Fotó: Kopasz Árpád
Fotó: Kopasz Árpád
Valahogy így érezhetnek most a lellei BLYC kikötő bérlői, a váratlan üzemeltetőváltás nyomán kialakult helyzetben.

A lellei BLYC kikötő egyike volt a Balaton legirigyeltebb létesítményeinek. A kikötő üzemeltetői Cziráki Márti és csapata csodát tett a Nyugati medence mindaddig kissé álmos vitorlás életében. Azon túl, hogy igen rövid idő alatt feltöltötte a rendelkezésére álló kikötőhelyeket, a kikötőt a Déli part legnagyobb versenyközpontjává változtatta.

Lelkesedése a bérlőkre is átragadt, így olyan közösség kovácsolódott össze Lellén, mellyel nem sok balatoni kikötő büszkélkedhet. A helyi vitorlás klub - az LVE - nem csak a minőségi versenyzésben szerzett elévülhetetlen érdemeket, de az utánpótlásra az amatőr vitorlázók szórakoztatására is nagy súlyt fektetett. Az ingatlan kitűnő adottságai a szakmai találkozók, a corporate regatták számára is elsőrangú hátteret biztosítottak, így nem csoda, hogy a nyári hónapokban nehéz volt helyet találni a népszerű kikötőben. Pedig érdemes volt ellátogatni, már csak a kitűnő kikötőmester, Rick Csaba személye miatt is aki gondos, segítőkész házigazdának bizonyult a legszélsőségesebb időjárási körülményekben is.

Részletek Rick Csaba korábbi kikötővezető leveléből:

"...Köszönöm a dicsérő szavakat a munkámat illetően, de ha így van, akkor Tóth Csabát is meg kell említeni, mert mi ketten dolgozunk, immáron ötödik éve. Nélküle nehezen tudnám teljesíteni az elvárásokat, 365 nap és annak 24 órájában. A baj ezzel az elküldéssel az, hogy elkezdtünk valamit, amit nem fejezhettünk be. Ez a kikötő, szemben a sok más kikötővel, egy klubrendszerben működik. Ehhez kell igazítani a szolgáltatást, és a munkamódszert. Ha egyszer lenne lehetőségem kikötő-matrózokat oktatni, pontosan el tudnám magyarázni a különbségeket. Az, hogy őrizzük a hajók épségét, a munkánkhoz tartozik, ugyanúgy, mint az, hogy a kikötőmedence tiszta, uszadék mentes legyen, stb.
Mártival nagyon jó volt dolgozni, remélem még lesz rá alkalmam, jó szándékú és ízig-vérig víz melletti ember..."

Miért a múlt idő?

A kikötőt tulajdonló bank a barátságtalan gazdasági helyzetben saját és betéteseinek érdekét szemelőt tartva úgy ítélte meg, hogy a kikötőből származó jövedelem nem elegendő a projekt gazdaságos működtetéséhez, ezért az üzemeltetési szerződést felmondva, új szolgáltatót bízott meg a helyi ügyek intézésével.

Mivel az üzemeltetőváltás a kikötőbérleti szerződések lejárati határidejével nem volt szinkronban, a bérlők a korábbi üzemeltetővel kötött szerződés kondícióit próbálták követni, ezért az új helyzetben tanácstalanná válva nem igazán értik mi történik körülöttük. Mi lesz télen? A korábbi üzemeltető a téli hónapokra biztosította volna a vízen tárolás technikai feltételeit, mellyel az új csapat (még) nem rendelkezik, ezért a hajókat a parton kell tárolni. De itt kevés tulajdonosnak van megfelelő tároló állványa, hiszen erre korábban semmi szükség nem volt.

Az új üzemeltetőnek sem lehet könnyű a zavarodott bérlők megnyugtatása, annál is inkább, mivel a tulajdonos sem hozta meg végleges döntéseit a jövőt illetően, ezt első körben december közepére ígérték. Sok bérlő elhagyni készül a kikötőt, a környező elsősorban a Bahart kezelésében lévő objektumok, a nagyobb hajók befogadására nincsenek felkészülve.

dr Bodnár Imre a sportklub elnöke is kritikus helyzetbe került. A jövő évi versenyek beosztása most folyik, és ha nem tud a lellei helyszínre garantált időpontot bejelölni, akkor könnyen lehet, hogy nem tudja a BL Apartments & Yachtclubban megrendezni méltán ismert és kedvelt versenyeit, melynek következtében elveszítheti az egyesület működtető forrásainak jelentős részét. Lebénulhat a Nyugati medence legnagyobb versenybázisa és a Somogy Megyei Vitorlás Szövetség is kénytelen a működését más déli parti településre áthelyezni.

 

Időközben november 18-án újabb fordulat történt.

 

A tulajdonos CIB Bank Zrt nyilatkozatot tesz közzé, melynek megfelelően az új üzemeltető levélben szólítja fel a bérlőket, hogy aki nem tudja szerződéses kapcsolatát igazolni, azok december 15-ig szállítsák el a kikötőből a hajóikat. Akikre ez a kötelezettség nem vonatkozik, azok sem lehetnek nyugodtak, mert a tájékoztatóból kiderül, hogy a kikötő 2011-ben nem nyit ki, újabb bérleti megállapodásokat nem kötnek.

 

A CIB Bank Zrt sajtóközleménye:

Több hétig tartó helyzetelemzés, értékelés és a BLYC kikötő zavartalan működésének biztosítására irányuló erőfeszítéseket követően a CIB Bank döntést hozott a balatonlellei kikötő jövőbeni működtetésével kapcsolatban. Tekintettel arra, hogy a létesítmény nem képes bevételein keresztül saját költségeit fedezni, a CIB üzleti döntése értelmében a kikötő és a szállodakomplexum azonnali hatállyal bezár, és nem nyit ki a következő szezonban. A CIB a hajótulajdonosokat hivatalosan értesítette a fejleményekkel kapcsolatban.

A 2010/2011-es téli időszakra vonatkozóan azok a tulajdonosok, akik hajójuk tárolására vonatkozó szerződéssel rendelkeznek az új fenntartóval, a parton tárolhatják hajóikat 2011. március 31-ig.

Azok a tulajdonosok, akik nem tudták igazolni a CIB felé, hogy (1) szerződésben álltak a korábbi üzemeltetővel, illetve (2) a szolgáltatásért fizettek a korábbi üzemeltetőnek, 2010. december 15-ig kaptak haladékot a kikötőből való távozásra. A CIB semmilyen díjat nem számolt fel a szerződéssel nem rendelkező tulajdonosoknak a kikötő (fentiekben megjelölt határidőig tartó) használatáért.

Mindezek mellett a CIB dolgozik azon, hogy megtalálja a legmegfelelőbb megoldást a kikötő és szállodakomplexum közép- és hosszú távon fenntartható és transzparens üzemeltetésére vonatkozóan. A CIB jogi lépéseket is számításba vesz azon korábbi és jelenlegi felekkel szemben, akik a fenti létesítményen keresztül a CIB számára anyagi veszteséget okoztak.

Budapest, 2010. november 18. Kiadta: CIB Bank Zrt.

 

Tisztelt Hajótulajdonos!

A Hotel Aquarius Kft., mint a BL Yachtklub kikötő-ingatlan bérlője ezúton tájékoztatja Önt, hogy az ingatlan tulajdonosának, a Recovery Ingatlanhasznosító Kft döntése értelmében a BL Yachtklub a mai naptól nem üzemel kikötőként és a 2011. évben sem fog kikötőként üzemelni, ezért a 2011. évi vitorlás-szezon vonatkozásában kikötőhely bérleti szerződést nem áll módunkban kötni Önnel.

Tekintettel arra, hogy tudomásunk szerint Ön nem kötött Kikötőhely bérleti szerződést, ezért a Hotel Aquarius Kft., az ingatlan tulajdonosa utasítása alapján, nem tudja vállalni hajójának sem vízen sem parton történő tárolását.

A fentiek alapján kérjük legkésőbb 2010. december 15. napjáig szíveskedjen gondoskodni hajójának elszállításáról.

Kérjük tájékoztatásunk szíves tudomásulvételét.

Tisztelettel: Hnatyszyn György ügyvezető a Hotel Aquarius Kft. képviseletében

 

Ezt követően Németh Balázs a Klub Aliga igazgatója is nyilatkozatot tesz. Ebből kiderül, hogy szóbeli megállapodás alapján eddig ők jártak el a tulajdonos által megbízott új üzemeltető képviseletében, és - mint szakmai partnerek - próbálták a kikötőben levezényelni az átállást. Ezt a megállapodást felmondva elhatárolódnak az új üzemeltető további lépéseitől.

Németh Balázs a Club Aliga igazgatója által kiadott nyilatkozat:

Sajnálattal értesültünk róla, hogy minden korábbi tanácsunk és ellenérvünk ellenére a Hotel Aquarius Kft. a mai napon kiküldte a BL Yachtclub bérlői részére a kikötő bezárásával, a hajók kidaruzásával és téli tárolásával kapcsolatos közleményeket. Mint a BL Yachtclub kikötőjének üzemeltetésére korábban a Hotel Aquarius Kft. által felkért szakmai partner, ezzel a teljességgel szakmaiatlan döntéssel nem tudunk azonosulni, ezért a Hotel Aquarius Kft. és köztünk lévő szóbeli megállapodást azonnali hatállyal felmondani kényszerültünk.

Október és november hónap során - szóbeli megegyezések alapján - segítséget nyújtottunk az alábbiakban:

a kikötő átvétele a korábbi üzemeltetőtől, a kikötő átvilágítása, problémák feltárása,hiányzó kikötő engedélyek beszerzése, hosszabb távon fenntartható üzleti modell és hozzá tartozó üzleti terv elkészítése, kapcsolattartás a meglévő bérlőkkel a kialakult helyzet kezelése és a jövő érdekében, a téli kidaruzás megszervezése,alapszintű kikötői szolgáltatás a szerződésünk megkötéséig.

Az elmúlt időszakban a munkánk során kollégáimmal Kenyeres Mártival, Schalkhammer Imrével folyamatosan a bérlői támadások kereszttüzében voltunk. De ezt felvállaltuk, mert tudtuk, hogy a válságmenedzselés egyrészt ezzel jár, másrészt bíztunk benne, hogy a 2011-es évben az általunk nyújtott üzemeltetés - amire igazából a korábbi felkérés szólt! - majd a negatív felhangokat elnémítja. Sajnos erre úgy tűnik már nem lesz lehetőségünk. Mi hosszú távú üzemeltetésre vállalkoztunk - mert ehhez értünk - nem pedig bezárásra!

Emellett óriási presztízs veszteség továbbá a részünkről, hogy szintén megbízói felkérésre, november 6-án kiálltunk a bérlők elé és tájékoztattuk őket a kidaruzás tulajdonos által szabott feltételeiről, amit most a tulajdonos - akinek a jogi képviselője szintén ott volt az eseményen - a bérlők egy bizonyos csoportja kapcsán egyoldalúan módosít. Ennek teljesítését sem morálisan, sem pedig a frontvonalban lévő kollégáimat féltő felelős vezetőként, felvállalni nem tudom.

A bérlők részére a rossz hír helyszínen való közlését így átengedjük az új üzemeltetőnek vagy a tulajdonosnak. Egyúttal a kikötő alapszintű működtetését is átadjuk, annyi segítséggel, hogy amíg megfelelő embereket nem találnak a feladatra, esetleges időjárási vészhelyzet esetén ott leszünk, hiszen egyrészt hajós emberek lévén, minket a szóban adott ígéretek köteleznek, másrészt szeretjük és féltjük a hajókat.

Nem tisztem a meghozott tulajdonosi döntést üzleti szempontból minősíteni, hiszen minden tulajdonos szíve-joga, hogy döntsön a vagyontárgyai sorsáról. Ugyanakkor csodálkozásomat kell kifejeznem, hogy az általunk a 2011-es évre letett, konzervatív számításokon nyugvó, ám operatív szinten még így is pozitív eredményt előrejelző üzleti terv ellenére is, a tulajdonos a bezárás mellett döntött."

 

A Lellei Vitorlás Egyesület, és az LVE által szervezett konzorcium képviselői a jelenleg a CIB Bank Zrt-vel folyó tárgyalások miatt egyelőre nem tesznek nyilatkozatot.

Ebben a nehéz helyzetben nincsenek nyertesek. A tulajdonos nyilván nem jószántából volt kénytelen meghozni döntését. Az új üzemeltető a legjobb akarata ellenére sem tudja megnyugtatni a bérlőket, és a szolgáltatás folyamatosságát a megszokott színvonalon biztosítani. A kikötőhöz köthető hajós vállalkozások elveszíthetik ügyfélkörüket. A bérlők, a helyi egyesület vitorlázói kilátástalannak látják a jövőt, a régi üzemeltető és a kikötőmester több éves munkáját, fejlesztéseit kénytelen mind erkölcsi, mind anyagi értelemben veszteségként elkönyvelni. Az meg különösen pikáns kérdés, hogy a kikötőben álló 155 hajó között legalább 15 olyan CIB Bank Zrt által lízingelt jacht is van, melyek összfinanszírozási értéke meghaladja az 1.000.000 Eurót! Vajon mérlegelte-e a döntéshozó, hogy ezek zömében azok a nagyobb hajók, melyek elhelyezésére a környező kikötők fizikailag nem képesek?

A bérlők szerkesztőségünkbe küldött leveleiből:

Részletek Lévai Csilla bérlő leveléből:

Feltételezem, hogy egy vezető piaci szereplő, mint CIB Bank és annak Ingatlanhasznosító Cégei korrekten fognak eljárni a Bérlőkkel szemben - bár erre jelen pillanatban még sem sok jel mutat!

Bízom abban, hogy a CIB Bank megtalálja az ingatlan üzemeltetésére a megfelelő Bérlőt, és ezt a szép, különleges adottságú ingatlant továbbiakban is hasznosítani tudja.

Elképzelhetetlennek tartom, hogy a négy Pályázó, minden üzleti terve elfogadhatatlan volt amit nyáron beadtak.

Számos komplexum üzemel a Balaton környékén nyereségesen, és kiváló hangulattal, remek szakemberekkel, ami Magyarország „értékét" is növeli.

Egy biztos, elképzelhetetlennek tartom, hogy a jelenleg majdnem „ÚJ" ingatlankomplexum bezárása nyereségesebb lenne, minthogy valamilyen hozzáértő, és fizető Bérlőnek kiadják, hiszen a bezárt ingatlant is őrizni, továbbá a jelenlegi ingatlan tulajdonosokat, bérlőket valahogyan kártalanítani kell, vagy legalábbis kellene......

Jelenlegi helyzetben nem úgy tűnik, hogy erre bárminemű szándék lenne, -  bár kis pont vagyunk a CIB Bank külföldi tulajdonosa szemében, még is úgy gondolom nem tud arról, hogy a nevével fémjelzett Cég, milyen kilátástalan helyzetbe sodorja a szerződéssel rendelkező tulajdonosokat, bérlőket...."

 

Szabó Árpád bérlő, a B31 klub vezetője leveléből:

"Visszagondolva az elmúlt évekre, azt gondolom sokan büszkék lehetünk arra amit létrehoztunk. Biztos alapokat nyújtott nekünk a kikötő, bátran támaszkodhattunk a Cziráki Márta vezette csapatra. Nem emlékszem olyanra, hogy bármely őrült ötletünkre azt mondta volna, hogy nem. Szerencsére az internetes oldalakon még évek múlva is visszakereshetőek a történtek.

A legutóbbi közlemények után úgy tűnik, végérvényesen szertefoszlottak a remények arra, hogy mindezt folytathassuk. A terveket betesszük a fiókokba, túl sok munkánk van ezekben ahhoz, hogy kidobjuk.

Amit viszont nem értek. A tulajdonos bank jelentős összeget költ arra, hogy növelje a presztízsét. Ennek a döntésnek a hozadéka feltehetően nem pozitív irányba hat.

Véleményem szerint egy jól működő, a balatoni vitorlázók között elismert eredményeket felmutató lellei CIB kikötővel közelebb kerülhet ehhez a célhoz .

Továbbra is azt gondolom, hogy ebben az ügyben a CIB nem a bezárással követte el a legnagyobb hibát, hanem azzal, hogy dilettáns, a vitorlás sport jelentőségét semmibe vevő, érdekegyeztetésre képtelen, és mint kiderült, nem szavahihető üzemeltetőt bízott meg. Felteszem, hogy az üzemeltető a számára megoldhatatlan, és kezelhetetlen problémák következtében javasolta a döntéshozóknak a bezárást.

Meggyőződésem, hogy a bérlői közösségből össze lehet hozni egy olyan, szakmai tapasztalatokkal, referenciákkal rendelkező csapatot, akik mind a bérlők, mind pedig a tulajdonos elvárásainak megfelelően, gazdaságosan, és transzparens módon képesek működtetni ezt a létesítményt.

Ehhez nem kell más, mint közös akarat, egymás igényeinek megismerése, és elfogadása.

Bízom abban, hogy egyszer ez is eljön"

Akiket látszólag nem érintettek az események azok se érezzék biztonságban magukat, hiszen ma már minden kikötő gazdálkodása megnehezült, és a tulajdonosok a nehézségeket más és más módon kényszerülnek áthidalni. Nem árt egy „B" tervet kidolgozni, a cunami bárhová betörhet.


 

További képeink
 

 

 

Gerő András