Milán az AKKA új tulajdonosa szívesen találkozott velem, és mesélte el az élményeit.

A történetnek két gyökere van, mely közös szárba szökkent, és meghozta termését. Az egyik ok, hogy a korábbi Balaton25-ös bár igen jó és megbízható hajó, a család számára nem elég tágas. A másik elvitathatatlan tulajdonsága, hogy műanyag. Milán felmenői között többen foglalkoztak fával, ezért a gyermekkori emlékek, a fa illata az Ő szívét is a fahajók felé terelte. Így esett a választás a Hallberg P28-as hajóra. Már hogy Milán választása. Mert a család persze hallani sem akart egy öreg fahajóról, amivel csak a gond van. Az idő múlt a családfő pedig eredményesen végezte mediációs tevékenységét a család hölgy tagjai és AKKA között. Így eljött az utazás pillanata, irány Svédország. AKKA-t 1963-ban rendelte meg egy amerikai úriember az akkori Hallberg (ma Hallberg-Rassy) hajóépítő üzemben. A hajót el is készítették, ám az amerikai vásárló idő közben anyagi nehézségei közepette nem tudta átvenni. Így kerülhetett a vitorlás egy svéd tanáremberhez, aki még a világháború előtt a svéd haditengerésztenél vitorláshajón szolgált. 2002-es halála után a hajót lánya örökölte, aki 2008-ig használta. Tőle került egy Svédországban élő kanadai tulajdonoshoz, akitől Milán megvásárolta.

Svédországban

Svédországban 

A vitorlás magán viseli a klasszikus skandináv hajótervezési jegyeket. Gyönyörű arányos hajótest, hosszú kiel, mélyre nyúló kormány, masszív tengerálló kivitelezés.

Fahajót venni nagy felelősség, hiszen az esetleges hibáit szakértő szemek veszik csak észre. Ha beteg a fa a kritikus helyeken, akkor bizony komoly felújításba kell fogni, ami nem ritkán a teljes hajó újjáépítését jelenti. Milán bízott az ösztöneiben, és a svéd hajósok tisztességében. Kiment, megnézte a hajót, és egy próbakör után meg is vette.

A kaland akkor kezdődött, amikor különböző és itt nem részletezett okokból Milánnak egyedül kellett átvinne a hajót, a marinából abba a szomszédos kikötőbe, ahol alkalmas daru, és a szállító autó várta őket. Addigra AKKA-t előkészítették a hosszú szárazföldi útra, így leszerelték a vitorláit, és kivették belőle a mozdítható dolgokat. Nem tűnt nagynak a távolság, a beépített elektromos motor akkumulátorai pedig (elvben) elegendő töltéssel rendelkeztek. Irány hát a hajózó út!

Ekkor történt, ami minden hajós rémálma. Az akkumulátorok lemerültek, a motor megállt. Mindezt a hajózó út közepén, valamivel 2 óra előtt. A hajózó utat ne úgy képzeljük el, mint tihanyi csövet. Itt bizony méretes tengerjáró hajók jöttek mentek, akiknek egy 28 lábas vitorlás a fedélzetükig sem ér fel. Szerencsére Milánnak sikerült kikecmeregni a hajózó út szélére, ahol horgonyt dobva stabilizálta a sodródó hajót. Telefonon értesítette a tulajdonost a helyzetről és várt. Várt... és Várt... mivel októbert írunk, ráadásul fent északon vagyunk, az idő csakhamar hidegre és sötétre váltott. 20-30 perces útról volt szó, Milán nem készült meleg ruhával. A helyzet kezdett drámaivá válni, hiszen a sötétben a hajózó út szélén várni a segítséget órákon keresztül nem túl vidám helyzet. Bő négy órával később megérkezett a motoros, és szerencsésen kötélre vette AKKÁ-t, addigra meglehetősen átfagyott kormányosával.

A történet innen viszonylag sima. Darzuás, majd irány a Marina Fűzfő. Itt több mesterember is elégedetten szemlélte meg a mahagóni karvel palánkolású hajótestet, és a műanyagozott fedélzetet. Szinte alig kell hozzányúlni a hajóhoz, remek állapotban van. Hiába, Hallbergék nem csak manapság gyártanak minőségi hajókat.

A Marina Fűzfőben
A Marina Fűzfőben


Persze a jogi hercehurca még hátra van, de talán nem lesz gond, hiszen Milán ügyvédként valamivel jobb pozícióból indul harcba a magyar hajólevélért, mint egy átlagos vitorlázó.

Gratulálok az AKKA-hoz, és bízom benne, hogy egyre több klasszikus fahajó kerül a Balatonra, hiszen aki egyszer egy ilyen hajón vitorlázik, annak az orrában ott marad a fa illata, fülében pedig a fa hajótesten csobogó víz hangja, melyet lehet utánozni, de pótolni nem.

A Hallberg P28 adatai:

Tervezte: Harry Hallberg
Hajótest hossz: 8.61 méter
Hajótest szélesség: 2.35 méter
Merülése: 1.28 méter
Vitorlafelület (nagyvitorla + orrvitorla): 35.4 nm2
Vízkiszorítás: 3100 kg

Hivatalos oldal:  http://www.hallberg-rassy.com

További fényképek:
AKKA, és a próbaút.
A szállítás.

www.marina-fuzfo.hu 

 

 

Szutor Ferenc