2003 nyarán a vízmélység olyannyira lecsökkent, hogy a hajók többsége a kikötők fogja lett. Októberre megszületett a rekord, 23 cm-re csökkent az átlagos vízmélység. Volt is nagy ijedelem. Drasztikus vízpótlási tervek születtek, melyek szerencsére nem valósultak meg, de ésszerű, környezettudatos megoldásra még szükség lehet.

A balatoni medertérképek vízszintvonalai a Balti alapszinthez vannak illesztve. A hajózási térképeken látható izobát vonalak (mélység szintek) az átlag vízszinthez igazodnak. Ez a Balaton esetében 104,5 cm. Tehát ha a térképen 2.0 m-es vízmélységet látunk az 70 cm-es vízállás esetén 200 cm - 34,5 cm = 165,5 cm!

A nagyhajók jelentős része 180 cm-nél nem nagyobb merülésű, mégis az olyan kikötőkből, ahol a környező vízmélység 2.0 m-nek van jelölve - ezzel a merüléssel - kotrás nélkül esélytelen lesz kihajózniuk. Elsősorban az északi part érintett, mivel a déli parton a mólószárak többnyire túlnyúlnak a sekély vízfelületet szegélyező marásvonalon. Arra is érdemes figyelmet szentelni, hogy mennyi egy adott kikötő belső medermélysége. Vegyük komolyan a klímaváltozással kapcsolatos hosszútávú előrejelzéseket! Az egyre forróbb nyarak, a szeles száraz időjárás jelentős vízszintcsökkenéssel vízmélység csökkenéssel párosul. Érdemes már most átgondolni milyen kikötőt válasszunk, hol van elegendő belső vízmélység, ahol a külső medermélységszint is lehetővé teszi a szabad hajózást.

Mire számíthatnak az Y Yacht Club új kikötőjét választó hajósok, vajon figyelembe vették-e a klímaváltozás várható következményeit? Erről kérdezem Janák Enikőt a kikötő értékesítési vezetőjét.

„Minket is meglepett, hogy az utóbbi napokban időszakban egyre több érdeklődő keres helyet a kikötőnkben. Arról panaszkodnak, hogy a csökkenő vízszint vízmélység már most megnehezíti a gondtalan kihajózást a saját kikötőjükből. Egy 300 hajót befogadó kikötőnek – mint az Y -  azon túl, hogy védelmet nyújt a szél és a hullámzás ellen, biztosítania kell a bérlők hajóinak szabad mozgását  szélsőséges vízmélység szintingadozások esetén is. A belső medermélység nálunk a tó átlagvízszintjéhez igazodva 265 cm, ami azt is jelenti, hogy a 2003-as rekord mélységvesztés esetén is elegendő lenne egy 1,8 m merülésű hajó mozgásához. Ami a külső meder mélységét illeti, a mólószárak túlnyúlnak a 3.0 méteres határon, így a kihajózás a kikötőből sem jelentene problémát. Azért azt se feledjük, hogy a negatív rekord évében augusztus közepén már 35 cm-es volt a vízállás, ennél most 40 cm-el feljebb vagyunk. 

Annak érdekében, hogy segítséget nyújthassunk megszorult hajós társainknak a kikötőben hónapokra  bontva is bérelhető hajóhely. A jól átgondolt és kiépített kikötői rendszerünknek köszönhetően mi folyamatosan biztosítani tudjuk a vitorlázók számára a gondtalan ki-és behajózást.  Ez a zökkenőmentes működés nemcsak a bérlőinknek, hanem nekünk, üzemeltetőknek is óriási könnyebbséget jelent”