Elnézést kérek tehát mindazoktól, akik az alábbi elemzésekben valami tendenciózus profitellenességet vélnek kirajzolódni. Szó sincs erről. Valójában a vitorlázás jövőjét felélő módszerekre, hiányosságokra szeretném felhívni a figyelmet.

Klubok és kikötők
Az első riasztó összefüggésre akkor figyeltem fel, amikor a vitorlásklubok ezévi eredményességi-listáját böngésztem:
1. BALATONFÜREDI YACHT CLUB ( 1 ) 359,5
2. SPARTACUS VITORLÁS EGYLET ( 2 ) 173,5
3. TIHANYI HAJÓS EGYLET (3) 154,5
4. TÚRAVITORLÁS SPORT KLUB ( 5 ) 76,0
5. YACHT CLUB AGÁRD (4) 63,5
6. KEREKED VITORLÁS KLUB CSOPAK ( 6 ) 54,0
7. ALMÁDI YACHT CLUB ( 9 ) 48,0
8. ALBA REGIA SC ( 10-11 ) 45,0
9. VÍZÜGYI SPORT CLUB ( 8) 42,5
10. RÉVFÜLÖPI ISKOLAI VÍTORLÁZÓ VIZIMENTŐ ÉS KORCSOLYÁZÓ EGYESÜLET (10-11) 35,0
11. BS-FŰZFŐI VITORLÁS KLUB ( 12) 32,0
12. MKB BANK VITORLÁS KLUB ( 21 ) 31,0
13. KENESE MARINA-PORT VÍZISPORT EGYESÜLET (24-26 ) 26,0
14. FERTŐ TAVI VITORLÁZÓ EGYESÜLET ( 30-33 ) 25,0
15. BALATONI HAJÓZÁSI SPORT EGYESÜLET ( 14 ) 25,0
16. LELLEI VITORLÁS EGYLET ( 34-35 ) 20,0
17. TECON SE (27-29) 19,5
18. VIZISPORT ÉS VITORLÁS EGYESÜLET BALATONFÖLDVÁR ( 18-19 ) 18,5
19. TIHANYI YACHT CLUB ( 22 ) 18,0
20. KESZTHELYI YACHT CLUB ( 20 ) 17,0
21-22. VVSI SC ( - ) 16,5
21-22. SIÓFOKI VÍZI SK ( 16 ) 16,5
23-24. HUNGÁRIA JACHT SPORT CLUB ( 24-26 ) 14,0
23-24. SOPRONI ÉPÍTŐK SPORT KÖR ( 23 ) 14,0
25-27. ATOMERŐMŰ SPORT EGYESÜLET ( 18-19 ) 13,0
25-27. SIRÁLY VÍZI SPORT CLUB ( 24-26 ) 13,0
25-27. YACHT CLUBBUDAPEST EGYESÜLET ( - ) 13,0
28. MATÁV DOLGOZÓK SC ( 36-40 ) 11,0
29-30. ALSÓÖRSI VITORLÁS SPORT KLUB ( 34-35 ) 9,0
29-30. KATAMARÁN SPORT EGYESÜLET ( 13 ) 9,0
31. REGATTA YACHT CLUB ( 44-47 ) 7,0
32. VIDEOTON YACHT CLUB ALMÁDI ( - ) 6,5
30-33. SZIGET SZABADIDŐ SE ( 41-43 ) 6,0
34-35. PROCELERO SE ( - ) 6,0
34-35. VERSENYVITORLÁS SPORTKLUB EGYESÜLET ( - ) 6,0
36-41. 8M ONE DESIGN VITORLÁS SE ( 27-29 ) 5,0
36-41. ARCHEVSE ( - ) 5,0
36-41. BALATONFŰZFŐI VITORLÁZÓ SE ( 44-47 ) 5,0
36-41. GENERÁL SPORTKÖR ( 36-40 ) 5,0
36-41. SZINBÁD VITORLÁS SE ( 30-33 ) 5,0
36-41. TABU SAILING TEAM VITORLÁS SE ( 41-43 ) 5,0
42-49. BALATONFŐI YACHT CLUB VIZISPORT ÉS MENTŐ EGYESÜLET ( 30-33 ) 4,0
42-49. EGIS SE ( 17 ) 4,0
42-49. FONYÓDI VITORLÁS EGYESÜLET ( - ) 4,0
42-49. KESZTHELYI JÓZSEF ATTILA VITORLÁS SE (15 ) 4,0
42-49. MAGYAR VILLAMOS MŰVEK SE ( - ) 4,0
42-49. OMFB ( - ) 4,0
42-49. PANNON YACHT CLUB SE (44-47) 4,0
42-49. VVSI ( 7 ) 4,0
50. BUDAPESTI LUFTHANSA SE ( - ) 3,5
51-54. BALATONI ÖTVENESEK EGYESÜLETE ( 48-53 ) 2,0
51-54. BUDAPESTI ELEKTROMOS SE ( 36-40 ) 2,0
51-54. ERBE SK ( - ) 2,0
51-54. VILATI SE ( 48-53 ) 2,0
55-59. ÁLLAMI FEJLESZTÉSI INTÉZET SK ( - ) 1,0
55-59. BALATONFENYVESI VSE ( - ) ALU SE ( 51-56 ) 1,0
55-59. POMÁZI ICO SPORT EGYESÜLET ( 44-47 ) 1,0
55-59. RAFFICA VITORLÁS EGYESÜLET ( - ) 1,0
55-59. VESZPRÉMIEGYETEMI SC ( - ) 1,0
60. PONTON KLUB ( - ) 0,5

A hatvan pontszerző klub között elvétve találkozunk olyannal, amelyik a legnagyobb hazai kikötőlánc, a Bahart Zrt kikötőiben működne. Van ennek jelentősége? Már hogyne lenne!
Korábban a Mahart SE (ma BHSE) szinte mindig az első ötben volt a klubok ranglistáján, mostanában a 15. hely körül tanyázik. Alig van nagyhajós versenyzőjük, és legfeljebb 2-3 számontartott kishajósról tudunk. A BYC, a THE vagy az SVE a kedvtelési célú bérhajóhelyek tizedével sem rendelkezik a Bahart-hoz képest, bevételeik meg sem közelítik a Balaton legnagyobb kikötőláncának pénzügyi lehetőségeit, mégis: az eredményes gazdálkodás mellett nagy hangsúlyt fektetnek az utánpótlás-képzésre, és kikötőik klubszerű működtetésére is.


Elgondolkodtató, hogy a sportág legnagyobb haszonélvezője miért nem segíti az utánpótlást, miért nem támogatja közvetlenül a turisztikai célként is definiálható vitorlázást?
Ha ezen összefüggés mögött tudatos üzleti, kikötőfejlesztési koncepció húzódik meg, akkor az helyrehozhatatlan károkat okoz a vitorlázás ügyének, egyben választ ad arra a problémára, hogy a kikötők egy része miért működik úgy mint egy hajóparkoló, szemben a klubokat működtető egységek színes, élettel teli nyüzsgésével, a helyhez érzelmileg is kötődő közösségeivel.

Meg merem kockáztatni azt a kijelentést, hogy:

Egy kikötőben csak akkor találunk élhető közösséget, ha az klubszerűen működik, és a klubszerű működésnek megvannak a tárgyi és személyi feltételei.

Mit jelent a klubszerű működés?
A vitorlázás alapvetően társas szórakozás, akár a család, akár barátok alkotják a hajó legénységét. Mind a versenyzés, mind a turázás, de akár a kikötői hajónlakás is olyan időigényes elfoglaltság, mely kihat a tulajdonosok életmódjára. A kikötőnek megfelelő keretet kell tudnia biztosítania ahhoz, hogy a tulajdonosok jól érezzék magukat, és minél több időt tölthessenek a hajójukon. Ehhez az alapvető kikötőbiztonsági feltételeken túl az energiaellátás, az élelmezés és a kikötő területén belül megvalósítható közösségi szolgáltatások lehetőségét is meg kell teremteni. Ilyen a klubház, a kikötői kocsma, a zöld és árnyékos felületek, a kulturált strand és a mosdó-wc ellátottság. De nagyon komoly szerepe van a közösséget megmozgató helyi rendezvényeknek is, legyen az sütögetés, névnapok ünneplése, vagy egy laza háztáji verseny. A hajótulajdonos kevésbé motivált családja számára is kell elfoglaltság. Az utasként kezelt képzetlen gyerek a hajón unatkozik, de a feleségek sem mindig találnak élvezetet a csörlőkezelésben. Kell tehát vitorlásiskola, rossz időre társas terek játékokkal, tévével, de egy szauna sem megvetendő kelléke egy klubháznak. Igen, klubháznak!  Fontos, a családok minden generációja számára biztosított szolgáltatás. Ha egy kikötőbe nincs sólya, ha nincs helyi utánpótlásnevelés, ha a kishajózással nem tudjuk megismertetni a fiatalokat, akkor baj van. Ahhoz, hogy a gyerekek is megszeressék a vitorlázást, és megfelelő vízbiztonsággal rendelkezzenek, már korán meg kell kezdeni az oktatásukat, lehetőleg ugyanabban a kikötőben, ahol a családi hajó van. Ha a felsorolt lehetőségek hiányoznak, a tulajdonosok sem találnak sok örömet a hajózásban, és a kikötő a környék villatulajdonosainak igényeire hangolt hajóparkolóvá válik.

Lássunk néhány konkrét példát, miként válhat egy kikötő a lakók baráti közösségévé, vagy csupán vízi járműtárolóvá...

A rendszerváltást túlélő sportegyesületek kitűnő példát mutatnak az egészséges, és a piaci szempontokat is figyelembevő fejlődésre. Amíg a szocialista rendszer üdülőiben egyre másra alakultak a vitorlás egyesületek, létüket kizárólag az állami vállalatok, a szövetkezetek és a sporthivatal támogatásának köszönhették. Ezt a bolsevik furfangot nem lehetett átmenteni az új gazdasági környezetbe, ezért a találékony egyesületi vezetők szolgáltatások széles kínálatával próbálják kitermelni az egyesületi működés anyagi feltételeit. A nagyok, így a Spartacus, a BYC, vagy az igen eredményes THE kikötői szolgáltatásokat kínálnak, elsősorban a klubokhoz kötődő családos vitorlázóknak. A gyerekek edzők felügyelete és irányítása mellett, de elsősorban szülői támogatás révén világraszóló sikereket érnek el; az asszonyok, akik egyszersmint büszke hajósanyák élhetik társasági életüket; míg a családfő a nagyhajón páváskodva pihenheti ki a dolgos hétköznapok kínjait. Különösen a BYC teljesítménye méltó a figyelemre, hiszen már pályázati pénzeket is megmozgatva korszerűsíti létesítményeit, miközben már 16 éve vezeti az eredményességi ranglistát. A TVSK a túrázásban kedvét lelő hajós családoknak szervezett mintaértékű zárt kikötőközösséget.

A MAVIR Zrt  tagvállalatainak vitorlás egyesületei más utat járnak. A hatalmas iparvállalat elsősorban saját dolgozói számára biztosítja a vitorlázás lehetőségét,  az Atomerőmű SE báziskikötőjében a balatonfüredi Koloska Marina Kikötőben. Az általuk szervezett Iparági Vitorlás Találkozó 2011-ben 40. alkalommal kerül megrendezésre. Ez a több mint hatvan hajó részvételével zajló esemény a legfőbb mozgató rugója a kikötői életnek, melyet alapvetően a  szervezett túrák jellemeznek.

Az utóbbi idők talán legizgalmasabb és legtanulságosabb, modellértékű története egy zöldmezős beruházás, a BLYC kikötőjének életrekeltése. Próbáljuk leválasztani a kikötő sikertörténetét a komplex beruházás bedőlésétől, mert a kettőnek egymáshoz nincs sok köze.
A lellei ingatlanbefektetést a beruházók egy korszerű kikötővel kivánták még vonzóbbá tenni, és ezért megbíztak egy csapatot, az amúgy kihalt és sok hátrányos tulajdonsággal megépült kikötő beüzemelésével. Az eredményt mindannyian ismerjük: a BLYC három év alatt a Nyugati medence legismertebb, legnyüzsgőbb, teltházas létesítményévé vált, mert sikerült megteremteniük a klubszerű működés minden feltételét.

A Balaton legnagyobb kikötőhálózatát működtető Bahart bár - többek között - a vitorlázásból, hajóhelyek bérbeadásából szerzett jövedelméből gazdálkodik, egyáltalán nem mutat hajlandóságot, hogy kikötőinek klubszerű működési feltételeket biztosítson. Az utánpótlásnevelés, a kishajózás feltételeit eleve kizárja azzal, hogy kikötőinek korszerűsítése során sólyatereket nem épít, sőt: a meglévőket is lerombolja. Szó nincs tudatos ellehetetlenítésről, csupán egy olyan üzleti modellben hisznek, ahol a bevételek maximalizálása nem tűri a csóró kishajósok problémás sertepertélését. Ha nincs utánpótlásnevelés, nem kell jól felkészült, esetleg szakvizsgás vitorlásedző, a személyzet elsősorban a karbantartási feladatok ellátására legyen felkészült.
A klubhelyiség, a strand, és a közösségi programok nem fontosak, belső szervező egyéniséget a rendszer nem honorál.
Nem csoda, hogy a kikötőlánc bérlőinek riasztó passzivitása cselekvésre sarkalta a vezérkart, de mivel a tárgyi és személyi feltételek javítására nem kívántak, vagy talán nem is tudtak forrásokat biztosítani, ezért felülről irányított tüneti kezelésekkel próbáltak megoldást találni. A kikötőközi túrák ötletével nem igazán sikerült felkavarni az állóvizet, de az Aranysekli, később Uniqa Regatta, majd Uniqa Balaton Regatta néven elhíresült sorozat, és a rászerveződő sátras mulatság látszólag megmozgatta a tespedőket. Az, hogy a sorozat 2010 ben három Bahart kikötőt is bevont mint rendezvényhelyszínt, valójában nem oldotta meg sem a többi kikötő eseményszegénységét, de a szerencsés kijelöltek számára is ottmaradt a többi üres hétvége, a sivár hétköznapokról nem is beszélve.
Meglepő módon mégis volt pozitív hozadéka a Bahart kezdeményezésének.

 

YS trophy

Egyrészt bebizonyította, hogy a legálmosabb kikötőlakót is be lehet indítani, hogy harcos vitorlásversenyzőként akár a Kékszalagon is megméresse magát, másrészt a szervezők kissé túldimenzionált kommunikációja feltüzelte a háttérbe szorult tapasztaltabb versenyzők, versenyrendezők önérzetét, így saját hagyományos versenyeik kommunikációjára is nagyobb súlyt fektettek.  Létrejött a Yardstick Trophy, összefűzve több ismert, de kevésbé népszerű lokális eseményt, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a két alapvetően a Nyugati medencében felpörgetett versenysorozat résztvevőinek számából valamiféle sorrendiségre is utaló következtetést lehessen levonni.


Balaton Regatta Yardstick Trophy
A versenysorozaton résztvevő hajók száma 2010-ben  203 246
Yardstick I osztályban  60 76
Yardstick II osztályban  74 99
Yardstick III osztályban  69 71
A versenysorozaton leadott nevezések száma 2010-ben  1529 1507
A versenysorozat futamainak száma 2010-ben  9 11
Túrafutamok száma 2010-ben  5 8
Pályafutamok száma 2010-ben  4 3
A versenysorozat versenyhétvégéinek száma  4 9
Átlag hajószám futamonként  69 53
A versenysorozat tartama a 2010-es szezonban

 május 8 - augusztus 21
 (106 nap)

 május 1 - november 6 (190 nap)
A versenysorozat kiírója  Balatoni Hajózási Zrt.  Somogy Megyei Vitorlás Szövetség
A versenysorozat első év  2004  2010
A versenysorozat helyszínei és kikötői 2010-ben Badacsony (Bahart), Szigliget (Bahart), Balatonaliga (Club Aliga), Balatonlelle (Bahart) Balatonlelle (BLYC), Fonyód (Bahart), Fonyód (Port Lacaj) Ábrahámhegy (Jégmadár), Balatonföldvár (Spari)


 A számháború 2010ben a YST győzelmét hozta, aminek aztán semmi különösebb értelme nincs, ha ezáltal a kikötők klubszerű működése helyett csupán valamiféle elszánt harc jelei kezdenek kibontakozni a Bahart  és a független kikötői klubok között. Ne feledjük azt sem, hogy a két sorozat alapvetően ugyanabból az amatőr nagyhajós bázisból táplálkozik. Az átfedés miatt a két csoport 203+246=csupán 321 résztvevő hajó!
Jövőre várható, hogy az ellentétek ellenséges helyzetet is generálhatnak, melynek baljós jelei már most megmutatkoznak. A YST fellegvára a Lellei klub, a BLYC bedőlése miatt nem nagyon tud a versenyre koncentrálni, miközben az UBR szervezői befoglalták új helyszínnek a Pünkösdi regatta idejére a Keszthelyi Bahart kikötőt. Ebből lesz majd nagy haragszomrád, mert a Keszthelyieknek ez hagyományosan az év legnagyobb versenye a város nagydíjáért, és nem valószínű, hogy könnyen átengedik tisztán számháborús célokra az Uniqa Balaton Regatta-s versenynek. Miközben a balkéz befoglalta a kikötőt, a jobbkéz szép csendesen kivontatja az üres pontonokat, mert ebben a keszthelyi kikötőben aztán mindeddig semmilyen üzleti modell nem jött be. Pedíg a közelben vannak klubszerűen működő teltházas kikötők... meg kéne nézni mit csinálnak másként!

Ha a két versenysorozat csörtéje gigászok küzdelmének tűnne, javaslom a számok tüzetesebb bogarászását. Kezdjük a Balaton Kupa 10 egységből álló sorozatával, ahol egy-egy verseny gyakorlatilag több hajót mozgósít, mint ahány megjelenik az UBR-YST vetélkedőn együttvéve. A Kékszalag, vagy akár a Pünkösdi Regatta is bőven több hajót versenyeztet lényegesen komolyabb túraversenyen, mint amit a "harcoló" felek összehoznak. Ha a Balaton Kupa versenysorozata mennyiségi szempontból legyőzhetetlen, akkor szakmai szempontból minden kétséget kizáróan a One Design Trophy öt helyszínen lebonyolított sokfutamos versenyei nyernének, ha egyáltalán van értelme bármilyen rangsor felállításának. De térjünk vissza az UBR és a YST csata motivációjához! A Bahart bérlőinek kitalált szórakoztató regatták, különösen a parti szórakoztatás terén mutatott teljesítménnyel valóban sikeresek, de azon túl, hogy csupán három bahartos kikötőt érintenek, nem sok közösségépítő hozadékkal boldogítják a helyi bérlőket. A sorozat bevételeiből a Bahart csak részben, csak és áttételesen részesül, ráadásul a legnagyobb nevező létszámot nem is Bahart kikötőben realizálja a sorozat.
Ezzel szemben a Yardstick Trophy nem engedi ki a bevételeket, nem bíz meg parti rendezvényszervezőt, nincs is erre szükség, hiszen hagyományos versenyek kötöttek szövetséget a közös kommunikáció, és az egységes rendezési feltételek megteremtése érdekében. A bevételek a rendező egyesületek kasszáját gazdagítják, többnyire a helyi utánpótlás, a klubszerű működtetés érdekében. Ha nem változik a szervezők pozitív hozzáállása, akkor a YST további versenyeket is integrálhat ebbe az önszerveződő önszabályzó közösségbe, hogy erejét ne is kelljen a jövőben mindenféle statisztikai mutatványokkal fitogtatnia.

A legnagyobb balatoni versenysorozatok:

One Design Trophy - 5 klub (BYC, Kereked, SVE, KMP, LVE) és az OD osztályszövetségek által szervezett sorozat.
Versenyek 2010:
- Tavaszi Regatta (Balatonkenese)
- Kereked OD Kupa (Csopak)
- LVE OD Kupa (Balatonlelle)
- Raiffeisen OD Kupa (Balatonföldvár)
- Füred Kupa (Balatonfüred)

Balaton Kupa - az MVSZ által szervezett versenysorozat,
Versenyek:
- Pünkösdi Regatta 1. nap
- Pünkösdi Regatta 3. nap
- Mihálkovics Emlékverseny 1. nap
- Mihálkovics Emlékverseny 2. nap
- Izsák Szabolcs Emlékverseny
- Kékszalag
- Tecon Kupa 1. nap
- Félsziget-kerülő
- Beszédes József Emlékverseny 1. nap
- Beszédes József Emlékverseny 2. nap

Yardstick Trophy - az SMVSZ által kiírt és 5 klub (Fonyódi Kormoránok VE, Fonyódi Vitorlás Egyesület, TVSK Fonyód, TVSK Ábrahám, Lellei Vitorlás Egylet, Spartacus Vitorlás Egylet) által szervezett előnyszám rendszerű versenysorozat.
Versenyek:
- Évadnyitó Kormorán Kupa (Fonyód)
- Rizling Kupa (Ábrahámhegy)
- International Kupa
- Pálos István Emlékverseny (Fonyód)
- Schuller Kupa (Fonyód)
- Évadzáró Kormorán Kupa (Fonyód)
- Unitef Kupa (Balatonföldvár)

Uniqa Balaton Regatta - a BH Zrt. által kiírt és a BHSE illetve a The Explorer Group által szervezet sorozat.
Versenyek:
- Bahart kikötőkben illetve Balatonaligán szervezett versenyek
- Évi 4-6 alkalommal
- Jellemző korábbi versenyhelyszínek: Badacsony, Szigliget, Balatonlelle, Balatonaliga, Balatonföldvár, de volt már rendezvény Szemesen, Bogláron, Siófokon, és Keszthelyen is.

Gerő András