Mindenekelőtt: ezt hallgasd meg, de jó hangosan!

 

Érdekes helyzet alakult ki az előnyszámítás alapján értékelt versenyeken. A bajnokságok, a magas presztízsű versenyek elvesztették vonzerejüket, a részvételi hajlandóság a látványos tömegeket vonzó távolsági túraversenyek, és a sörsátras bulirendezvények irányába tolódott el, ahol az ebbéli reménytelenségükért cserébe a versenyzők legalább "üveggyöngyöket" kapnak a pénzükért. A jelzés egyértelmű: a vérlázítóan kiegyensúlyozatlan pontszámítás elveszi a résztvevők kedvét a megmérettetéstől, ezért inkább flottákba tömörülnek, vagy bojkottálják azokat a versenyeket ahol néhány hajó privilegizált helyzete kizárja az eredményes és főleg versenyszerű megmérettetést.

 

Nyilván mindenkinek van a tarsolyában, (vagy a bögyében) történet a legyőzhetetlen bajnokokról, akik dicsőségüket méltatlanul megállapított előnyszámuknak, és nem kitűnő teljesítményüknek köszönhetik. A jelenség elsősorban arra vezethető vissza, hogy a fairplay-re építő handicap versenyzés szellemisége nálunk nem tudott gyökeret ereszteni. A legismertebb, német importból származó yardstick pontszámítás eredetileg azért jött létre, hogy a vitorlás klubok heterogén hajós közössége játszani tudjon. A cél a gyorsabb, ügyesebb versenyzők lelassítása, hogy a játékban minden résztvevő esélyesnek érezhesse magát. Ezért kell az erősebb eredményesebb csapatoknak évről évre lerontani a szorzóját, nehogy uralkodóvá váljanak a versenyeken.

 

Pongyola fordításban ez annyit tesz, mint "Légy a minőség mértéke! (az angol a Yardstick szót az általunk is jól ismert collstokra, vagy magyarosan mértékre használja). Egyesek nem szoktak még hozzá, hogy olyan környezetben éljenek, ahol a kiválóság elvárt." Steve Jobs (értsd: sportszerűség, versenyszerűség - a szerk.)

 


 

 

 

 

 

 

 

Hát ez nálunk nem így működik. Az előnyszámítást sokan úgy értelmezik, hogy nekik legyen előnyös. Hiányzik a rendszer legfontosabb eleme, a fair play. Sajnos azokban, akik rendszeresen az élen végeznek, fel sem merül, hogy valami nincs rendjén.

Ahogy a rendszert működtetőknek sem tűnik fel, ha egy-egy frissen érkező egzotikum hirtelen a mezőny élére kerül, és ott is marad, elkedvetlenítve ezzel a tiszta játékban reménykedőket. Komoly baj lehet a matekkal ott, ahol egy 22 lábas hajó előnyszáma szinte megegyezik egy performance kivitelű 38 lábaséval. Ezt a rendszert szerintem nem lehet megreformálni, mert rettenetes sértődéseket, vádaskodásokat és parttalan vitákat váltana ki egyes hajók deheroizálása.                                                                        

az egész csak egyszerű matek

 

Úgy gondolom, hogy ki kellene, ki lehetne dolgozni egy teljesen új önszabályozó értékelési rendszert, mely minimálisra csökkenté a szubjektív értékelés kockázatát.

Elő kéne venni az elmúlt néhány év versenyeinek abszolút befutási listáit, és hajónként beszabályozni a korrekciót oly módon, hogy azzal az adott versenyen éppen, hogy ne lehessen dobogóra kerülni. Nézzük meg a régi számítás időkorrekciójával, ki volt a negyedik, az elsőket rontsuk le erre a szintre, a lemaradókat javítsuk. Ha csúnyán, de igazságosan akarnék fogalmazni, nevezhetném ezt előnyszám helyett akár hátrányszámnak is. Ha ezt jelentős mennyiségű futamra elvégezzük és az adatokat hajónként átlagoljuk, az megteremthetné egy új számítási rendszer alapjait.

Ha valaki új hajóval belép a rendszerbe az az első évben vagy megkapja egy azonos típusú hajó pontszámát, vagy ha nincs ilyen, akkor az első tíz futamában nem kerül értékelésre, csak ezt követően az abszolútban elért eredményei alapján. A számításokat minden télen meg kellene ismételni, így a rendszer évről évre finomodna, tükrözve a hajó, a felszerelés és a csapat teljesítményét.

Mivel ily módon gyakorlatilag a teljes mezőny új számítási rendszerbe kerül, jó eséllyel azokat is visszahozza a versenyzésbe, akik az eddigi számítás miatt elkedvetlenedtek.

Azok számára, akiket zavar a gyengébb hajók és csapatok térnyerése azoknak érdemes elgondolkodni egy onedesign hajó, vagy egy befogadó flotta alternatíváján.

Mindez csupán egy javaslat, amit talán érdemes megvitatni, mielőtt az egész nagyhajós versenyzés nem válik a „győzni bármi áron" szemlélet áldozatává.

 

Az előny szó szinonimái: elfogultság, kivételezés, elsőbbség, pártosság.

Fölény, felemelkedés, hatalom, vezetés, presztízs, túlsúly, befolyásolás, haszon, nyereség, plusz.

Ez az, amit mindenki inkább magának kíván, mint másnak. Nem?

Gerő András