Ha vízen vagyunk, mindig tisztában kell lennünk azzal, mit tegyünk, ha baj történik. A versenyszabályok megkövetelik a biztonsági alapfelszerelést, de mi a helyzet a túravitorlázókkal? Mik azok az eszközök és tennivalók, amikkel ők is gondoskodhatnak saját biztonságukról?

Ha vízen vagyunk, mindig tisztában kell lennünk azzal, mit tegyünk, ha baj történik. A versenyszabályok megkövetelik a biztonsági alapintézkedéseket, de mi a helyzet a túravitorlázókkal? Mik azok az eszközök és tennivalók, amikkel ők is gondoskodhatnak saját biztonságukról?

Vízből mentés

Nem hiába elvárás a hajós vezetői engedély megszerzésekor a vízből mentés gyakorlata. Ez a legalapvetőbb manőver, amit ismernünk kell, és fel kell rá készülnünk, hogy bármilyen időjárási körülmények között élesben végre tudjuk hajtani. Ha bizonytalanok vagyunk, ne legyünk restek beiratkozni vitorlás továbbképzésre, ma már több hajós iskola csinál „haladó” tanfolyamokat – keressünk egyet és végezzük el a képzést, hogy fejlesszük tudásunkat!

Mentési protokoll

Fontos, hogy legyen a fejünkben egy biztonsági protokoll: mit kell tennünk, ha reffelnünk kell, hirtelen vihar tör ki, kitörik az árbóc, tűz üt ki a hajón, vagy valaki véletlenül a vízbe esik. Ezeket osszuk meg legénységünkkel is, és gyakoroljuk el a vészmanővereket legalább az első közös vitorlázás alkalmával – ez különösen akkor fontos, ha a hajózáshoz alapvetően nem értő legénységünk van. Előny, ha mindig van egy ember a fedélzeten rajtunk kívül, aki tud bánni a kormánnyal, ha véletlenül mi leszünk azok, akik beesünk a vízbe.

Emellett telepítsük legalább ketten telefonunkra a Balaton Help alkalmazást, amin keresztül gyorsan tudunk segítséget kérni a vízimentőktől. Ne csak telepítsük, de fedezzük is fel: nézzük meg, hova kell kattintani, hogyan kell gyorsan hívni őket, hogy ne éles helyzetben kelljen végig bogarászni a menüpontokat. Lehet, hogy mindezektől úgy fogjuk magunkat érezni, mint egy túlbuzgó légiutas-kísérő, de ha baj van, életet menthet, ha mindenki tisztában van vele, mi a teendő.

Kötelező felszerelés

Hazánkban a Hajózási Szabályzat rendelkezik arról, milyen hajón milyen felszerelést kötelező magunkkal vinni. Ezt szokták is ellenőrizni, ezért érdemes minden részét magunknál tartani, de időnként azért ellenőrizzük, rendben van-e! Egyes elemei ugyanis alapvető biztonságunkat szolgálják: az elsősegély doboz, a csáklya, az evező, a tűzoltó készülék (ezt időnként ellenőriztetni kell a hatóságokkal!), a horgonyok, a mentőpatkó és az elegendő mennyiségű mentőmellény nem csak azért kell, mert a vízirendőrség elvárja, hanem azért is, mert tényleg hasznukat vesszük, ha baj van. Ezért győződjünk meg arról, hogy a horgonykötelek elég erősek, hogy a mentőpatkót kivettük a nejlonzacskóból, és hogy a csáklya nem esik szét, ha megpróbáljuk kihúzni – ne akkor kelljen a hullámokon vergődve a hajó orrában bohóckodni vele, ha éppen valaki azt várja, hogy kihúzzuk a vízből!

Apropó, mentőmellény

Manapság talán egyre természetesebb mindenki számára, hogy felveszi, ha vízen van, de még mindig sok vitorlázót látni, akik nem figyelnek erre. Mára már szerencsére lejárt az óriási narancssárga mentőmellények kora, amiben nem lehet megmozdulni, többféle testhez simuló úszássegítő mellény létezik, illetve nagyhajósok számára a legjobb választás a patronnal működő, felfújódó mentőmellény. Ez összecsukott állapotban olyan vékony és kényelmes, hogy észre sem vesszük, hogy rajtunk van, de ha vízbe esnénk, azonnal kinyílik és fenntart minket a felszínen. Fektessünk be annyit életbiztosításra, hogy vásárolunk egy ilyet magunknak, és mancsaftjainktól is megköveteljük ezt!

Fotó: Cserta Gábor