Fehér Szalag Generalcom Nagydíj, 2016. 07. 09.
Immár hagyomány, hogy a Kékszalag előtti szombaton rajthoz állnak a klasszikus hajók a nekik rendezett Fehér Szalag Classic Round keleti-medence kerülő versenyen, de az egyre népesebb katamarán élboly is felsorakozik egy Kékszalag előtti összemérésre! Most sem volt ez másként, viszonylag erős szélben népes mezőnnyel rajtolt a Fehér Szalag Generalcom Nagydíj. A rajtnál 12-15 csomós északnyugati szél fújt, amely később mérséklődött, de mindvégig megmaradt átlagban legalább 8-10 csomós erejűnek. Nagylétszámú mezőny nevezett be a versenyre: a Classic Roundra 39, a Fehér Szalagra 159, összesen 198 hajó, és szinte mindenki könnyedén teljesítette is a pályát.
Részletes beszámoló, fotók és eredmények:
http://hunsail.hu/hirek/jo-szeles-feher-szalag-volt
Horváth Boldizsár Emlékverseny, 2016. 07. 10. Balatonfüredi Yacht Club
A hagyományosan a Kékszalagot megelőző vasárnapon megrendezésre kerülő Horváth Boldizsár Emlékversennyel a Balatonfüredi Yacht Club egy utolsó felkészülési lehetőséget kívánt nyújtani a tókerülő versenyen induló hajóknak. Idén szinte az összes esélyes többtestű egység megragadta az alkalmat az összemérésre a számukra igen pörgős, rövid pályán, ahol a füredi rajtot követően Paloznakot, Tihanyt és a Hajógyári-öblöt kellett érinteni, mielőtt a hajók újra visszatértek a Füred előtti célvonalhoz.
A negyven hajós mezőnyt a Dávid Júlia vezette versenyrendezőség osztott rajtvonalon indította neki a túrának, ahol a hagyományos és a többtestű hajók külön szekcióban sorakoztak fel. A kezdetben 4-6 csomós keleties szélben a mezőny jelentős része az északi part menti frissüléseket igyekezett kihasználni, amelyekben a katamaránok még időnként egy testre is emelkedtek. A kétárbocos Fifty-Fifty rövidesen a rajt után az élre állt, és elsőként kerülte a paloznaki jelet. Csak kissé lemaradva, a többtestűeket üldöző bolyban érkezett a Lillafüred és a Nemere II, a két klasszikus 75-ös cirkáló, valamint a Nelson Flottalízing Flaar26RR is. A gyengülő szél aztán felkavarta az élen a sorrendet, és a hajógyári-öbölnél már a Black Jack vezetett. Az célvonalhoz vezető szakaszban újra közel kerültek egymáshoz a riválisok, és az igen szoros csata egészen az utolsó méterekig tartott: a Fifty-Fifty közvetlenül a célvonal előtt vette át újra a vezetést, három másodperccel mögötte, másodikként pedig a Black Jack érte el a célvonalat. Az abszolút dobogó harmadik fokára a szintén kéttestű Rapidophen léphetett fel. A díjkiosztón a túrát teljesítő összes hajó a BYC klubtagjai által megálmodott és kivitelezett egyedi hajóplakettet vehetett át.
EREDMÉNYEK:
http://byc.hu/wp-content/uploads/2016/03/horvath_boldizsar_emlekverseny2016_eredmenyek-1.pdf
FOTÓK:
http://byc.hu/galeria/horvath-boldizsar-emlekverseny-2016/
Kékpántlika – Az utánpótlásversenye, 2016. 07. 13.
Kellemes, könnyű szélben zajlott le a 2016. évi Kékpántlika, a résztvevő 65 hajó biztosan nem bánta meg, hogy eljött. 9.30-kor Tihany, Csopak és Balatonfüred felől kezdtek áramlani a hajók a balatonfüredi hajóállomás közelében kitűzött rajtvonal felé. Kerekes Kázmér főrendező a 4-5 csomós északi-északnyugati szélben a két lehetséges pálya közül a rövidebbet választotta: az első pályajel az öreg-tihanyi kikötő előtt volt, ahonnét a Hajógyári-öbölben ledobott bóját megkerülve kellett visszatérni a balatonfüredi célba.
A kilenc 420-asból és 56 Optimistből álló mezőny viszonylag nyugodtan félszelezgetett a rajtvonal mögött, s várták, hogy a rajtjelzésre leeshessenek a nagyjából hátszélben lévő tihanyi bója irányába. A 420-asok spinnakereikkel hamar maguk mögött hagyták az optimistes „aprónépet”, és szorosan egymás mögött vették az első pályajelet. Itt még a Szűcs Ábel-Fehérvár László THE-YKA-s kettős vezetett, ám a hajógyári bója felé történő cirkáláskor valamilyen hibát vétettek, mert a korábban mögöttük vitorlázó két hajó megelőzte őket. A második pályajelnél már klubtársaik, Kálóczy Szebasztián és Szalai Barna vezettek, és szűkös előnyüket meg is tartották a célig. A második helyen a Wolf Szabolcs - Csébfalvi András (Kereked) kettős végzett.
Ismerd meg a Bravo Boats hajóit!
Az élen haladóknak kereken egy órára volt szükségük ahhoz, hogy teljesítsék a távot. Az Optimistesek már nem voltak ilyen szerencsések, mire az utolsó szakaszra értek, foltokban leállt a szél. Végül azonban keleti irányból visszatért, így mindenki limitidőn belül ért a célba, és a közreműködő bíróknak sem kellett túl sokszor a sípjukba fújniuk. Az Optimistek között Bányai Attila (immár BYC-esként) győzött meglehetősen nagy fölénnyel. Második helyen Demjén Olivér, harmadiként Nagy Bendegúz (mindkettő: BYC) ért célba.
Eredmények, fotók:
http://www.kekszalag.hu/hirek/kellemes-szelben-zajlott-a-kekpantlika/
Nevezés, előkészületek, vihar: ilyen volt a Bravo Boats csapatának előestéje – 2016. 07. 13.
A Szövi sátor helyett idén új helyszínen, az Anna Grand Hotelben zajlott a Kékszalag nevezése. Lehet vitatni elég nagy volt e a hely vagy sem, a környezet mindenképp elegánsabb és méltóbb volt a versenyhez, az ügyintézés gördülékenynek tűnt, a támogatók pedig szintén jobb környezetben jelenhettek meg a nevezésen. Mi a Team Quantum Hungary Extreme40 katamaránját kísértük két hajóval a másnapi versenyen, velük együtt érkeztünk nevezni, a közös délutáni hamburgersütés után este 7 óra körül. Bár sorok voltak, de aki előre megcsinálta online a nevezést, annak nem sok egyéb dolga maradt, mint fizetni, leadni a kísérőmotoros adatokat, felvenni a rajtszámot és matricákat, meg a GPS jeladót, majd átvenni a pólót. Mi nem tapasztaltunk semmilyen fennakadást, uszkve 30 perc alatt túl voltunk mindenen. A procedúra végén még italjegyet is kaptunk, amit a nagyterem előterében lévő bárpultnál pezsgőre vagy üdítőre válthattunk be.
Végül összesen 450 hajó közel 2500 legénységgel nevezett a 2016. Évi Kékszalagra.
Egész nap ment a találgatás, vajon milyen idő lesz a Kékszalagon, lesz-e vihar, mikor érkezik meg az ígért erőteljes hidegfront, lesz-e halasztás, mikor rajtol a verseny. Szabály szerint a rendezőségnek a rajt előtti este 10 óráig kell nyilatkozni a másnapi start időpontjáról. A döntés megszületett, maradt minden a megszokott kerékvágásban, július 14-én reggel 9-kor rajtolt a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj.
Na de ne szaladjunk ennyire előre, mert még a hír megérkezése előtt, olyan vihar csapott le Füredre, amilyet talán az elmúlt 40 évben nem tapasztaltunk. Minket a BYC klub szobában ért az ítéletidő, ahol épp Bagyó Sándor tartott eligazítást az MVSZ motoros vezetőinek, mi pedig önszorgalomból elmentünk meghallgatni, jó az ha tudjuk, ők merre vannak, mit csinálnak, mire hívja fel a figyelmet a Vízimentők vezetője. A megbeszélés jó felénél besötétedett és hatalmas erővel erővel csapott le a vihar egy méretes szupercellából, 130 km/h sebességű széllökések, dió nagyságú jég és forgószél kíséretében. Döbbenten néztük a teraszról, az ablakból mi történik odakint, repült/borult pár hajó, bomlottak a vitorlák, forgószél vert lyukat a nádasba a kikötőben. Ahogy lement a vihar nagyja mindenki egy emberként mozdult meg és rohant le menteni amit kell. Bokáig érő víz, szerencsére nem sok gond, vagy ami meg is mozdult gyorsan a helyére került. Mi gyorsan kimertük azt az hajónként kb kb 30-40 liter vizet a Bravokból, ami 15 perc alatt belezúdult, és mentünk át a hajógyári kikötőbe a csapathoz, megtudakolni nem lett e baj velük, vagy a RED-del (az az extreme40 hajó neve). Szerencsére velük nem, de hátborzongató volt az oda vezető út, és amit ott tapasztaltunk az is. Kidőlt fák, térdig érő víz mindenhol, a hajógyárban pedig jelentős károk. Sajnos a frissen vízre került Kaáli Cat két árbocos katamaránt átdobta a vihar a kőgáton, teljesen összetört, de a hajógyári kikötő 75 tonnás daruját is két lábra emelete és lemozdította a sínről az a hatalmas nyomás ami a cellából előtört. Közben jött a szomorú hír, hogy az MVSZ kikötőben a Radiophen katamaránt borította meg a vihar a betontömbjeivel együtt, ő is versenyképtelenné vált.
A történtektől sokkolódva tértünk haza aznap este, bízva abban hogy nem lesz folytatása, hisz másnap reggel 7-kor találkozó a kikötőben, 9-kor rajt.
48. Kékszalag Erste World Nagydíj 2016.
Csütörtök reggel 9 órakor elrajtolt a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj mezőnye. Közel ötszáz hajó vágott neki Európa leghosszabb távú tókerülő vitorlásversenyének. Emlékezetes lett a versenyt megelőző viharos éjszakáról, az időjárás ígérkező nehézségei miatti versenyzői aggodalmak miatt és a mégis csak jól alakuló időjárásnak köszönhetően.
A csütörtök reggel 9 órai rajtra a szél csaknem elállt. A mezőny 3-4 csomós, helyenként teljesen kihagyó északnyugati szélben rugaszkodott neki a 155 kilométeres, hagyományos Kenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred távon. A futtatott, félszeles menetben a kihagyások ellenére hamar elszabadult az élmezőny. Alsóőrs magasságában a szél frissülni kezdett és ez szétterjedt a teljes vízfelületen. Megindult még a mezőny lassabb fele is. Bő órával a rajt után már 15-20 csomós szél hajtotta előre a versenyzőket és a nap is kisütött.
Kenesénél Vándor Róberték fordultak elsőként a Kaiser Kristóf vezette Extreme 40-es, és a Fifty Fifty előtt. Siófok után már Kaiserék vezettek, a Tihanyi-csövön túl pedig a Fifty Fifty vette át a vezetést. Az első hajó alig 1 óra 40 perccel a rajt után átért a Balaton nyugati medencéjébe, ahol a félszeles menetben továb folytatódott, sőt még fokozódott is a száguldás Keszthely felé.
Igen ám, de a Balaton szél szempontjából még letisztult időjárási helyzetben is három különböző részre osztható. A keleti medencéből a nyugatiba érve még nem változott a szélhelyzet, de Györöknél, a Keszthelyi-öböl bejáratánál az élen járó hajók kifutottak a jó szélből, míg a mezőny többi része sokkal lemaradva jött a keleti medence szelével.
A hirtelen taktikusabbá váló versenyben Litkey Farkas jó szokása szerint azonnal előre ugrott, így a Festipay nevű Décision 35-ös közvetlenül a Fifty Fifty nyomában közelítette a keszthelyi pályajelet. Majd Vonyarcvashegynél már a tizenegyszeres Kékszalag győztes csapata vitorlázott az élen, és elsőként fordult a nyugati medencében.
A visszaúton hamar megjött az ígért erősödés és Szigligettől megkapva a friss északkeletit megindult a vágtatás a befutóra, csak úgy porzott a víz a katamaránok mögött.
A mezőny nagy része vélhetően egyenletes erős szélben vitorlázott a kékszalag tejes ideje alatt, sajnos erről már nem készültek jelentések, nem tudjuk az élboj befutása után este és éjjel miylen körülmények között jöttek a résztvevők, mindenesetre pénteken 11 órára a 48. Kékszalag teljes mezőnye befutott.
Litkey Farkas Festipay nevű katamaránja nyerte a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjat. A csapat Keszthely előtt vette át a vezetést és nem is engedte ki kezéből a balatonfüredi célig. Ezzel Litkey Farkas tizenkettedik győzelmét szerezte. Győztes ideje 8 óra 34 perc 6 másodperc.
Második helyen a Fifty-Fifty kétárbocos katamarán végzett, Józsa Márton kormányzásával. Harmadik az Extreme Sailing Team (Extreme 40 katamarán), dr. Kaiser Kristóffal a kormánynál.
Hét katamarán mögött az abszolút sorrendben 8-ként a leggyorsabb egytestű vitorlás a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon a Principessa lett. Sok évnyi próbálkozás után a Princsi ezúttal legyőzte a Kékszalagon a Raffica-t. Az egytestűek között a harmadik helyen Büki Gábor kormányzásával idén a Lisa lett, mely a Keszthelyi Yachtkikötő színeiben szállt versenybe.
A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj hagyományos egytestű kategóriájának nyertese a Lisa, második helyezett a Media Contact Avatar, a harmadik helyen pedig a Fantomasso végzett.
EREDMÉNYEK:
http://www.kekszalag.hu/verseny/eredmenyek/
FOTÓK:
http://www.kekszalag.hu/media/fototar/
Audi Ultra Cup, 2016. 07. 15.
Hihetetlen látványt nyújtott a nézőknek is az idén másodszor megrendezett Audi Ultra Cup gyorsasági verseny. Négy katamarán száguldozott fel-alá a rövid pályán a pöffös, de időnként erős szélben a balatonfüredi hajóállomás előtt. A győzelmet végül az RSM DTM „repülő” katamarán szerezte meg Vándor Róberttel a kormánynál.
Az Audi Ultra Cup sebességi verseny, amelyet az a hajó nyer meg, amely egy 800 méter hosszú pályán a legnagyobb csúcssebességet illetve átlagsebességet produkálja. Péntek délután olyanok voltak a szélviszonyok Balatonfüred előtt, hogy az RSM DTM ki tudta használni sebességi potenciálját: szárnyai segítségével mind a két testet többször, hosszabb időre is sikerült kiemelnie a víz fölé.
Az egyik ilyen kísérlet során Vándor Róbert és csapata 58 km/h sebességet ért el, amely elég volt az Audi Ultra Cup elhódítására. Második helyezett a Fifty-Fifty kétárbocos Pauger 50-es katamraán lett, harmadik pedig az Extreme Sailing Team egy Extreme 40-essel.
A körülményekre jellemző, hogy a Fifty-Fifty utolsó kísérlete során a hajó orra egy hullámba fúródott, a fara felemelkedett és a katamarán a nézők szeme láttára majdnem felborult. Végül szerencsére egy legénységi tag vízbe esésével sikerült megúszni az esetet, amely alighanem a magyar televíziózás első élőben közvetített vitorlás borulása lett volna.
A rohanó katamaránok felejthetetlen látványt nyújtottak a nézőknek, akik szabad szemmel a mólóról, egy óriási ledfalról a Vitorlás téren követhették az eseményeket.
Fotók:
http://www.kekszalag.hu/media/fototar/audi-ultra-cup-gyorsasagi-verseny/
2szalag Erste World Katamarán Regatta
A hagyományosan szombatra tervezett 2szalag Erste World Katamarán Regatta sajnos nem került megrendezésre. A viharos erejű szél, amely nem tette lehetővé a kisebb katamaránok számára a keleti medencében tervezett túraverseny lebonyolítását. A nevezési díjat a Magyar Vitorlás Szövetség visszafizeti.
Kékszalag díjkiosztó
A versenyt a hagyományosan szombat este tartott ünnepélyes díjkiosztó zárta, amelyen a győztesek magasba emelhették az elsőknek járó egyedi herendi porcelán kupát és a Balaton Kékszalagját.
http://www.kekszalag.hu/hirek/litkey-szombat-este-emelhette-magasba-a-kekszalagot/
Galéria:
http://www.kekszalag.hu/media/fototar/dijkioszto/
FOTÓALBUMOK A KÉKSZALAGRÓL
Cserta Gábor fotói:
https://www.facebook.com/cseropix/photos/?tab=album&album_id=10153843785377711
Fifty-Fifty – Gémesi Jóka fotói:
https://www.facebook.com/FiftyFiftySailing/photos/?tab=album&album_id=1148925978497143
Kovács Zita fotói:
https://www.facebook.com/humansofhungary/photos/?tab=album&album_id=497718493752425
Egyéni beszámolók
Folyamatosan várjuk a beszámolókat a csapatokról, biztosan jut még belőlük bőven a következő hetekre is. Íme az első kettő:
http://porthole.hu/cikk/10924-belulrol-szemlelve
http://porthole.hu/cikk/10921-kivulrol-szemlelve
Porthole galéria rengeteg rengeteg fotóval 7 részletben – Ki találja meg magát?
https://www.facebook.com/portholeportal/photos/?tab=album&album_id=10154277308503972
https://www.facebook.com/portholeportal/photos/?tab=album&album_id=10154277550188972
https://www.facebook.com/portholeportal/photos/?tab=album&album_id=10154277632883972
https://www.facebook.com/portholeportal/photos/?tab=album&album_id=10154277771508972
https://www.facebook.com/portholeportal/photos/?tab=album&album_id=10154277909313972
https://www.facebook.com/portholeportal/photos/?tab=album&album_id=10154277980533972
https://www.facebook.com/portholeportal/photos/?tab=album&album_id=10154278083178972
Forrás: hunsail.hu, kekszalag.hu, byc.hu
Fotók, videók: Szántó Áron, Cserta Gábor, Ladányi János, Szekeres László, Raffica, Lisa501, www.kekszalag.hu, Fifty-Fifty – Gémesi Jóka,