2024. október 16. szerda

Délelőtt kicsit szomorúan csomagolok otthon. Késő este érek Barcelonába, másnap, csütörtökön szünnap, hétfő estig, a verseny harmadik napjának végére masszív négy nullás vezetést harcoltak ki az új-zélandiak. Nagyon meggyőzőek voltak az első négy futamban, ha folytatódik ez a sorozatuk, velük marad az erő, a lendület, szerdán megint akár nyerhetnek kettőt, és akkor mi marad nekem? Lehet, hogy csak egyetlen futam, vagy talán kettő pénteken, és akkor vége. A repülőtéren egy kávé mellett naná hogy a tévéközvetítést nézem, a beszállásra várva. Az ötödik futam rajtjánál, az alig a versenyzésre alkalmas határ fölött fújó, hat és fél csomós szélben, döghullámos vízen az Emirates Team New Zealand egy talán túl gyorsan végrehajtott halzolás közben egy hullámba fúr, és leül.

October 16, 2024. Louis Vuitton 37th America's Cup, Race Day 4.

Innentől az Ineos Britannia legfőbb célja, hogy repülésben tartsák a hajót, a rajt előtt nagy ívben, óvatosan váltanak irányt, ha kell. A kiwik 2-3 csomóval vánszorognak, a britek tízszer annyival… Az új zélandiak hibája tálcán adja nekik a győzelmet, 1700 méteres előnyük van, mire az Emirates Team New Zealand újra repül. Sir Ben Ainslie és csapata nem követ el hibát, a brit győzelemmel ekkor 4:1 az állás. A második futamra felfrissül némiképp a szél, a rajtnál az Ineos jön balról, útjog nélkül, de jó tempóval, sikerül lekeresztezniük az útjogos Emirates csapatot. Innentől kergetőzés a match-race szabályai szerint, az Ineos nagyon jó sebességgel elrajtol a pin endnél, az új-zélandiak kifordulnak és jobbra indítanak, a fordulótól kissé lelassulnak, ez az az előny, amivel a briteknek gazdálkodniuk kell. És jól megtanulták a leckét. A győzelem szoros, végig a nyomukban vannak a kiwik, a szurkolói zónában a britek lélegzetvisszafojtva figyelik a meccset, csak akkor lengetik a zászlót, ha rájuk közelít a kamera… Újabb brit győzelem, ezzel 4:2 az állás, nyíltabbá vált a küzdelem, maradt izgalom a hétvégére is. Az Ineosnak edzéssel telt a keddi pihenőnap, közben a csapat mérnökei is elemezték az adatokat, és valószínűleg ez is segített a gyakorlásban. Litkey Farkas a manőversebesség javulását vette észre, ez az én értelmezésemben azt jelenti, hogy a szélerőhöz és a hullámzáshoz viszonyítva kell minden helyzetben megtalálni úgy a kormány és szárnykezelést, hogy az a legkisebb VMG veszteséggel járjon. A hatodik futamban úgy éreztem a meteotaktikusuk is remekelt, elképesztő határozottsággal döntöttek nagyon kiélezett taktikai helyzetekben is nem a szoros kontroll, hanem a határozott oldalválasztás mellett. Mindebben segíthet a számítógép, de emellett a legfontosabbnak azt tartom, hogy a britek ráéreztek a győzelem ízére, szerintem fognak még futamokat nyerni ebben a csatában.

Este landolás Barcelonában, profi buszjárat, az Aerobus visz 35 perc alatt a központba. A szállást elsősorban úgy választottam, hogy közel legyen a kikötőhöz, egyről viszont elfelejtkeztem: ez a rész Barcelona gótikus negyede, ami egyrészt vigalmi negyed, másrészt nem a legjobb hírű környék. Szállásadónőm, egy szebb napokat látott donna egy több mint százéves ház negyedik emeletén (lift nincs) megmutatja két szemescsavarra akasztott lakattal zárható kis szobámat, közli, hogy a csapvíz nem iható, és megmutatja, hogy egy törött csavarhúzó segítségével hogyan tudom kinyitni az erkélyajtót. Ha akarom. De nem akarom, mert hajnali háromig elképesztő hangzavar szűrődik fel az utca számtalan kocsmájából. A megoldás holnap már úgyis az lesz, hogy magam is részt veszek az éjszakai életben. Persze csak óvatosan… A jó hölgy arra is figyelmeztet, hogy vigyázzak az értékeimre, sok a rablás és a zseblopás. Zsebre dugott kézzel kell közlekedni, a telefont és a tárcát markolászva. És hogy mi köze mindennek az America kupájához? Augusztus végén Sir Ben Ainslie értékes Rolex óráját egy óralopásokra specializálódott csoport rabolta el éppen itt a környéken, késsel kényszerítve az ötszörös olimpiai érmest az óra átadására.

Október 17. csütörtök

Tegnap kicsit túl sokat írtam, sorry, igaz két nem akármilyen futam is volt… Ben Ainslie óra-sztorija után a barcelonai rendőrség tovább fokozta az AC biztonságát, egyebek közt a sajtóközpont átláthatatlan elektromos tolóajtaját is egy jól megtermett biztonsági őr nyitja, miután lecsippantotta a nyakamban lógó kódos kártyát. Amit egy külön bejáratú, szintén átláthatatlan tolóajtóval és biztonsági őrrel védett helyiségben lehetett megkapni. Security first. Jól jött a mai futammentes nap, körbejártam a kikötőt. A hatalmas terület két ellentétes sarkában van a britek és az új-zélandiak főhadiszállása. Őrökkel, kóddal védett létesítmény mindkettő, még az erős kerítést is átláthatatlanná tették.

El tudom képzelni, milyen lázas munka folyik most ott benn a holnapi versenyek előtt. Józsa Marciékkal futok össze, elmesélik, hogy a Luna Rossa Prada Pirelli hangárjában vendégeskedtek, ahol már a hajó szétszerelése folyik. Én is eldicsekszem, hogy én meg némi furfanggal bejutottam a Real Club Nautico őrökkel védett klubházába. Elegáns idősebb közönség, csendes ebéd utáni fényűzés mindenütt, körben hatalmas ezüst kupák, díjak és tengerészeti rekvizítumok. És akkor egy üres teremben megpillantottam a „Feneketlen Kannát”.

Egy Emirates pólót viselő úr pucolgatta, nem, nem az új-zélandiak fényesítik maguknak az America kupáját, hanem egy klubalkalmazott, akinek történetesen a hivatalos butikban ez a felső tetszett meg. Az az ő feladata, hogy folyamatosan pucolja az ezüstöt, a díjátadásig. Apropó butik: az összes csapat pólói, nadrágjai, sapkái, dzsekijei kaphatók, ám a franciák és a svájciak holmijai már féláron… Vannak érdekes vásárfiák, például 40 euróért kapható az ains/ie+ains/ie táplálékkiegészítő (ez a pontos neve, tényleg), az egész jellegzetes marketingszöveget kihagyom, de sáfrány, cseresznye kivonat és B6 vitamin van benne, és sok mindenre jó. Gondolom a brit csapat ezzel készül. Van persze AC Race Village, kiállítók, sörsátrak, hamburgeresek, három hatalmas színpad giga kivetítőkkel, ahogy az máshol is szokásos. És persze lelkes közönség. A sajtóközpontban befejezem ezt a mai napi bejegyzést, kinyomok egy kávét – mára ennyi. Holnap ugyanitt 11 órakor a főrendező, a meteorológus és a zsűrielnök részvételével megbeszéléssel kezdődik a nap.

Folytatás következik!