Vitorlaanyag

A Nap által okozott károsodás szemmel is látható és kézzel is tapintható. Ha a vitorla anyaga úgy néz ki és olyan az érintése, mint a száraz papírzsebkendőnek, akkor már lehet, hogy elkéstünk. Rángassuk meg az anyagot kicsit mindkét irányba – ha el tudjuk szakítani, akkor ideje felkeresnünk a Quantum Sails Hungary vitorlaszervízét, ahol a szakemberek minden lehetőséget felmérnek arra vonatkozóan, hogy a vitorlát megjavítsák. Ha nincs megoldás igyekeznek a hajósok igényeihez leginkább illő új vitorlát ajánlani, azaz nem kell félni, nem azonnal új vitorlát akarnak majd eladni nekünk, és nem is a legdrágább versenyvitorlákat ajánlják majd, ha nincs rá szükségünk.

A laminált vitorlákat terítsük ki egy lapos felületre, és dörzsöljük meg a felszínét, hogy érezzük(halljuk) a delaminációt, lyukakat, szakadásokat. A kisebb szakadások is tipikusak öreg laminált vitorláknál, ezek is a delamináció jelei.

Varrás

Sokszor a cérna előbb szakad, mint az anyag, ezért nézzük végig a varrásokat is a vitorla mindkét oldalán! A Nap a cérnát is roncsolja, a szakadások ennek egyértelmű jelei. Jó hír, hogy ez javítható sérülés!

Fém részek

Ellenőrizzük a bevarrt szemeket, gyűrűket, az él megerősítését és a latnizsebeket is, nincs-e rajtuk nyoma rozsdának, sérülésnek. Ugyanígy a körülötte lévő anyagot, varrást is vegyük szemügyre, azon is meglátszódhatnak a korrózió nyomai. Emellett nézzük át a vitorlához csatlakozó fém alkatrészeket: sekliket, szemeket, rollereket, kötélvezetőket, farkasfogakat, hogy nincs-e rajtuk károsodás.

Latnizsebek és latnik

A latnizsebeken sem szabad lyukakat találnunk és fontos megnéznünk a méretét is. Helyezzük bele a latnit és kössük be enyhén feszítve – ebben az állapotban nem szabad lötyögnie a zsebben. Ha mégis ez a helyzet, keressük fel a Quantum Sails Hungary szakembereit egy kis igazításért! Végül vizsgáljuk meg szemmel is a latnit: ha horzsolódást, szálkásodást észlelünk, csiszoljuk simára, mert kikezdheti a latnizseb anyagát és magát a vitorlát is.

A megerősített helyek

A vitorlák sarkait, széleit van, hogy extra réteg anyaggal erősítik meg. Ellenőrizzük ezeket is, hogy megfelelő állapotban vannak-e, nem roncsolódott-e a felszínük, nem tört-e el az anyag az erősítések széleinél.

Halfej

A vitorla felső, árbócba behúzott sarka a halfej, ez a fokozott igénybevétel miatt nagyobb figyelmet érdemel. Ellenőrizzük a benne lévő szemet, nem rozsdás-e, nem koptatta-e ki a súrlódás. Nézzük meg, hogy ahol az erősítés a vitorlaanyaghoz csatlakozik, nem sérült-e az anyag – a rendszeres hajlítás itt kikezdheti a vitorlát.

Reffsor

A reffsor szemei jó esetben egy sorban vannak, egymástól 45-60cm-re. Ellenőrizzük a szemeket és a körülöttük lévő vitorlaanyagot, valamint egy próbareffelést mindenképpen végezzünk el még az első vitorlázások alkalmával, kis szélben is, hogy visszajöjjenek a mozdulatok!

UV-védők

Ellenőrizzük az UV-védők és lazy jackek állapotát, hiszen ezek fokozott mértékben vannak kitéve a napsütésnek. Nézzük meg a varrásukat, próbáljuk a cérnába belemélyeszteni körmünket. Ha sikerül és a cérna elszakad, ideje kicserélni benne! Az UV-védők színének kifakulása pár év után normális jelenség, de a lyukakat és szakadásokat foltozzuk be! Sokat menthet egy használt vitorlán, ha cseréljük az UV-védő sávot, mivel nálunk kizárólag teljes felületen ragasztott UV-sáv kerül fel.

 

Bármilyen vitorlával kapcsolatos kérdéssel és problémával forduljunk bizalommal a Quantum Sails Hungary szakembereihez, akik vállalják vitorlák átnézését, javítását, régi vitorlák újraszabását. Balatonfüreden, a Quantum Loftban kiválóan felszerelt műhellyel várják az ügyfeleket, ahol rengeteg más, vitorlázáshoz szükséges kiegészítőre is rátalálhatunk.