Nagyon nehéz és idegtépő verseny volt az idei 84. Bol d'Or Mirabaud, túlnyomórészt gyenge szélben, de néha olyan lokális fuvallatokra kellett vadászni, amelyek egymáshoz relatív közel vitorlázó versenytársak esetében is jelentős sebességkülönbséget jelentettek. A Raffica Libera, Király Zsolt kormányzásával - a legénység: Puskás Tamás, Tamás Benedek, Kurucz Róbert, Király Dávid, Török László, Pesti Gábor, Pajor Szabolcs, Vincze Gábor, Kiss Árpád, Cser László, Sárközy András, Baksa Csaba, Borsos Miklós és Ruby Viktor - a Le Bouveret fordítóbóját még harmadikként vette, de végül a célban, a nyomkövetés tanúsága szerint, körülbelül 10 kilométerrel, a befutási jegyzőkönyv szerint pedig több mint 21 perccel előzte meg legnagyobb vetélytársát, a Psaros 40-es Cellmen Ardentist és 15-16 kilométerrel a QFX-et.

Június 10-én, szombaton délelőtt 10 órakor gyenge "Séchard"-ban, a jellegzetes helyi termikus szélben rajtolt a 417 hajóból álló mezőny. A legesélyesebb többtestűek hamar elhúztak. Az egytestű élmezőny egymás közelében vitorlázott. A Raffica a saját Facebook oldalán időről-időre beszámolt a pozíciójáról, a sebességéről. Csak ízelítőnek néhány jellemző sebességi adat: 13.30-kor 10 csomó, mindenki a trapézon, 15 óra körül 4 csomó, szoros a verseny, 16.30-kor 1-2 csomó mindössze... Végül egy optimista bejegyzés: a francia oldalról, azaz a tó déli oldaláról jött egy kis szél, így 18.30-kor 7 csomóval haladtak. Igen ám, de volt az egytestű élmezőnyben olyan, aki az északi oldalt választotta... Ijesztő volt nézni a nyomkövetésen, ahogyan a Cellmen Ardentis fentről lekeresztezi a déli partiakat és tetemes előnnyel elsőként veszi a fordítóbóját. Jellemző sebességadatok: a Cellmen Ardentis fentről 11 csomóval jött, a déli partiak, köztük a Raffica 2.5-3.5 csomóval közelítette a bóját. Persze a cél innen még nagyon messze van, és a gyenge szélben minden lehetséges. Ráadásul azt jelentették a meteorológusok, hogy éjjel a környező hegyekben zivatargócok alakulhatnak ki, amelyek tovább színezhetik a küzdelmet.

A visszaúton a vezető egytestűek már nagyjából együtt maradtak, senki nem kockáztatott, a helyi szelekre vadászva próbáltak előnyt szerezni. Az addig vezető Cellmen Ardentis és a Raffica között késő este már erősen lecsökkent a távolság, 23 óra után már egymás közelében vitorláztak. Itt csillant meg a győzelem lehetősége. A Raffica rendre gyorsabb volt, el-elcsípett privát szeleket, volt hogy a magyar Libera 8.2 csomóval, a Cellmen Ardentis mindössze 1.1 csomóval haladt visszafelé, a genfi cél felé. A Cellmen Ardentis volt egyébként a szakemberek szerint a Raffica legveszélyesebb ellenfele. Eddig négyszer nyertek Bol d'Ort, ráadásul ezt a 21 éves karbon, szintén sok trapézos Psaros 40-es hajót az elmúlt télen mintegy 1500 munkaórával átépítették, a hosszát 12.30-ról 14.20 méteresre növelték, és a tesztek szerint sikerült meggyorsítani, és ezzel még veszélyesebb ellenfél lett.

A verseny végső szakaszán, a tó leszűkülő végében már nem lehetett extrém irányokkal kísérletezni, a vezető egytestűek gyakorlatilag libasorban, 6-7 csomóval haladtak a genfi cél felé. Itt már bizonyossá vált: a Rafficától nem lehet elvenni a győzelmet, egy nagyon nehéz és izgalmas versenyen lett hetedszer is első Király Zsolt és csapata 19 óra 20 perc és 32 másodperces vitorlázás után. Gratulálunk!

Abszolút befutási sorrend: https://boldormirabaud.ch/en/rankings/ranking-2023/

Fotó: Raffica Sailing Team

Visy László Oszi