A North Sails saját bevallása szerint 1995-ben használta először a kifejezést. Nem valószínű, hogy akkor készült először, de a reacher és a top reacher kicsit ismerősebben csenghet mindenki számára. („Hozd fel a ricsit! OK, hozom, de ki az a Ricsi?!”) A kettő nem áll távol egymástól, de a reacher a félszél körüli irányokra, 90 és 135 fok közötti futtatott menetre való. Mégis, a code zerót és a reachert, de akár még a gennakert is rengetegen keverik egymással. A keveredés oka végső soron érthető: nem állandóan fent lévő vitorlákról van szó.

Ahogy minden innováció, a code zero is a versenyvitorlázásból érkezett meg közénk. Történelmi tény, hogy a 2008-as pekingi olimpia idején a többtestű vitorlázóknak támadt némi kreatív kiskaput-kergető afférjuk vele, az ügy következménye egy World Sailing (akkor még ISAF) szabálymódosítás lett.

Az 1D – One Design Sails műhelyében erre érkezik minden harmadik hazai ajánlatkérés, de miért is került a kívánságlisták tetejére ez a tétel?

 

A code zero egy könnyű, lapos vitorla, ami lehetővé teszi a hajó számára, hogy gyenge szélben, éles menetben elérje a lehető legnagyobb sebességet. A kulcsszó a gyenge szél, ami olyan nagyon jellemző erre a tóra: ez a vitorlatípus 8 csomós szél felett már rég a zsákjában vagy betekerve pihen. A tavon annyira népszerű túraversenyek vagy akár csak a közepes távú túrák megkövetelik a jelenlétét minden hajótípuson. Beállítása nem tragikusan nehéz, nem igényel több évtizedes tapasztalatot, a könnyen kezelhető vitorlák közé tartozik, funkcionalitása pedig valódi előrelépést, azaz manőverezhetőségi előnyt és sebességtöbbletet jelent minden vitorláson.

 

A vitorla tervezéséhez egészen sok adat szükséges, talán több is, mint a többi vitorlához. Az 1D – One Design Sailsnél másképp tervezzük a vitorlákat, mint a megszokott: nagy figyelmet fordítunk a vitorlázó vitorlázási stílusára, tudására és hajókezelésére. Az elemzéshez szükséges információk birtokában az in-house szoftverünk segít eldönteni, hogy a tervezési folyamat során melyik irányba induljunk. Magát a tervezési folyamatot még az 1D – One Design Sails első Formula 18-as világbajnoki címe előtt fejlesztettük ki, hogy a versenyzőink a leginkább rájuk szabott vitorlát kapják. Most már ezt is továbbfejlesztettük, hogy a túrázók és a nagyhajós versenyzők igényeit is sokkal jobban kiszolgáljuk. 

A code zerónál sem mindig a méret a lényeg. Az eltúlzott méret a kezelhetőség rovására megy, és jelentősen befolyásolja a vitorlázható széltartományt is. A vitorla méreténél sokkal többet számít a forma, de ugyanennyire fontos a kezelhetőség is, hogy a vitorlát könnyen be tudja állítani a vitorlázó. Ezért is fontos az egyedi igények alapos vizsgálata.

Ha a code zero vitorla még nem része a vitorlakészletnek, érdemes elgondolkozni rajta, mert sem hatékonyság, sem manőverezhetőség szempontjából nem akad párja.

Fotók:
Borító : Mag Andrea
Jeanneau: Hector Sailing Team
RSM oldalt: 1D - One Design Sails
RSM fentről: Szántó Áron