Héder „Bendzsi”, a földvári Spartacus versenyzője (edzője a Procelero mestere, Arató Richárd) remek, egyenletes teljesítményt nyújtott: a 11 futam több mint a felében haton belüli helyeket hozott. Hatalmas csatában volt a dobogóért: a döntők első napja után a második helyen állt, később ötödik volt, de még az utolsó versenynapon is tudott javítani, így lett végül negyedik – ami a 287 hajóból álló fiú mezőnyben, a világ talán legnépszerűbb egyszemélyes utánpótlás hajóosztályában, amely az olimpiai egyszemélyes dingi, az ILCA 7 (nőknél az ILCA 6) közvetlen előszobája, elképesztő teljesítmény.
Mindkét arany csoportos lány a füredi BYC versenyzője. Lackó Sára 11. lett a 150 fős mezőnyben, klubtársa, Zombor Zóra 50. - ami még éppen a mezőny első egy harmada. Lackó két futam harmadik helye, Zombor tizedik futameredménye figyelemreméltó.
Magyarországot hat fiú és négy lány laseres (az ILCA leánykori neve..) képviselte. Két fiú került az ezüst csoportba: Pintér Kristóf 113., Schriffert Péter 128. lett. A bronz csoportban Rácz Mihály 145., Kókai Vilmos (U16) 173. Egy U16-os indulónk a smaragd csoportban zárt: Nagy Patrik 232. lett.
Két lány versenyzőnk lett ezüst csoportos: Kátai Boglárka 114., Solymos Dorka 127. lett.
A világbajnokságot a fiúk között thaiföldi Bhanubandh Weka nyerte, három futamban lett első és összesen hat futamban végzett dobogós helyen. A lányok mezőnyében a görög Ghicas Hermionie vihette haza a világbajnoki aranyat, ő négy futamban lett első, további kettőben pedig második.
Sikerült elérni telefonon az újdonsült világbajnoki negyedik helyezett Héder Benedek Barnát.
Ez életed eddigi legjobb eredménye?
Igen! Nagyon örülök neki, ha arra gondolok hogy most a verseny végén vitorláztam a 85. napomat Laserben, annak is a felét a Balatonon... Ez jóval kevesebb, mint az ellenfeleim mérlege. Mindenki azt mondja, és én is úgy érzem, hogy rengeteget fejlődhetek még, minden csak a befektetett munka függvénye. Ez a verseny egy nagy biztatás volt, hogy még keményebben dolgozzak.
Milyen volt a világbajnokságon a szél?
Elég nehezek voltak a körülmények. Az első nap fújt egy könnyű seabreeze. A második napon nem engedtek minket vízre a környékbeli erdőtüzek miatt. Ezek elértek egy katonai lőszerraktárat, ami felrobbant. 10 kilométerre történt ez tőlünk, de a hőmérséklet a part felől fújó szél miatt a "normális" 42 fokról felugrott 47 fokra... Aztán lassan normalizálódott a helyzet, az utolsó napokra az elején erősebb 12-15 csomós, aztán 7-8 csomó körüli seabreeze volt a jellemző.
Mi volt a számodra a legnehezebb ezen a versenyen?
A kvalifikáció utáni második nap, amikor a második helyen álltam, és az ezt jelző kék trikóban kellett kivitorláznom a futamokra. Ez nekem lelkileg megterhelő volt, tudat alatt. Tudom, hogy inkább arra kellett volna gondolnom, hogy az, hogy a második helyen állok, önbizalmat kell, hogy adjon... De én még nem voltam ilyen helyzetben, és például egy előttem álló feladat az is, hogy ezt megtanuljam kezelni, sőt az előnyömre fordítani.
Még a legjobbak is tanulnak minden versenyen, és mindig látják, miben kell fejlődniük. Te hogy érzed ezt, ezután a világbajnokság után?
Rengeteget tanultam a nagy mezőnyökben való vitorlázásról ezalatt az egy hét alatt is. Nem sok ilyen tapasztalatom volt eddig. És a gyenge pontom a hátszelezés, ott sok előnyöm elment. Nagyon köszönök mindent az edzőmnek, Arató Ricsinek és a remek edzőpartneremnek, a proceleros Rácz Mihálynak. Saját magamon kívül ők a fejlődésem legfontosabb garanciái!
Eredmények: https://2023ilca4youth.ilca-worlds.org/race-results/
Visy László Oszi