A 25 nemzet 240 indulója között hemzsegtek az olimpiai bajnokok, America’s Cup résztvevők. Néhány név a teljesség igénye nélkül (zárójelben a versenyzők nemzetiségét tüntettük fel, illetve, hogy mely hajóosztályokban alkottak maradandót): Paul Goodison (GBR, Laser), Iain Jensen (AUS, 49er, AC), Tom Slingsby (AUS, Laser, AC), Nathan Outteridge (AUS, 49er, AC), Robert Greenhalgh (GBR, 18 footer skiff, Volvo Ocean Race), Tom Burton (AUS, Laser), Simon Hiscocks (GBR, 49er, AC), Nic Asher (GBR, 470, 49er). Az indulók között volt napjaink minden kétséget kizáróan egyik legjobb vitorlázója, Peter Burling (NZL, 49er, AC) is.


A világbajnokságot megelőző nemzetközi versenyt sokan kihasználták gyakorlási céllal, és ekkor már egyértelmű volt, hogy a brit Goodison nagyon gyors tud lenni. Az első napon az időjárás nem tette lehetővé a tervezett futamok megtartását, a zivatartevékenység miatt a versenyterületen nagyon változó irányú szél fújt, melynek az ereje 2 és 15 csomó között váltakozott.

Szerdán aztán végre elindulhattak a négy csoport számára a selejtező futamok, melyek csütörtökön fejeződtek be. Az első helyen Paul Goodison (GBR), a másodikon Tom Slingsby (AUS), a harmadikon Rob Greenhalgh (GBR) a negyediken pedig Iain Jensen (AUS) állt. Peter Burling (NZL) a 15., Nathan Outteridge (AUS) pedig egy szerencsétlen árboctörést követően a 41. helyen jutott az aranycsoportba.

A pénteki döntő futamok 12-14 csomós szélben, napos időben zajlottak,. A nap végén Goodison vezetett (8 pt), őt követte Slingsby (17 pt), majd Jensen (21 pt). Burling feljött a 4. helyre, Greenhalgh egy DNF és egy 17. helyezés után jócskán visszaesett, míg Outteridge két 5. és két 2. hellyel feljött az első tíz közé. A szombati négy futam után már látható volt, hogy a világbajnoki cím Goodison és Burling között fog eldőlni, ugyanakkor szomorú volt látni, hogy Outteridge újabb futamot kényszerült feladni technikai probléma miatt.


A regatta utolsó napján kora délután kezdődtek el a futamok 12-14 csomós szélben. A második futam után nyilvánvalóvá vált, hogy Goodison lesz a világbajnok, Burling 5. és 23. helye, Jensen 6. és 1. helye után azonban nyitottá vált az ezüstéremért folytatott küzdelem. Az utolsó futamban Burling újra kiesőt (23.) ment, Jensen 5. helye azonban csak arra volt elegendő, hogy 1 pontra faragja hátrányát. Az ifjúsági mezőnyben Stefano Ferrighi (ITA) diadalmaskodott, a legjobb női versenyző pedig Annalise Murphy (IRL) lett.

https://www.facebook.com/mothworlds/videos/1613838051981728/

Minden idők legnépesebb és talán legkeményebb moly világbajnokságát követhettük figyelemmel. Jövőre Bermuda fog otthont adni a hajóosztály legrangosabb versenyének.

Eredmények: http://www.mothworlds.org/malcesine/results/

Tovább információ:

http://www.mothworlds.org/malcesine/

https://www.facebook.com/mothworlds/

 

A repülő hajókhoz kapcsolódóan egy kis nyelvtan…

Rohamtempóban terjednek azok a vitorlások, melyek víz alatti hordszárnyakat (angolul foil) használnak, így egyre gyakrabban hallani a kikötőkben, hogy egy katamarán “foiler-es”, “foiler-el megy” stb. - mintha maga a hordszárny neve lenne a foiler. Ez azonban tévedés: a foil maga a hordszárny (egész pontosan hydrofoil), és ebből a főnévből képzett melléknév a foiler. Tehát egy moly vagy waszp típusú hajóra vagy egy America's Cup katamaránra azt mondhatjuk, hogy foiler, azaz hordszárnnyal ellátott, hordszárnyas hajó, vagy foil-on megy, kiemelkedik foil-ra stb., de a foiler szót magára a hordszárnyra használni helytelen.

 

A foiler hajók története: http://www.yachtingworld.com/special-reports/the-foiling-phenomenon-66269