A megfelelő vitorla kiválasztása első hallásra ijesztő feladatnak tűnhet minden vitorlázó számára.

Akár új hajótulajdonos valaki, vagy már rendelkezik tapasztalattal a vitorlázás területén, a nyílt vizek /hosszabb túrák csábításának előbb-utóbb nem fog tudni ellenállni. Ebben az esetben lesz majd nagyon fontos szerepe a jól megválasztott vitorláknak. Sorozatunk, a „hogyan válasszuk ki a megfelelő vitorlakészletet” igyekszik minden oldalról segíteni és körbejárni, milyen kérdéseket kell feltenni a vásárlás előtt.  Sorozatunk előző részében az orrvitorlákra koncentráltunk, miután ezzel végeztünk, térjünk át a nagyvitorlára, azon belül is járjuk most kicsit alaposabban körbe a latnik kérdéskörét.

 A nagyvitorlák alapvetően két kategóriába sorolhatók:
- latnis és
- latni nélküli vitorlák

 A jó döntés meghozatalához előbb meg kell érteni pár összefüggést:

- Mi a latnik szerepe?
- Milyen a jó latni?
- Milyen problémák merülhetnek fel a latnikkal kapcsolatban?
- Milyen választási lehetőségeink vannak?

Mi a latnik szerepe?

A latnik olyanok, mint egy sátor vagy sárkányrepülő tartószerkezete – ezek tartják az anyagot simán, és feszesen.

Latnik nélkül a vitorla pozitív hátsó éle (roach, vagy denevér) kontrolálatlanul lobogna.

A latnik tulajdonképpen úgy viselkednek, mint a tartógerendák, ezek állnak ellen a vitorla hátsó élén ébredő, az árboc felé mutató erőknek, amik a hátsó élet megpróbálják összenyomni az árboc felé, beshottolt állapotban.

A latnik őrzik meg a hátsóél nyitottságot, ami az optimális légáramláshoz kell, és a szélerősödésekkor meggátolják a vitorla túlöblösödését.

Ezen kívül a latnik segítenek az alak fenntartásában, és a vitorla tartósságának megőrzésében is.

Minél nagyobb a denevér (roach, vagy hátsóél íveltség), annál fontosabb szerepet játszanak a latnik.

A telilatnik (azaz a hátsóéltől az árbócig tartó latnik) a terhelést egyenesen az árbocra viszik át, míg a rővid- vagy hátsóél latnik ezt a terhelést a vitorla belsejére.

Minél több telelatnit választunk, annál tartósabb lesz a vitorlánk, és jobban fogja tartani az alakját a szélerősödésekben. Telilatnis vitorla esetén erős szélben a lobogtatás is inkább egy hullámmozgáshoz hasonlít, ellentétben a rövidlatnis vitorláknál, ahol ez korbácsszerű, és a latnik tövében nagyon gyengítik a vitorlát.

Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a telilatnis vitorlák alakjának az állítása csak a latnifeszességek állításával lehetséges, az alsóél állítás veszít a szerepéből.

 

Milyen a jó latni?

A latniknak megfelelően erősnek kell lenniük, hogy a vitorla összenyomásának ellenálljon.

Az egyszerű ún. pultudált, üvegszál erősítésű latnik olcsók, és látszólag törhetetlenek, azonban általában nem elég erősek.

Ezek általában nem elvékonyítottak. Az elvékonyított latnik előnye, hogy a vitorla formájához jobban alkalmazkodnak (a vitorla belső felén vékonyabb latni szebben veszi fel a has formáját, nem sarkos az átmenet, míg a végén vastagabb latni a nagyobb erő hatására sem fordul ki) ezáltal szebb formát biztosítva a nagyvitorlánknak.

Többfajta lapos latni létezik, olyan is van, aminek habanyag a belseje, ezek 40 láb alatti hajókra kiválóan megfelelnek. Ezek nem olyan masszívak, a felületük is simább, mint a pultrudált üvegszál erősítésű latniké és általában könnyebbek is.

Nagyobb hajókon a kör keresztmetszetű latni a legjobb választás, mivel ez a forma nagyobb szilárdságot ad, mint a lapos latnik, és a mérete nem változik (míg egy lapos latni 20mm-es szélességéhez általában 6-8mm vastagság jár, addig a körlatni esetében a 20mm az átmérőben jelentkezik, ami nagyon jelentős szilárdságnövekedést eredményez)

Ennek eredményeképpen nagyon nehezen törnek.

Hasznos tipp: mindegy milyen latnit használunk, a lényeg, hogy a leghosszabból legyen egy ugyan olyan méretű a hajón, amit szükség esetén méretre vágás után azonnal be is tudunk helyezni az elveszett, megrongálódott helyére.

 

Milyen problémák merülhetnek fel a latnikkal kapcsolatban?

A teleleatnik hátránya, hogy az elsőél szerelvényen keresztül közvetítik a vitorlán ébredő erőt az árbocra. Nagy hajók esetében a telilatnis vitorlák már mind csúszkákkal, vagy jobb esetben görgős kocsikkal csatlakoznak az árbochoz.

A latnik az elsőélet az árboc hátsó felületéhez szorítanák, így ezeken a szerelvényeken sok múlik. Érdemes a vitorla méretének, és a terhelésnek megfelelő veretet választani – még, ha nem is az a legolcsóbb - mert amikor a vitorlát felhúzzuk, akkor a gyengébb minőségű - vagy nem megfelelően megválasztott szerelvény – a nútban elfordulhat, komoly kárt okozva az árbocban, de akár be is szorulhat, amiből aztán nagyon nehéz szabadulni, életveszélyes helyzeteket is okozhat.

Másik probléma lehet, hogy a teliatnik árboc felőli végén megjelenhetnek „V” formájú ráncok, azonban ezek a latni feszesség helyes beállításával orvosolhatók.

Rövid latnik választása esetén a vitorla belseje kap nagyobb terhelést, ami a vitorla hamarabbi öregedését eredményezheti.

 Milyen választási lehetőségeink vannak?

A fent leírtak fényében is kijelenthető azért, hogy a latnik sokkal több hasznot jelentenek, mint hátrányt.

Nagyvitorla ajánlat kérésekor 3 féle latni opció lehetséges:

- hagyományos
- árbocba tekerhető
- baumba tekerhető

A hagyományos nagyvitorláknál ma már alap esetben is átmenőre készítik a vitorlagyártók a legfelső latnikat . Az alatta elhelyezkedő latnik száma, és rendszere már egyéni igényektől függ, érdemes a vitorla forgalmazójának segítségét kérni ennek megválasztásában.

Árbocba tekerhető nagyvitorlák esetében a – hagyományos - horizontális latnik elhelyezése nem lehetséges, csak az elsőélre párhuzamos ún. vertikális latnik lehetségesek. Ezek azonban nem eredményeznek jelentős méret növekedést, és betekeréskor elakadhatnak, problémákat okozva pont erős szeles használat esetén.

A baumba tekerhető vitorlák esetében átmenő rendszerű (telilatnik) és rövid (hátsóél) latnik elhelyezése is lehetséges.

Átmenő latnik esetében az elsőélre nagyon kell ügyelni be-illetve kitekeréskor, mert könnyebben sérülhet, nem megfelelő kialakítás esetén használhatatlan is lehet.

Annak érdekében, hogy a vitorlázás az örömről szóljon, elengedhetetlen ezen információk megértése. Minden esetben ajánljuk, hogy kérje ki szakértőink véleményét és jelezze, milyen igényei vannak a vitorlával szemben. Így az ön igényeire szabott megoldással fogjuk leszállítani az új vitorlát.

 

Szerző: Dave Flynn
Az ön kapcsolattartója
Rauschenberger Miklós
Quantum Sails
rmiklos@quantumsails.com
Tel: 06-70/427-0707