Minden korábbinál több, mintegy 41 hajó vágott neki Balatonkeneséről illetve Balatonfüredről a több távra is kiírt versenytávnak az idei Zöldszalag Regattán. Az elektromos hajók egyetlen balatoni versenyének egyre növekvő mezőnye jól jelzi, milyen gyorsan gyarapszik a hazai e-hajó-állomány. Maga a verseny pedig azt bizonyítja, hogy mennyit fejlődött a technika az elmúlt közel másfél évtizedben, hiszen minden résztvevő gond nélkül teljesítette tempósan a keleti medencében kijelölt pályákat.

A Balatonfői Yacht Club szervezésében megrendezett 14. Zöldszalag Regattát lényegében a tavalyihoz hasonlóan bonyolították le, vagyis az indulók rajtolhattak Balatonfüredről vagy Keneséről, és külön-külön kategóriákban értékelték csillagtúra-szerű tájékozódási versenyen elért eredményeket. A verseny során a résztvevőknek navigációs pontokat kellett megtalálniuk a vízen és azok megközelítésével kellett pontról-pontra teljesíteniük a pályákat. Így ez a verseny akkor sem a lóerők (pontosabban: kilowattok) csatája, ha a több mint 40 egységet számláló idei mezőny nagyságrendileg 3000 lóerős összteljesítményt is vonultatott fel a vízen, és lényegében bármelyik hajó képes lett volna „padlógázzal” is teljesíteni azt a pályát, amelynek hossza 14 évvel ezelőtt még energiatakarékos csiga üzemmódban is kihívást jelentett a résztvevők többségének. 

Játékos és családbarát formátuma mellett a Zöldszalag Regatta azért komoly verseny is, ahol a navigációs ismeretek, a legrövidebb út megtételére való törekvés, az energia gazdaságos beosztása és az éles szem egyaránt fontos tényező a sikerhez. 

Más hajóversenyekhez hasonlóan a Zöldszalag Regatta is technikai jellegű kihívás, ezért a rendezők a különböző méret- és teljesítményszintű hajókat külön-külön osztályokba sorolva értékeli. (Hasonlóan, mint a vitorlásoknál alkalmazott Yardstick vagy IRC, ORC, stb.)

Az abszolút versenyt, vagyis a teljes tókerülőt az Axe Axopar típusú hajó nyerte. Az összesen 8 kategóriából hatot egyébként Wia hajókkal nyertek meg, így továbbra is a magyar gyártó a legeredményesebb a márkák között a Zöldszalagon.

3 pálya, 3 kihívás

Az idei Zöldszalagot három pályán is teljesíthették a versenyzők: egy rövid, a kenesei kikötőből induló és oda is visszatérő, nagyjából 30 kilométeres távon, egy Füredről rajtoló és Siófokot is érintő hosszabb etapon, valamint a teljes keleti medencét megkerülő abszolút körön – ez utóbbi nagyjából 60 kilométer hosszú. 

Az eredményhirdetésre a versenyt követő este egy gálavacsora keretében került sor, a kellemes időtöltésről az első este a Pedrofon zenekar, a díjátadó után pedig Weisz Viktor és Sándor Évi valamint DJ Frenki gondoskodott a csábító környezetet és kiváló konyhát kínáló BFYC-ben. 

 

Érdekességek a Zöldszalagról:

 

SUP-pal is megnyerték már

2022-ben nem hajóval, hanem egy elektromos SUP-deszkával nyerték meg a versenyt, mivel az eredeti, 2011-es versenykiírásban csupán az szerepelt, hogy elektromos hajtású vizijárművek vehetnek részt a versenyen. Akkor ugyanis még meg sem fordult a szervezők fejében, hogy hajón kívül más elektromos hajtású eszköz is képes lehet megtenni 60-70 kilométeres távot töltés nélkül a Balaton keleti medencéjében. 

Zöldszalag-dobogós Kékszalag-győztes

2020-ban Vándor Róbert a kétszeres Kékszalag-győztes RSM csapat kormányosa ins indult és kategóriájában a harmadik helyen végzett a Zöldszalag Regattán. Ezzel mindmáig ő az egyetlen olyan hajós, aki vitorlás- és elektromos hajóval is dobogós eredményt ért el a Balaton két fontos versenyén.

 

Mínusz a buliidő

A Zöldszalag Regatta az egyetlen olyan hajóverseny, amelyen az elért időből le lehet vonni a bulizással töltött órákat. A három versenypályából ugyanis kettő egy közös ponton metszi egymást, ahol is a 48 négyzetméteres úszó fedett teraszt kínáló színpadhajón pihenhetik és szórakozhatják ki magukat a versenyzők. Az itt töltött időt pedig le lehet vonni a versenyidőből.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Zöldszalag Regattáról

A Zöldszalag Regatta a balatoni elektromos hajósok nagy versenye, amelyet először 2012-ben rendezett meg az ötletgazda Balatonfői Yacht Club vezetősége. A rendezvény instant sikernek bizonyult, hiszen az akkori balatoni e-flotta majdnem egyharmada rajthoz állt az egyszerre játékos és komoly futamon. Érdemes belegondolni: arányaiban ez azt jelenti, mintha a Kékszalagon több mint háromezer vitorlás indulna!

A verseny azóta évről évre egyre több résztvevőt vonz a Balaton minden kikötőjéből Kenesére, ahol is több száz zöld hajós tölt együtt egy remek hangulatú hétvégét, esténként a vacsora és a zenés programok mellett ismerkedve, beszélgetve, tapasztalatokat cserélve egymással. 

A rendezvény egyben az elektromos hajópark látványos seregszemléje is, hiszen a mezőny nagy részét adó Wia modellek mellett évről évre mind több más márka hajóival is neveznek a csapatok a versenyre. A környezetbarát elektromos technológia rohamos fejlődése, az egyre korszerűbb és nagyobb teljesítményű hajók megjelenése miatt a rendezők évről évre kénytelenek mind több kategóriában értékelni a mezőnyt annak érdekében, hogy minden csapat nagyjából egyforma eséllyel rajtolhasson. 

További információ a versenyről: 

www.zoldszalagregatta.hu 

https://www.facebook.com/zoldszalagregatta/