Trafik Kupa - Bonifert Péter nyerte a hagyományos szezonzáró versenyt az Omszk park taván

18 induló, 4 fok hideg, 1-2-es szél az idei 27. Trafik kupán - a száraz számokon túl parádés versenyt hozott az idei forduló. A két elődöntő után az izgalmakra jellemző, hogy általános visszahívás után, fekete zászlós rajttal vette kezdetét a kétkörös döntő futam. A csíkos, gyenge, északias szélben nagyon szorosan együtt vitorlázott a mezőny. A későbbi győztes még csak a negyedik volt az első kör végén, ám ügyesen észrevette, hogy érdemes jobbra nyitni, annak ellenére, hogy a wakeboard pálya elemei még ott maradtak a tóban, mert jobb szélről jönnek a frissülések. Bonifert Péter (Kereked SE) jó sebességgel ért fel másodjára a kreuzbójához, majd a záró bőszeles szakaszokon tovább növelte az előnyét, végül nagy fölénnyel nyerte a versenyt klubtársai, Nagy Botond és Nagy Bernát előtt.

A hajók elpakolása után tea, forralt bor és friss rétes mellett került sor a díjkiosztóra. Új név kerül tehát fel idén a legendás vándorkupára a korábbi győztesek: olimpikon, világbajnok és Kék Szalag győztes vitorlázók neve mellé.

 

Köd Kupa

Idén ismét eljött a Köd kupa ideje. Ez egyrészről szomorú, mert már csak karnyújtásnyira van a szezon vége, másrészről pedig örömteli, hiszen lehet még egy jót vitorlázni!

Hagyományos pályán, ami a mi esetünkben Almádi-Kenese-Almádi-Alsóörs-Almádi útvonal, 79 hajó vett részt. A kellemes szalonszéltől a nagyobb pöffökig terjedően minden volt. Az elmúlt évek 8m fejlesztésének előnye azért itt elég egyértelműen megmutatkozott: toronymagasan nyerte a versenyt abszolútban a második versenyét futó P26 a Tantál, míg harmadik helyen a Nelson Autólízing végzett. Közéjük csak a 100% nevű Asso tudott befurakodni.

A regatta villámgyors volt. Az első mindössze 1 óra 3 perc alatt teljesítette a pályát, és az utolsó sem töltött 2 és fél órát a bóják kerülgetésével. Ami a hőmérséklet ismeretében nem is volt nagy baj.

Eredmény: köd1.htm, köd2.hm

Forrás: Beliczay Péter

 
Ismerd meg a Bravo Boats hajóit!

Dér Kupa

A X. El-Yacht Dér Kupa volt idén is a Balaton utolsó nagyhajós regattája, melyet évek óta a Balatonfői Yacht Clubban rendeznek a keleti medence vitorlázóinak legnagyobb örömére. November 5-én szombaton 86 hajó sorakozott fel a kenesei rajtvonal mögött, hogy a megszokott versenypályát teljesítse. A viharos déli széllel riogató előrejelzés csupán hangulatkeltés maradt, mérsékelt, inkább gyenge szélviszonyok között minden hajó teljesítette a BFYC – Aliga – KMP – BFYC pályajelekkel kitűzött távot.

Természetesen az elmaradhatatlan modellvitorlás verseny is színesítette az évadbúcsúztatót. Az MM hajóosztály versenyzői 11 futamot abszolváltak. Persze nem csak az MM verseny volt elmaradhatatlan, nagy érdeklődés kísérte Gyöngyösi Cecília intenzíven bővülő kiállításának képeit is.

A nagyhajós verseny legfiatalabb résztvevője, a Musto különdíját vehette át a rendezőktől, míg valamennyi díjazott egység egy Zefír márkájú mentőmellénnyel gazdagodott a mentomellenyek.hu jóvoltából. A célvonalon első három hajóként áthaladó egység a Pappas Auto díjait nyerte.

A versenyzőket a regatta tradicionális szponzora, az El-Yacht és a rendező Compass látta vendégül a BFYC közreműködésével, a Balaton utolsó regatta hétvégéjén.

Jövőre 11. Dér Kupa! Mindenkit várunk szeretettel!

Eredmény: http://www.compassmagazin.hu/esemenynaptar/verseny/der-kupa-664/

Forrás: Compass Magazin, fotó: Kálmándy Ferenc

 

Dér kupa – egy résztvevő szemével

Vannak hajósok akik egész évben 2x-3x mennek ki a vízre és vannak olyanok, akik az utolsó lehetőséget is megragadják, hogy kicsavarják a szezonból a maximumot. Ez utóbbi társaság állt rajthoz a X. Dér Kupán november 5-én Balatonkenesén.

Így a 10. alkalomra már eléggé rutinból megy minden. A verseny népszerűségét jól jelzi, hogy több hajóosztály ranglista versenyként futotta a körét (Nautic, Nau370, Folkboat, Elan310) és több mint 80 hajó állt rajthoz ezen a későőszi napon.

A 11órás rajtra már felenged hajnali dermesztő hideg és van idő a kényelmes nevezésre, vagy a környékbeli kikötőkből az áthajózásra. Korán sötétedik és haza is kell érni, így a pálya nem túl hosszú. Kenese (BFYC előtt) a rajt, Balatonaliga, Balatonkenese majd vissza a BFYC elé a befutóra. Pont elég ennyi a hidegben.

Az időjárás előrejelzés még reggel is elég riasztó volt. Délutánra 25-30 csomós déli szelet jósoltak esővel, ami a 10 fok alatti hőmérsékleten nem túl szívmelengető kilátás. A rajt még kényelmes nyugatias szélben indult, egy kicsit un-ortodox módon nagyjából félszélben Aliga felé. Így aztán bal csapáson indultunk el, és volt aki ettől zavarba is jött egy kicsit, hiányzott a tülekedés a "legfelső" helyért. Rendeztük sorainkat és vidáman jó szélben haladtunk az aligai bója felé, még a nap is kisütött. Az első bója után aztán valami történt, és megállt a szél. Ahogy ilyenkor lenni szokott szépen összesodródott a mezőny, ott álltunk félúton Aliga és Kenese között. Mivel délies szelet ígértek, többen lefele húztak, hátha onnan érkezik meg előbb a frissülés. Nem így történt. Fent a kenesei part alatt jelentek meg a bríz csíkok, így aki felfele tartott szépen lassan elcsobogott. Újraosztották a lapokat.

A déli szél nem érkezett meg, viszont az északi egy kicsit leterjedt, így végül szinte mindenki eredményesen be tudta fejezni a futamot, még ha nem is ott ahova várta magát. Az időjárás tudta a dolgát, hiszen abban a pillanatban kezdett el esni az eső, ahogy partra léptünk. 

Bár tavaly nem szép szóval illetem az ebédnek nevezett, paprikásnak titulált, krumpli szerű izét, idén nem lehetett panasz a kosztra. Pörköltet ettünk tarhonyával savanyúsággal és kenyérrel, ami jól is esett a vitorlázás után.

YS1,2,3 illetve osztályonként is szép üvegből megmunkált díjakat kapott a mezőny, ráadásul egy mentőmellényel is gazdagabb lett minden kategória első három helyezettje. Köszönjük a lehetőséget, jövőre is Dér Kupa!

Forrás, fotó: Szutor Ferenc

 

 

Az első hazai 29er edzőtábor - avagy az út törése nehéz, de vidám!

Az iskolai őszi szünetben, azaz november első hetén tartotta első edzőtáborát a Spartacus Vitorlás Egylet 29er-különítménye. A fiatalok nagyszerű időjárási viszonyok között fárasztó napokat töltöttek Balatonföldváron. Az edzőtábort a Spartacus 29er-edzője, Goszleth Marcell vezette. Köszönhetően az időjárásnak - no meg a nagyszerű ruházatnak - az ifjú 29er-vitorlázók, akik nemrég még "öreg Optimisek" voltak - napi több órát töltöttek vízen a nem ritkán 4-es, 5-ös Bft erejű szélben is.



A vízen töltött idő előtt és után kondicionáló edzéssel teltek a napok. A párok összeszokása szempontjából nagy jelentőséggel bírt az edzőtábor. A De Jonghe Arthur - Szabó Rudolf, a Lászlófy Ábel - Petrányi Botond, a Lászlófy Levente - Arányi Barna és a Ralovich Dávid - Borbás Barna egységek mind Optimist hajóosztályból váltottak 29er-re, tehát nekik újdonság volt a páros vitorlázás. A Kocsis Bálint - Pavlik András egység eddig 420 hajóosztályban jeleskedett, így ők már összeszokott párosként
vághattak neki az új feladatoknak. A balatonföldvári 29er-egységek két hét múlva a szlovén vizeken folytatják a felkészülést.

A teljes beszámoló elérhető: http://porthole.hu/cikk/11047-az-elso-hazai-29er-edzotabor---avagy-az-ut-torese-nehez-de-vidam

https://www.facebook.com/29erHungary/.

Forrás, fotó: Lászlófy Csaba

 

Optimist edzőtábor Portorozban

….és az megvan, hogy melyik a legédesebb kor? Hát a cukor.

Véget ért az Optimist Osztályszövetség edzőtábora Portorozban. Összesen 67 ópés és 13 edző részvételével zajlott az esemény, de nem szabad megfeledkeznünk a 70 fős szülői különítményről sem. Az esemény 5 napos volt, melynek első négy napján csoportos foglalkozások voltak, délutánonként pedig futamokat rendeztünk. Az utolsó nap csak futamok voltak.

Teljes városfoglalást hajtottunk végre, melyben 5 nap alatt biztos, hogy magyarul beszéltek a legtöbbet a környéken. A teljes hazai (150 fős) különítmény a Hotel Bernardinban szállt meg, amely kiváló választás volt, mert innen 3 perc alatt gyalog elérhető a klub, ahol vitorláztunk. Abban is biztos vagyok, hogy a Hotel stábjának egy része masszív B6 Vitamin kúrán erősíti az idegrendszerét a napokban.

Az általános menetrend a következő volt. Reggel a nagyteremben egy előadást láthattak az érdeklődők, majd csoportonkénti beosztás következett. Az egyes csoportokban a gyerekek az éves ranglista alapján kerültek besorolásra. Az edzők folyamatosan rotálódtak az egyes csoportok élén. Az edzőtábor végére szinte mindenki volt mindenkivel. Az edzőtábor fókuszában a feladatok álltak. Azt próbáltuk összehangolni, hogy mely csoportnak mik a tipikus hibái, melynek fejlesztésével nagyságrenddel javulhat a versenyeredmény. Végül minden nap tudtunk vitorlázni, de az egész edzőtábor alapvetően kis szeles volt. Cserébe rövidnadrág, trikó összeállításban töltöttük a napokat. Talán felhőcske is csak az utolsó nap volt.

Teljes beszámoló: http://hunsail.hu/hirek/portoroz-edzotabor

Forrás: Brencsán Dávid; fotó: Ralovich Gábor

 

Ha úgy gondoljuk, olyan nem létezik, hogy „vége a vitorlásszezonnak”, és mi télen is vízre szállunk, akár sápadt napsütés, akár jégtáblák fogadnak minket a vízen, akkor érdemes alaposan felkészülnünk, hogy a vízen töltött napok között ne az ágyat nyomjuk kezdődő tüdőgyulladással. A Decathlon hideg időre kifejlesztett vitorlásruházata erre tökéletesen alkalmas.

Télen nehezíti a vitorlázó dolgát, hogy az infrastruktúra már elég hiányos, ezért komoly helyismeret szükséges a biztonságos haladáshoz. Nincs üzemelő mentőszolgáltatás, a kikötők jelentős része zárva van, tehát az úti célunk kiválasztása is körültekintést igényel. Az éjszakai hajózás különösen veszélyes lehet, ha a hőmérséklet mélyen fagypont alá süllyedne.

A többféle vastagságú és szabású polár pulóverek kiválóan hordhatók a viharkabát alatt: védelmet biztosítanak a hideg és a szél ellen. A vitorláskabátok terén is több opció közül választhatunk attól függően, hogy mennyire bátran szállunk szembe a természet erejével. A kényelem és a praktikum találkozik, a vízállóság mellett fényvisszaverő csíkok, sok zseb és persze csuklya segít minket a vízen a leghűvösebb hónapokban is. Az ehhez illő viharnadrág alul is megvéd minket a felcsapódó hullámok ellen. Emellett a sapka-sál kombináció alap, de vitorláskesztyűből is érdemes kettőt viselnünk. A kormányállásban elengedhetetlen időnként váltani és behúzódni a kajütbe, ahol ha fűtés nincs is, de legalább szélvédett. Termoszban a forró tea hasznosabb, mint a forralt bor.

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a mentőmellény viselete – ez télen, amikor a nehéz, sokrétegű öltözetünk egy pillanat alatt átázik és elnehezedik egy esetleges vízbe esés során, különösen fontos. Életünk múlik azon, van-e rajtunk mentőmellény! Válasszunk a Tribord felfújódó modelljei közül: ezek sportolás közben nem zavarnak, a vízbe esve azonban azonnal felfújódnak, és a felszínen tartanak minket.

Azért figyeljünk oda arra is, hogy télen az eszközök sem működnek a megszokott módon. A kötelek merevebbek, a csörlőkart nem tudjuk illeszteni, ha a lyukba hagyunk vizet befagyni. A legjobb pezsgős dugóval védeni a nyílást. Az orrsugár-kormány jégkásás vízben könnyen kiakad, a motor hűtőkörébe bejutó jégdarabok ledarálhatják az impellert.

Ha ennyire macerás, mégis mi ebben a jó? A hófödte part látványa, a kihalt kikötők csendje, a fenékig átlátható víz, a Balaton elképesztő színei kárpótolnak az esetleges kényelmetlenségek miatt. Az sem elhanyagolható érzés, hogy ha azt hisszük: egyedül vagyunk a vízen, miénk az egész Balaton. Nos, ebben olyan nagyon ne reménykedjünk. A Porthole szerkesztősége évek óta rendszeresen hajózik a téli hónapokban, de mindig találnak valakit, aki kimerészkedik, legtöbbször borulékony sportos jollékkal. De még szörföst, kite-ost is látni lehet.

Ha egyedül nem vágnánk neki, akkor használjuk ki, hogy Balatonlellén téli regatta sorozatot rendeznek – többek közt a már megszokott Szilveszteri Regatta fordulójával! Itt biztonságos környezetben, szervezett feltételek mellett szállhatunk vízre a tél közepén is:

http://porthole.hu/cikk/11048-iden-is-jon-a-szilveszteri-regatta

A téli vitorlástippeket Gerő András, a porthole.hu főszerkesztője szolgáltatta. Tapasztalatairól, tanácsairól részletesen itt olvashatnak:

 http://porthole.hu/cikk/11040-kedvenc-teli-sportom-a-vitorlazas

A Tribord, körkapcsolásunk egyik névadójának, a Decathlonnak, vitorlás ruházati márkája egy egész katalógust állított össze a hideg időben hasznos és kötelező ruhákból.

A téli vitorlásfelszereléseket felvonultató katalógust itt találjuk:

https://www.flipsnack.com/Decathlonhu/tribord-2016-katalogus-ftiytesac.html

A Bravo Boats – Decathlon Körkapcsolás szerkesztői köszönik az olvasók egész szezonon át tartó figyelmét, jó pihenést, kellemes téli vízre szállást kívánunk! Jövőre Folytatjuk!