Sok magyar vitorlázó játszott már el a gondolattal, hogy belevág a „minizésbe". Volt, akinél csak álomkép maradt, ahogy az Atlanti-óceánt átszelve első hazai indulóként teljesíti a távot, de voltak olyanok is, akik a tettek mezejére is léptek már ez ügyben, mégsem lett folytatás. Most itt vagyunk a 2013-as Mini Transat kvalifikációs idején és két magyar is készül megtenni, amit itthonról még senki sem tett meg.
Kovács Tamás és Méder Áron fogja átszelni az óceánt a következő évben, mindkét mini osztályban képviselve a magyar színeket. A készülődésük rengeteg időt, kitartást és elszántságot kíván meg. Meg kell ismerni a hajót, annak korlátait, a szkipper saját maga korlátait szólóvitorlázóként, sokat kell tréningezni és gyűjteni a vízen töltött mérföldeket. Emellett ott az elméleti felkészülés is, ami szintén nem elhanyagolható. Ez egy nagyon kemény osztály, sok elkötelezett profi vitorlázóval. A legjobbak csak ezzel foglalkoznak, versenyről-versenyre mennek, támogatást kapnak, a szponzorok állják költségeiket és vagyonokat költenek a hajóikra. Akiknek ez az életforma nem adatik meg, az pénzt keres, amit aztán a saját álmának megvalósításába fektet. Itt minden apróságnak rendkívüli jelentősége van, ami a hajót, a szkippert és felszereléseket illeti.
A prototípus hajók osztálya e téren sokkal izgalmasabb a szériák dobozszabályánál. Itt engedélyezettek a módosítások a hajótestet és annak kiegészítőt illetően. A földkerülő vitorlásokba, az Open 60-asokba a Vendée Globe-ra tesztelnek ki újításokat, fejlesztéseket a mini 6.50-eseken. A szkipperek dolga is összetettebb a proto hajókon. Muszáj lépést tartani az osztálybeli versenygépekkel, ezért - a projekt költségvetésének függvényében - egyre több újítás kerül be minden hajóra. Kovács Tamás azt szereti, ha nincs más körülötte, csak a tenger, a szél, a hajója és harmónia közöttük, melyért ő felel, na de ezért a harmóniáért keményen meg kell majd küzdenie egy ilyen proto hajón, közel egy hónapon keresztül a 2013-as Mini Transaton.
A két magyar minis felkészülése nagyon eltérő és rendkívül izgalmas. Blogjukon folyamatosan hírt adnak magukról, ezért bárki nyomon követheti az első Mini Transatunkra való készülődésüket, megtudhatjuk mikor, és hol lehet őket elérni. Áron már jópár versenyt teljesített az Atlanti-óceánon, a hajója is ott áll, melynek neve Felicity II, száma #585, típusa TipTop. Ezzel Áron a Classemini 6.50 ranglista 103. helyén áll 30 ponttal. Tamás, a proto késői beszerzését követően a tavaszi kvalifikáción nem tudott részt venni, ősszel tervezi két szólóverseny és a kötelező non-stop 1000 tengeri mérföldes szóló teljesítését a Banzai #509 minivel. Addig is, láthatjuk szóló- és csapatversenyeken, valamint céltalan vitorlázással a Balatonon, találkozhatunk vele készülődés közben a BYC kikötőben. Figyeljük a Balatont, és ha látjuk a nagyvitorlája jellegzetes és egyedi narancssárga színét, gondoljuk rá és reméljük az álmok megvalósulását.
Kovács Tamás: http://www.minitransat.hu/
Méder Áron: http://www.meder.hu/
Classemini: http://www.classemini.com/
Benkovich Anna