Mivel most, hogy a BHZRT bérlőinek fokozottan lehetőségük nyílt más tulajdonú (TVSK) létesítményekben forgolódni, veszem magamnak a bátorságot, hogy pár dolgot leírjak.

- Ha csak egy rövidke ebédre állunk meg, és nem létszükséglet, ne csatlakoztassuk fel a töltőt. Van olyan hely, ahol azt mondják: lopjuk az áramot, ugyanis nem vettünk igénybe vendég éjszakát. Gondoljunk rá, ha Bahartos helyen bárhol tanyázunk, ugyanazt az energiát fogyasztjuk, aminek ellenértékét bőven kipengettük tavasszal, a „magán” kikötőnek pedig nem fizettünk!
- Ugyanide tartozik, de súlyosabb, amikor dugalyhiány van, mire találomra lehúzunk egyet, aminek a helyére csatlakozunk. Aztán nem dugjuk vissza. Pár nap múlva megjön a tulajdonos, indulna túrára. Akkumulátora hót lemerült, hűtőben minden megrohadt, kabinban dögszag terjeng. Képzelhetitek, mit mond a vendéghajókról, hová kíván minket, meg azt, aki kitalálta a „nyitást”.
- Ivóvízzel ne mossunk fedélzetet! Ez is „energiapocsékolás”. Ha már mindenáron ragaszkodunk hozzá, tegyük ezt otthon.
- Fokozottan figyeljünk a behajózásnál, nehogy felszedjük, eltépjük, meglazítsuk ott álló hajók far rögzítését. Számítsunk rá, hogy ez lehet horgony, klocni (bójával vagy anélkül). Ha bénaságunkból adódóan mégis megtettük, ne hagyjuk úgy! Kérjünk segítséget, ha magunktól nem tudjuk megnyugtatóan helyrehozni. Egy hét múlva megjön a tulaj, mit tesz Isten, óvott kedvencének orra össze – vissza van törve, karistolva! Rácsúszott a stégre, partfalra, hisz megszűnt a megfelelő hátsó rögzítés. Több százezres kár is kikerekedhet! És megint csak mi okoztuk!
- Hazai helyeinken megszoktuk a farcölöpöt, elektromos és vízcsatlakozást, vizesblokkok színvonalát, wifielérhetőséget … stb. Amennyiben ez máshol nem áll rendelkezésre, ne kezdjük el „fikázni”! Rettentő ronda! Nyilván nem azért van ott úgy, mert igénytelenebbek, hitványabbak, trehányabbak, hanem mert az üzemeltető anyagi lehetőségei ennyit engednek meg. Köszönjük meg, hogy egyáltalán vendégül láttak! Akinek meg nem tetszik, szép csendben álljon tovább és legközelebb ne menjen oda.
- Ugyanez vonatkozik a kocsmára, amit a tulaj üzemeltet. Ha nem megfelelő számunkra, kerüljük el. Másnak attól még lehet az a kedvence „de gustibus non estdisputandum”.
- Hasonlóképpen mellőzzük az ott tárolt úszó létesítmények, hajók, vagy bármi más, nyilvános, fennhangon történő bírálatát, minősítését. Véleményünket tartsuk meg magunknak.
- Őrizkedjünk bármely napszakban a hangoskodástól, rajcsúrozástól (kisgyermekek és állatok tekintetében is), ordenáré tivornyázástól. Meg úgy általában igyekezzünk nem zavarni az ottaniakat.
- Óvjuk meg a vizesblokkok tisztaságát, rendjét. Ez persze a hazai helyeken is elvárható, de vendégségben még inkább figyeljünk rá. Ne hagyjunk magunk mögött tocsogó zuhanyozót, össze …Wc kagylót. Pláne, ha odakészítettek kefét, vödröt – felmosót.
- Igyekezzünk, az egész hét alatt összegyűlt szemetet, hulladékot nem ezeken a helyeken kiüríteni. Persze ez egy papír zsebkendőre, vagy valami apróságra nem vonatkozik. Tudjuk, mire gondolok.
- Előfordulhat (nálam tipikus), hogy több hajóból álló karavánnal tekergünk. Ez esetben, feltétlenül telefonáljunk oda jó előre, hogy tudnak – e fogadni. És soha ne foglaljunk el a szükségesnél nagyobb helyet. Persze kikötésnél tartsuk az amúgy is kötelezőket: soha ne úgy, hogy a szomszéd ne tudjon elindulni a köteleinktől.
- Érkezésnél – távozásnál mindig keressük meg az ügyeletes kikötőmestert! Véletlenül se felejtkezzünk el sem a bemutatkozásról, sem az elbúcsúzásról. Ne spóroljunk a köszönömmel!

Folytathatnám még vég nélkül, de nem akarom, hogy unalomba fúljon. És nagyon köszönöm, hogy elolvastátok! Annál is inkább, mert ezeket ugye mindnyájan nagyon jól tudjuk, csak néha hajlamosak vagyunk (én is) megfelejtkezni valamiről.

És talán a legfontosabb: Gondoljunk arra, hogy egyetlen negatív eset, az egész vendégeskedő seregről alkotott jó véleményt rombolhatja porig. Óvjuk meg!

Ne mondják ránk, hogy „.. de bunkó vagy Bugsy!”

Nagyon - nagyon jó túrázást kívánok mindenkinek!

Merlin!