Szegény kicsit ütött-kopott állapotban volt, de a műszaki beállítottságom és az alacsony ár meghozta a kedvemet egy hajófelújításra.


Befogadóképesség: 6 fő
Hajótesten mért hossz: 7.62 m
Vízvonalhossz: 6.60 m
Hajótest szélessége: 2.45 m
Oldalmagassága: 0,77 m
Merülése: 1.30 m
Fixpont magassága: 10,45 m
Árboc hossza: 9,2 m
Vízkiszorítása: 1650 kg
Tőkesúlyának tömege: 700 kg

Vitorlafelülete (kb):
Grósz: 16 nm
Fock: 10 nm
Génua: 16 nm
Spinnaker:  55 nm
YS-szám 2010-ben: 115


Röviden, tömören: Tágas kokpit, könnyű kezelhetőség, fordulékonyság, jó manőverezési képesség, stabilitás és biztonság jellemzi a 25-öst. Családi túrahajó, megfizethető fenntartási költséggel.
Négy normál méretű (180 cm) fekhely, ezek közül kettő az orrkabinban. Az orrkabin zárható ajtóval rendelkezik, bár ezt mi leszereltük, mert soha nem használtuk.

A belmagasság nem túl nagy, hívhatnánk belalacsonyságnak is. Ez leginkább öltözködéskor jelent problémát. Mivel fiatalok vagyunk, azért ezzel együtt tudunk élni. Jó időben úgyis hajózunk, vagy a kokpitot használjuk, rossz időben pedig az aktuális kikötő vendéglátóipari egységében tartózkodunk.

Tároló rekeszekben nincs hiány. Érdekessége a Balaton szériáknak, hogy szerették a tároló rekeszek nyílásait kicsire hagyni. Ezt próbáltam a felújításkor orvosolni, és igyekeztem megfelelő nagyságú ajtókat gyártatni a rekeszekhez. Még egy okos megoldást találtunk ki: a lépcsőt felhajthatóra építettük át, ezzel könnyen hozzáférhető lett az a hatalmas tér, ami a kokpit alatt rejlik. Ide az összes vitorlát be tudjuk pakolni, vagy a mancsaftot,ha nem teljesít jól a versenyen.

Kényelmes plüss kárpit és igényes mahagóni belső:

 



A sörök hidegen tartásához 12 V-os hűtőládát használunk, melyet a kokpitládában tárolunk, így nem zavar a zúgás alvás közben. Gyárilag egy kis mosogató került kialakításra az orrkabin leválasztásánál. A vizet még nem kötöttem be, egyelőre nem volt rá szükség, mert a balatoni kikötők nagy részének infrastruktúrája megfelelő, így ezek vizesblokkjait használjuk inkább.

Motorhasználat: nyilván a beépített mocis a legjobb, bár ha homokpadra fut a gép, külmotorossal könnyebb lejönni róla. Az 5 LE rövid tribes motor elvileg elég, csak akkor kevés, amikor hullámos vízen érünk ki a kikötőből. Nem árt, ha a legénység arra az oldalra dönti a hajót, amelyik oldalon a motor van. Ha kinn rekedsz egy viharban, az 5 LE kevésnek bizonyul. Ilyenkor általában egy nagyon kicsit tekerünk csak ki a génuából, és lereffeljük a grószt. Én azt mondom, elég lehet az 5 LE, de a megbízhatóság, az egy rántásra indulás mindennél fontosabb!

Vantni bekötés: Szerintem ez a hajó leggyengébb pontja! Az orrkabint leválasztó fal mögött kb. 30 centivel lamináltak rétegelt lemezt, melynek oldalához van hozzácsavarozva a vantni bekötése. A vantni állandó rángatása utat biztosít a víznek, amit a fa egyből magába szív. Nekünk az egyik oldalon tocsogott a fa a víztől, ezt azonnal kicseréltem. A másik oldalon úgy ahogy jó volt, de ha belefúrok a fába, látszik, hogy nagyon porózus, úgyhogy ezzel sem akarok játszani, tavasszal csere. Kicsit macerás munka kibontani a fát, meg a hajó belsejében flexelni, de nem szeretnék árbocot dönteni. Ja, és Sika Sika Sika meg tömítés rendszeresen!

Kész a vantni bekötés csere, jöhet a topcoat:




Vitorla: Túrázáshoz túragrósz és fock. Ha az ismerősök elviszik a hajót, ők is ezzel szeretik használni, mert könnyen kezelhető. Versenyzéshez készíttettünk egy laminált grószt, illetve beszereztünk egy használt, de jó állapotú génuát. Ilyenkor csapásváltáskor nem árt, ha a fordeckes segíti a génua zökkenőmentes áthúzását. A génua mindenképp érjen jól hátulra, akár 4-4,5 m alsóélű génua is elfér, versenyzéshez mindenképpen szükséges. No meg persze egy pár jó csörlő, hogy kellőképpen meg lehessen „tépni".
A shott szeret beleakadni a korlát kiálló végébe, ezeket verseny előtt leragasztjuk. Van gennakerünk is, ami nagyon jól húz, de csak félszélben. Háromnegyed, és hátszélben nem igazán hatásos, ott egy 50 nm körüli spi jobb választás. Úgy tudom, 55 nm felületű spinnaker még elfogadott. Nekünk egy viszonylag öreg Soling spinnakerünk van, ami sajnos csak 44 nm. Hátszélben a többiek általában gyorsabbak. A hajó árboca frakcionált, ezért a spinnakert is csak 7/8-adra engedik húzni. Sajnos top spi-t nem engednek, vagy mínusz 1 YS ponttal jutalmazzák.

Mindjárt forduló, jöhet le a spinnaker:




Do It Yourself - Önálló megoldások:

Talán ami a legjobban sikerült, az a fürdőplatform. Ha farral kötünk ki, ez nagyon kényelmes beszállást biztosít. A magasságát pedig a népszerű balatoni úszópontonok magasságához állítottuk be. Így még az időseknek sem jelent problémát a beszállás, sőt, egy verseny utáni átmulatott éjszaka után nekünk sem!

Kényelmes belépést biztosít a fürdőplatform, ha farral kötünk ki:



Készítettünk egy orrbelépőt is, ami az orrsudárt is helyettesíti. Ennek a végére szoktuk kötni a gennaker tackját. Orral való kikötésnél pedig megkönnyíti a ki- beszállást.

Orrbelépő, mely az orrsudár funkcióját is helyettesíti:



A hajó teljes elektromos hálózatát újraépítettem, a hajó több pontjára 12V-os szivargyújtó aljzatot és 230 V-os hálózati aljzatot építettem. Az utóbbi csak a kikötői elektromos hálózatra való csatlakoztatáskor üzemel. 12/230V-os átalakítót nem szoktunk használni. Érdemes még megemlíteni a kokpitláda világítást, ami önműködően bekapcsol a láda felnyitásakor. Ezt bárki megépítheti magának egy kis lámpából, egy mikrókapcsolóból és némi vezetékből. Nagyon hasznos egy esti kikötéskor, amikor a kikötő kötelet keressük a kokpitláda mélyén.

A B25 ablaka eredetileg csavarozva van. Ahogy öregszik a plexi, egyre ridegebbé válik, ezért a csavaroknál be is szokott repedni. Az új B25-ös hajókon az ablakot már csavar nélkül, csak ragasztással szerelik. A Penny ablaka is ragasztva lett a felújítás során, így kisebb az esélye, hogy elreped, valamint elegáns megjelenést biztosít.

Kabinajtó: eredetileg zsanéros volt a felső ajtó. Kinyitás után a zsanérokat le lehetett akasztani, ha zavart az ajtó. A hajógyári 25-ös hajók így lettek megépítve. Az újabbak már tolóajtósak. Meguntuk a zsanéros nyitogatást, úgyhogy gyorsan átalakítottuk tolóajtósra. Így már nem okoz gondot egy kis eső: egy mozdulat és be is van csukva.

Hibák:

Ha jól tudom, 3 féle B25 létezik: Balatonfüred Hajógyári, ez a legtrehányabb. Hajógyár KFT által gyártott, ezek elég jók. A harmadik fajta pedig a maiak, a Vega által, valamint a Klemi Yacht által gyártott 25-ösök. Tudtommal ezekkel sincs probléma. Könnyű felismerni: a hajógyárinál a forstág bekötés 10 centivel hátrébb van, mint a hajógyár KFT és a Vega B25-nél. Továbbá ha végiggyalogolunk a decken, a deck teteje behorpad a hajógyárinál. Talán ez a legidegesítőbb. Itt kell megjegyeznem, 2 egyforma B25-tel még sohasem találkoztam.


Sajnos a Balaton szériák hibája a zsákos tőkesúly. Ezeknek a hajóknak ugyebár a tőkesúlyuk is műanyag laminát, de a hajógyárban anno Domini ezt nem tudták rendesen meglaminálni. Nyilván nehéz egy sablon aljába a hajó aljától 1 méter mélyen laminálni, és ez nagyon sok hajónál hanyag munka. Ebből adódóan nagyon vékony a laminát a tőkesúly alsó részén, és ha egyszer víz kerül a tőkesúlyba, akkor az kemény munkát végez télen a mínusz 10 fokban!


Sokan említették, hogy a 25-ös kormánya menet közben remeg. Azt is hallottam már, hogy ezt a tönkcső kopása okozza. A kormány nekünk is remeg, de biztos nem attól, hogy el van kopva, mert új bronzperselyt esztergáltunk bele. 

Spoiler: Sokan építenek utólag spoilert a 25-ösre, az utóbbi időben pedig eleve így jönnek le a „futószalagról". Sebesség tekintetében nyilván jó egy spoiler, és a Balaton közepén való fürdést is jelentősen megkönnyíti. A víz könnyebben leválik a hajó faránál, kevesebb az örvény, mely széllel szemben mindenképp előny. A hosszabb vízvonal miatt nagyobb sebességre képes, ezért egy YS pontot levonnak érte.

Akiknek ajánlom:

Négyfős családoknak és fiataloknak ajánlom, nekik ideális választás. Továbbá ajánlom mindenkinek, aki nem szeretné ingét gatyáját kikötőhelyre költeni. Első hajónak is ideális, mert két személy kényelmesen elvezeti. Aki pedig versenyzésbe kezd, azoknak szintén ajánlatos egy ilyen, YS 3-as hajóval kezdeni. A versenyeken 3 személy kényelmesen elvezeti: 2 a kokpitban, egy a fordecken, és már mehet is fel a spinnaker.

Versenyen három-négy személy az ideális:



Szerviz-tapasztalatok:

Igyekszünk mindent saját kezűleg elvégezni, szervizbe nem hordjuk. (egyáltalán létezik ilyen a Balatonon? ) Azt a szervizelést, amit egy ilyen hajó megkövetel, szerintem bárki el tudja végezni maga is. Ha évente alga-gátlózunk, ha odafigyelünk a tömítésekre, és arra, hogy víz ne folyjon be, továbbá nem engedjük, hogy a fa részek vizet kapjanak, akkor nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlni.

Ha új hajót vennék...:

Ez egy kényes téma. A sportos hajókat szeretem. Inkább egy kis kényelmetlenség, és nagyobb vitorlázó élmény. Tetszenek a Reginák, és szeretem a Dolphin-t is. Ha több pénzem lenne: talán Nauticot választanék (vagy hetvenes cirkálót). De ez egyelőre csak álom... Addig pedig féltve őrizzük Penny-t.

Jó szelet!

További képek a galériában.

Fazekas Ákos