és bemutatásra került az MVSZ új VIHAR 2.0 rendszere is, amely hamarosan élesedik. A résztvevők már a workshop elején sok megfontolandó gondolattal segíttették a titkárság munkáját az új rendszer bevezetésével kapcsolatban.

A szakmai fórum a DYS bemutatásával folytatódott. Az előadás anyaga kitért a kezdetekre, és évről évre mutatta be a bizottság munkáját, azokat a mérföldköveket, amik elérésével a rendszer fejlődött és lezárásképpen bemutatta 2023-as terveket. Szeretnék két dolgot külön kiemelni:

  • Mindenki egyetértett azzal, hogy a DYS rendszernél maximum törekedni tudunk az ideális állapot elérésére, de egy ekkora, (1600 hajós) adatbázis esetén a tökéletes, hibamentes működés nem reális gondolat. Gondoljunk csak bele, mi lenne, ha Forma 1-es autókat, WRC autókat és családi SUV-okat engednénk össze minden hétvégén különböző pályán versenyezni. E mellett látható és érezhető a rendszer javulása és egyetértettünk azzal is, hogy a DYS egy modell és modell rendszerben kell működtetni.
  • A fórumon elhangzott 3-4 olyan ötlet (új hajó regisztrálása esetén bevezetett ideiglenes YS szám meghatározása, nem indult hajók kezelése a DYS táblázatban, YS csoportok bontása, stb…), melyekkel a bizottságnak foglalkoznia kell és előre láthatólag az észrevételek beépíthetőek a 2023-as DYS Szabályzatba is.


Az előnyszámítási rendszerekkel kapcsolatban előzetesen kapott észrevételeket és a fórumon elhangzott kérdéseket tárgyalták a résztvevők. Elmondható, hogy nem csak az előadó készült erre a Q/A részre, nagyon jó volt látni, hogy a fórumon résztvevők is konstruktív javaslatokkal érkeztek. Érdekességnek tartom, hogy nem a YS számokkal kapcsolatban alakult ki a legnagyobb szakmai vita, hanem a YS csoportok bontásával. Az a tavalyi elképzelés, miszerint csupán matematikai úton bontsuk 3 részre az értékelési csoportokat belátható, hogy újragondolásért kiállt. Elhangzott, hogy vízvonal hossz szerint is befolyásolhatnánk a korrektebb bontást, ezzel is közelebb hozva azokat a hajókat, akik egymással szeretnek versenyezni. Sokat beszéltünk a YS rendszer működéséről, ahol alapvetően az idővel versenyzünk és nem egymással, de arra kell törekednünk, hogy a vízen szorosabb küzdelmek legyenek, lássák egymást a versenyzők.

A vasárnapi etapra húzódott át a Pálya-előnyszámítási rendszer bemutatása, mely lényege, hogy egy osztályon belül lévő, technikailag eltérő hajótípusok is tudjanak pályán vitorlázni, tegyék ezt úgy, hogy ne a túra YS számmal kelljen versenyezniük. Ezt a rendszert az MVSZ szakmai bizottsága 2023-as évben próbajelleggel futtatja és remélhetően 2024-ben bevezetésre kerülhet azoknak az osztályoknak, akik ezzel szeretnének vitorlázni pályán.

A szakmai fórumot Szeremley László zárta az ORC rendszer bemutatásával és a Felmérői kisokos ismertetésével. Nagyon érdekes volt a YS rendszer ismertetése után egy olyan, csak technikai paramétereken alapuló előnyszámítási szabályzat bemutatása, mint az ORC. Laci elmondta az ORC fejlődését, az évenkénti megújuló rendszer működését, és a fórumon résztvevőkkel „szakmáztak” is egy keveset. Bemutatásra került az ORC-ben új APH szám és a CDL adat, mely a vízvonal hosszát is tartalmazza. Rendre ORC-ben a CDL szám alapján határozzák meg az előnyszámítási csoportokat. A fórum egyik véletlen, nem tervezett részeként, a résztvevő osztályképviselők megvizsgálhatták One Design hajójuk ORC felméréseit, összehasonlítva a polár görbéket. Érdekesség, hogy az ORC számból jó közelítéssel számolható a YS szám így természetesen ezt mi is megnéztük. Izgalomra nincs ok, 6-8 osztály esetén és néhány egyedi építésű, csak előnyszámítási rendszerben induló magyar hajó esetén is kijött a +/- 1 YS pont, aminek nagyon örültem. A dinamikus rendszer működik és ahogy azt 2019-ben a HTAB megfogalmazta 3-4 éven belül be kell állnia a helyére.

ORC adatbázis: www.orc.org

ORC regisztráció: www.orc.org/hungary (kérem angolul kitölteni)

Polárok: https://jieter.github.io/orc-data/site/

IMS letöltés (felmérői program):  https://orc.org/index.asp?id=42

ORC Club felmérési segédlet: https://orc.org/index.asp?id=25 

 


A két napos fórum résztvevői a visszajelzések alapján elégedetten távoztak, de nem szabad hátradőlni. Ahogy kezdtem is a cikket, az optimumot elérni nem lehet, de törekedni kell rá, hogy évről évre korrektebb legyen a DYS számítás.

Szeretném megköszönni a résztvevőknek, előadóknak és azoknak a vitorlázóknak is, akik más elfoglaltság miatt nem jöttek el, de elküldték észrevételeiket.

Köszönöm az MVSZ-nek a szakmai hátteret és a Kékszalag PORTnak a helyszínt.

A HTAB most elemzi a fórumon elhangzottakat és március elején a 2023-as DYS Szabályzattal és YS számokkal fog visszatérni.

Farkas Péter

MVSZ titkárság

e-mail: hajo.register@hunsail.hu