53. Villamosenergia-ipari Vitorlás Találkozó
Szerző: Hagemann László |
2025. September 17. 10:28
A hétvégén Balatonfüred - Koloska Marina bázissal a keleti medencében zajlott a hagyományos Villamosenergia-ipari Vitorlás Találkozó. A 60-as évek végén indult kezdeményezés idén 53. alkalommal lett megrendezve.
Az iparágnak rengeteg kötődése van a keleti medencéhez. Siófokon az MVM-nek volt vitorlás telepe és része a BH. vitorláskikötőben. Kenesén a DESE és az ÉMÁSZ rendelkezett vízparti területtel, kikötővel. Almádiban az ERBE és az ÉDÁSZ, Alsóörsön az ELMŰ. Ma már minden a lecsóban! Vízparti területek, klubházakkal, medencés kikötőkkel, komoly hajóparkkal. A Balatoni telepeken kívül a Vértesi Erőmű a Tatai, a Mátrai Erőmű a Markazi, a soproniak a Fertő tavon rendelkeztek komoly bázissal. A nyári vitorlás táborokban rengeteg gyerekkel, majd az évek során jól képzett gyakorlott vitorlázókkal, a 90-es évek derekáig a sportág meghatározó bázisa volt az iparág. A hagyományosan kalóz hajóban rendezett futamokon olykor félszáz körüli volt az induló egységek száma. A sportosabb időkben 470-es hajókkal és szörf osztályban is rendeztek futamokat. Az utóbbi években a kalóz hajóban indulók száma egyre csökken, az idősebbek átszálltak nagyhajóba, Ahol még van utánpótlás-nevelés, az esemény nem feltétlenül illeszthető az éves felkészülési programba - mondják a szakemberek.

Idén pontosan egy tucat kalóz és 32 nagyhajó nevezett a versenyre. Pénteken a gyenge le-le álló változó irányú szélben a kalózoknak egy tréfás rövidített futam futotta, a nagyhajók az északi part alatt próbáltak eljutni Almádiig, majd vissza Füredre. A gyenge szélben végül limit időn belül csak 7 hajó teljesítette a távot. Szombaton bíztunk a jónak ígérkező meteo prognózisban. A nagyhajók a Füred-Siófok-Alsóörs-Füred távot hajózták, míg a kalózok a Kerekedi öböl előtt csak egy értékelhető futamot tudtak teljesíteni. Kalóz osztályban a papírforma érvényesült a Nagy Róbert - Mészáros Miklós (Atomerőmű) páros végzett az élen a Mayer Tivadar - Mayer Petra (Atomerőmű) páros előtt, a dobogó harmadik fokára a Holló Gergő - Kosztya Botond (Mátrai Erőmű) páros állhatott fel.

A nagyhajók abszolút versenyét a Györei János kormányozta X-99-es LuiseLotte nyerte, de a közel 10 perces előny kevésnek bizonyult a magasabb YS előny-számokkal bíró hajók között. A nagyoknál szinte minden díjat vitt a HUNGER Dolphin 28-as. A YS előny számmal korrigált eredmény alapján a a versenyt a Kovácsik László kormányozta HUNGER nyerte. Második lett a JINGLE (J-24) Mohi Áron kormányzásával, harmadik a Dr. Szalai Zoltán kormányozta Hullámtáncos (Regina 28) egység.
A színvonalas parti programokat, szakmai beszélgetéseket, vendégművészek előadásai, borkóstoló, egyéb zenés programok és Csocsó Bajnokság színesítették. A remek vendéglátásról a Koloska kikötő és a REKÖ gondoskodott.
