A 29er nemzetközi népszerűségének titka az innovációban és az élményben rejlik. „Egy nagyon innovatív hajó, egyben utánpótlás osztály, és az olimpiai 49er osztály belépő szintje. Nagyon könnyű, gyors és mozgékony, ami a mai felgyorsult világban a gyerekek számára is sokkal nagyobb élményt ad” – fogalmazott Dénes Gábor, az Alsóörs Marina Vitorlás Klub (AMVK) edzője és a hajóosztály kapitánya. Ezt a vonzerőt igazolja, hogy a világversenyeken ma már 250 körüli egység is rajthoz áll, a sportág pedig olyan új nemzeteket is bevonz, mint India, Kína vagy a hongkongi, brazil és argentin vitorlázók. Pertl Dániel, a Spartacus Vitorlás Egylet (SVE) edzője hozzátette, hogy a 29er egy igazi „high-performance” osztály, amelybe a legnívósabb versenyzők érkeznek például az Optimistből, majd egy-két sikeres év után lépnek tovább a 49er vagy 49er FX olimpiai osztályokba.

Portói sikerek: stabilitás a hullámvasúton

A közelmúltban Portugáliában rendezett világbajnokságon a magyar egységek fantasztikusan szerepeltek, bizonyítva, hogy a hazai utánpótlás-nevelés a világ élvonalába tartozik.

A legjobb eredményt a Kis-Szölgyémi Soma – Juhász András (AMVK) páros érte el, akik a negyedik helyen végeztek. A két vitorlázó ötéves koruk óta ismeri egymást, és 2021 óta versenyeznek együtt. „Portóban nehéz körülmények voltak, de szerintem viszonylag jól tudtuk megoldani ezeket az akadályokat. Az első három nap után vezettünk, a döntő futamok annyira nem sikerültek jól, de a negyedik hellyel nagyon-nagyon elégedettek vagyunk” – mondta Soma.

Alig maradt le tőlük az ötödik helyen végző Lange Péter és Lange Richárd (AMVK). Az ikertestvérek számára a verseny igazi hullámvasút volt. „A 66. helyről kezdtük a versenyt, miután az első napon kióvtak minket. Ezek után minden nap építkeztünk, jó átlagot mentünk, így sikerült bejutni az aranycsoportba, ahol a kevés futam ellenére is sikerült biztosítani ezt az ötödik helyet. Nagyon elégedettek vagyunk” – mesélte Péter. Az erős testvéri kötelék szerintük egyértelműen segíti a közös munkát, hiszen szinte minden idejüket együtt töltik, így könnyen tudnak egymáshoz igazodni.

Csekovszky Mór – Zarándi Martin (SVE) kettős a 14. helyen zárt, ami különösen nagy szó annak fényében, hogy korábban szinte semmilyen óceáni tapasztalatuk nem volt. „A hatalmas áramlás, a nagy hullámok és a vártnál gyengébb szél is kihívást jelentett. Nekünk a nagy álom az volt, hogy bekerüljünk az első 25-be, amivel feltehetjük a számot a vitorlánkra. Ehhez képest a 14. hellyel nagyon elégedettek vagyunk” – emelte ki Mór.

A korábbi világbajnok páros Fehér Boróka - Fehér Szonja (AMVK) a 29er programjuk mellett idén már elkezdtek 49er FX hajóban is vitorlázni és jövőre teljes FX programot terveznek. Ők a nők között a tavalyi világbajnoki cím után idén a 7. helyen zártak, miután megnyerték az ezüstcsoport küzdelmeit. Nem sokkal korábban pedig másodikok lettek az Európa-bajnokságon. „Az Eb-nek nagyon örültünk, de a vb-t nem így terveztük. Nem erre a kis szeles kondícióra számítottunk, de tudjuk, hogy egy címet nehezebb megtartani, mint megszerezni” – értékelte a szezont Szonja, jelezve a csapat magas elvárásait.

Tévhitek és valóság: mennyire drága a 29er?

Gyakori tévhit, hogy a 29er egy rendkívül drága hajóosztály. Dénes Gábor szerint ez nem fedi a valóságot. „Én úgy gondolom, hogy nem drágább, mint bármely más hajóosztály. A költségek osztódnak. Sokan csak négy hajót látnak, de nem számolják, hogy az nyolc gyereket jelent. Az, hogy a hajó high-performance és innovatívabbnak néz ki, nem jelenti automatikusan, hogy drágább is lenne” – oszlatta el a kétségeket az osztálykapitány, aki szerint a megoldás a csapatépítésben és a klubok, valamint a szövetség támogató hozzáállásában rejlik.

Pertl Dániel hozzátette, hogy a 29er sikere nem csak a nemzetközi versenyeken múlik. A hajó rendkívül egyszerű felépítésű, kevés állítási lehetőséggel, így a siker sokkal inkább a csapat összhangján, a hajóvezetésen és a balanszon múlik. „Tökéletesen kivitelezhető egy 70-80 napos hazai program is, végig a Balatonon. Innen lehet aztán kitekinteni a nemzetközi porondra, például a közeli Koperben vagy Lipnóban rendezett Európa Kupa-futamokon.”  Ne felejtsük el azt sem, hogy hazánkban évek óta minden szezonban rendeznek nagyon magas színvonalú Európa Kupa-futamot, ahol hazai vizeken versenyezhetnek a fiatalok nemzetközi mezőnyben. Így van ez most szeptemberben is, párhuzamosan az alsóörsi ob-val. Komoly tervek vannak a jövőre nézve is, a cél az, hogy Magyarországon rendezzék a 2027-es 29-er Eb-t.

Mit ad a 29er? Csapatmunka, gyors döntések és alázat

A beszélgetésben résztvevő fiatalok mindannyian az Optimist osztályból érkeztek, és egyöntetűen a csapatmunkát nevezték meg a legnagyobb váltásnak és a legfontosabb tanulságnak. „Az Optimist egyszemélyes hajóosztály, egyedül döntesz. Itt meg kell beszélni a dolgokat, együtt döntünk, és el kell fogadni a másik rossz döntését is. Ez nagyon nagy pluszt adott a személyiségünkhöz” – mondta Juhász András. Soma a gyors gondolkodást emelte ki, hiszen a hajó rendkívül gyors tud lenni, ami azonnali döntéseket követel. A Lange testvérek a precizitást és a mentális felkészülést, Fehér Szonja pedig a kommunikáció és az összhang fontosságát hangsúlyozta. Martin a technikai tudást is megemlítette: „A hajó szerelésével töltött idő megnő, rengeteg apróság van, amivel még gyorsabb vagy még precízebb lehetsz.”

A jövő horizontja: FX, 49er és olimpiai álmok

A sikeres generáció tagjai közül többen már a következő lépcsőfokot tervezik. Fehér Szonja és Boróka esetében az átállás már meg is kezdődött: a 29er program lezárásával már szeptembertől teljes erővel az olimpiai 49er FX osztályra koncentrálnak. Munkájukat nagyban segíti, hogy mindketten tagjai a kiemelt LA10 programnak is, amely a 2028-as Los Angeles-i olimpiára készülő legesélyesebb magyar sportolókat támogatja. Hasonló terveket sző a Lange-kettős és Kis-Szölgyémi Soma is, aki De Jonghe Arthurral ül össze az FX-ben. Juhász András egyelőre marad a 29er-ben, a nővérével folytatja, míg Csekovszky Mór és Zarándi Martin még egy évet a 29er-ben versenyeznek, hogy a mostani eredményeiket is felülmúlják.

Kihívás és lehetőség: hogyan tovább, magyar 29er?

A jelenlegi sikerek egy komoly kihívást is magukban hordoznak: a tehetséges generáció továbblépésével megüresedő helyeket fel kell tölteni. Dénes Gábor szerint a megoldás a nyitottság. „Senki ne féljen attól, hogy ezt a hajót kipróbálja. Az idei évben több nyílt napot is szervezünk, hogy legyőzzük azt a tévhitet, hogy félni kell a sebességtől, mert a gyors hajó a stabil hajó” – üzente a fiataloknak.

A Magyar Vitorlás Szövetség maximálisan elkötelezett az utánpótlás biztosítása mellett, és minden támogatást megad az osztálynak és az osztály életét aktívan alakító tagszervezeteinek. A stabil szövetségi támogatás és klubos műhelyekben kialakított szisztematikus, összehangolt munka lehet a záloga annak, hogy az olimpiai versenyzésre előkészítő 29er skiff osztályban minél több, olyan fiatal sportoló kezdje meg élutánpótlás karrierjét, akiknek kifejezett célja az ötkarikás játékokon való indulás. Ugyanakkor az osztály kiváló választás azok számára is, akik elsősorban csak hazai szinten szeretnének fejlődni és megméretni magukat, hiszen széles körű edzés- és versenyzési lehetőségeket kínál. A csodálatos portói eredmények, a már nemzetközi szinten is egyre tapasztaltabb edző kollégák, valamint az MVSZ központi 49er és 49erFX olimpiai programjának idei elindítása mind-mind megalapozzák az osztály hosszútávú fejlesztési elképzeléseit.

29er sikerek nyomában – beszélgetés a 29-er Európa Bajnokság és Világbajnokság résztvevőivel