Hiába építik ki a gyárak a legkorszerűbb, legbiztonságosabb vezetékhálózatot, a használat során jön az okos, mindenhez is értő tulaj, aki beköt, átszerel, hosszabbít, csak hogy újonnan vásárolt szuperintelligens kütyüjeit áram alá helyezhesse.

A profi hajógyárak a legtöbb esetben még a deck felragasztása előtt elhelyeznek egy, a hajó teljes hosszán végig futó vezetékköteget. Ez az elektromos hálózat gerince. Különböző színű, különböző keresztmetszetű vezetékeket fognak össze, így táplálják meg az eltérő fogyasztású berendezéseket. Vannak közvetlenül az akkumulátorokra kötött fogyasztók, de olyanok is, amelyek kapcsolókon, reléken keresztül táplálnak meg. Természetesen előre elhelyeznek „üres” szálakat későbbi funkciók szakszerű táplálására.

Sok MacGyver ügyességű „szaki” örül, ha talál egy pozitív véget és gátlástalanul ráköt anélkül, hogy tisztába lenne azzal, hogy honnan mit és mire használ. Durva példa, de előfordult már olyan „ügyes” megoldás amikor az újonnan beépített elektromos csörlő a hűtő vezetékére lett rákötve. Egy túlterhelt vezeték megfelelő biztosítás híján felizzik, védő burkolata leolvad, ráég a többire..., tovább is van mondjam még? A hajótüzek döntő többségét elektromos hiba okozza.

 

Harminc éves hajóm működtetése nem okoz gondot, mindent meg lehet tanulni. Megszoktam, hogy a biztosítéktáblám gombjain szereplő gyári feliratok nem az elvárt funkciót aktiválják. A rádiót a zuhanyszivattyú kapcsolójával indítom, de ezzel nincs is baj, mert a zuhanyból – amit sose használok - a vizet a bilgébe vezették. Ott van a fenékvízszivattyú, amit a baloldali ablaktörlő felirat alatt kapcsolok. Folytathatnám a sort, de minek. Meg lehet szokni.

Robi barátomat elhívom, hogy csináljon valamit a motorhőfok műszerrel mert kuka, és nem szeretnék motort főzni. Kinyitja az elektromos rendszer központját takaró rejtekajtó fedelét, és nagyon vakarja a fejét.

-          Ezt láttad?

-          Persze egy csomó drót. Ezen jön-megy az áram.

-          Ezen ugyan nem! Kotor elő 4-5 levágott, leszigeteletlen drótvéget.

-          Most mi lesz?

-          Szépen végig megyünk mindegyiken és leellenőrizzük, honnan hova tart. Amelyiknek nincs funkciója azt eltüntetjük.

 

A korábbi tulajdonos - amolyan erősáramú villamosmérnökként - rengeteg kütyüt, lámpát, csatlakozót épített be, a napelemes töltőtől a méterszámlálós horgonycsörlő távirányítóig.

Szaktudása lenyűgözött, de Robi megingatta bennem a feltétlen bizalmat.

A hajóvillamosság köszönőviszonyban sincs a klasszikus villanyszereléssel.

 

Mivel két rokon szakmáról van szó, így az alapvető szerszámok természetesen megegyeznek, de a hajón a szakszerű munkavégzéséhez sok olyan eszköz is szükséges még, ami egy lakossági villanyszerelő szerszámos táskájában valószínűleg nem található meg. Először is szükség van speciális mérőműszerekre, melyekkel például akkumulátorokat lehet tesztelni. Ezekből is van többféle típus, többféle feladatra, többféle feszültség szintre. Különbséget kell tennünk aközött, hogy indító, vagy meghajtó (munka) akkumulátort szeretnénk-e tesztelni. Indító akkumulátor tesztelésénél az akkumulátor indítóképességére, míg munka akkumulátornál az akkumulátor tárolóképességére (kapacitására) vagyunk kíváncsiak. Mindegyik mérés nagyon fontos lehet, mivel egyik esetben a rossz akkumulátornál nem tudjuk beindítani a motorunkat, másik esetben pedig az elektromos hajónkkal még a kikötőhelyet sem tudjuk elhagyni. Szükséges továbbá egyenáramú lakatfogó is, amivel az áramkör megbontása nélkül tudunk árammérést végezni. Egy “hagyományos” villanyszerelőnél általában csak váltakozó áramú mérésre alkalmas eszköz van, mivel a munkájához legtöbbször csak erre van szükség.

Ezekből is van többféle, melyeket különböző áramerősségekhez terveztek. A legérzékenyebb akár az Amper ezred részét is (mA) képesek mérni az áramkör megbontása nélkül, így könnyen kiszűrhető, hogy adott esetben meríti-e a rendszerünket valami, vagy sem, így egy hosszabb leállás (pl: téli tárolás) esetén sem kell attól félni, hogy az üzembe helyezéskor egy lemerült akkumulátor vár minket. Mint látod, a kocsim tömve van a különböző diagnosztikához, szakszerű szereléshez használatos eszközökkel, nélkülözhetetlen alkatrészekkel. Ennyi cuccra a legfelkészültebb villanyszerelőnek sincs szüksége. Természetesen azért van olyan villanyszerelő alapszerszám, amit nálam nem találsz meg: ez például a vésőgép és a horonymaró. :)

Az autó gyakorlatilag egy komplett hajóvillamossági műhelyt rejt. Minden eshetőségre fel kell készülni.

Mivel a hajós szezon nagyon rövid, így senki sem szeretné a kikötőben nézegetni a működésképtelen hajóját, így fontos, hogy egy adott probléma akár azonnal megoldódjon.

 

Mik a leggyakoribb hibák?

A leggyakrabban kontakthibák szoktak előfordulni, melyek sok esetben az időszakos karbantartások elmaradása miatt keletkeznek, de előfordul sok olyan hiba is, amit egy korábbi, szakszerűtlen szerelésnek köszönhetünk. A szerelők leterheltsége, és az időhiány miatt sokszor másodlagos megoldások születnek, ezek az adott pillanatban természetesen megoldják a problémát, így a hajó használhatóvá válik, de hosszútávon csak rontják a helyzetet.

 

Mik voltak a legdurvább hibák, amikkel találkoztál szerelés közben?

Talán az egyik legdurvább, de egyáltalán nem egyedi eset az akkumulátor fordítva történő bekötése, amikor a pozitív és a negatív sarut véletlenül megcserélik. Ilyennel találkoztam már több esetben elektromos hajónál is, de vitorlásnál is. Bár a hagyományos akkumulátor saruknál a pozitív és a negatív saru mérete nem azonos, pont emiatt, hogy ne lehessen összekeverni, mégis láttam több ilyet is, amikor ennek ellenére sikerült fordítva bekötni. Hívtak már ki nem működő orrsugárhoz is, ahol kiderült, hogy a tavaszi üzembehelyezéskor fordítva kötötték be az akkumulátort, és emiatt nem működött az orrsugárkormány.

Természetesen van sok más extrém példa. Nemrég például egy kisméretű elektromos hajóra invitáltak, hogy pár dolgot be kellene kötni. A hajóba belépve megdöbbenve tapasztaltam, hogy ami hibát, szakszerűtlenséget el lehetett követni, azt el is követték. A tulajdonos mindent saját maga csinált, mivel állítása szerint 3 éve nem talált szerelőt, aki segített volna neki, így mindenféle elektromos szaktudás nélkül ő maga próbálta karbantartani a hajóját.

Az összes vezeték túlterhelve, több fogyasztó biztosíték nélkül, ahol volt esetleg biztosíték, ott is annyira vékony vezetékek voltak, hogy előbb olvadt volna le a vezeték, minthogy a biztosíték kioldjon. Csoda, hogy nem gyulladt ki!

 

Mennyire kell félni egy esetleges elektromos tűztől?

Szerencsére egyáltalán nem gyakori jelenség, persze azért néha-néha előfordul, de természetesen ezek mind megelőzhetőek lennének egy kis odafigyeléssel.

Volt olyan például, hogy az ügyfél az eloxidálódott sarukat féktisztítóval próbálta meg letakarítani. Amíg dolgozott, addig az akkumulátort lekötötte, de mikor végzett, és visszatette az akkumulátorra a vezetéket, a szétfújt féktisztító berobbant.

Ő még egész szerencsésen megúszta, de előfordult olyan is, ahol egy rossz akkumulátor okozott zárlatot, majd egy kisebb elektromos tüzet a hajó gépterében. Itt sajnos már nem volt olyan szerencsés a tulajdonos.

Előfordul, hogy a korábbi, jó minőségű akkumulátorokat, olcsóbb, hagyományos, savas (gondozást igénylő) akkumulátorokra cserélik ki. Ez több okból sem szerencsés. Az egyik, és talán legnagyobb probléma, hogy töltés közben gázképződés van, ami a hajó gépterében tűz és robbanásveszélyt okoz, így gyakorlatilag innentől kezdve csak a szerencsének köszönhető, hogy nem lesz nagyobb baj. Kevésbé veszélyes, de ugyanúgy káros, ha az akkumulátorból kiáramló savgőz előbb-utóbb mindent szétmar a hajóban.

 

Robi a megítélésem szerint jó elektromos állapotban lévő hajómon órákig bíbelődött, mire a helyére kerültek az átkötött vezetékek. Boglyányi olyan felesleges drótot metszett ki rejtekéből, melyeknek már semmi funkciója nem volt, de „véletlenül” áramot talált bennük.

Munkája végeztével megajándékozott egy „energiával töltve” feliratos bögrével. Ha meglátom, eszembe jutnak hasznos intelmei.

 

Tanulság: ne piszkáljunk bele egy hajó gyári elektromos hálózatba, ha kell hívjunk szakembert, olyat, aki megfelelő felszereléssel, tapasztalattal, de ami a legfontosabb megfelelő referenciákkal rendelkezik!