Ha a vízen töltött órák számát már nem tudjuk szaporítani, meg lehet próbálni a hajók technikai színvonalának emelését. Ebben az osztályban nincs titkolózás. Egymás hajóját mustráljuk, gyönyörködve a jobbnál jobb megoldásokban. Meghallgatjuk a sokszoros bajnokok tanácsait, intelmeit. A mezőnyben 3 olyan páros is van, amelyik 7 bajnoki címmel büszkélkedhet: A védő Fluck Bence, a mezőny doyenje, Szentpéteri Ádám és Bódy Kornél. Ők hárman 21 évig uralták a trónt.  Varjas Sándor szintén több Kalóz bajnoki címmel rendelkezik, mellesleg ő a Soling osztály Európa bajnoka is. Sallai Gábor, a 470-es osztály többszörös bajnoka is erős kihívó, de talán a legnagyobb név az indulók között Litkey Farkas, a háromszoros Soling világbajnok és 13-szoros Kékszalag győztes. Vele beszélgetünk Kalózról, vitorlázó közösségekről, arról, hogy egy tehetséges vitorlázónak milyen egzisztenciális lehetőségei vannak, ha Magyarországon kezdi a pályáját.  

Te, aki a tavi vitorlázás legnagyobb, legkorszerűbb hajóival versenyzel,  mit keresel ebben a sokak által lesajnált, több mint 80 éves kishajós osztályban?

Az én szememben a Kalóz egyike a Balaton klasszikus értékeit hordozó hajóinak. Hogy még konkrétabban fogalmazzak, a Kalóz, a 25-ös jolle és a 30-as Schärenkreuzer állnak hozzám a legközelebb. Így, ebben a sorrendben.

Mit gondolsz, mivel lehetne megőrizni azokat az értékeket melyeket ez az osztály képvisel?

Az osztály technikai színvonala kifogástalan. A mezőnyt uralják a német Hein hajók, de a hazai készítésűek is abszolút versenyképesek. Nyilván az osztály szigorú szabályai is vonzóak a one design szemléletű versenyzők számára. Ez persze önmagában nem elég. Kell, hogy legyen egy olyan irányító személyiség, mint a Finneseknél a Sipi, a Nautikosokat menedzselő Temesfői Zénó, vagy a J24 flottát összetartó Hercsel Erik.

A J-sek most versenyeznek a világbajnoki címért a Garda tavon. Mit szólsz a népes magyar csapat teljesítményéhez?

Egy közel 100 fős mezőnyben vitorlázni óriási kihívás. Tomai Pufi hatalmasat megy a világ egyik legerősebb mezőnyében. Nagyon drukkolok  nekik.

Egyre sokasodnak a magyarok sikerei a vitorlás sportban. A Kalózt annak idején ifjúsági hajóosztálynak tervezték, de úgy tűnik, ma már elsősorban a sportos, akrobatikus osztályok jutnak szerephez az utánpótlás képzésben. Hogyan látod egy vitorlázó életpályájának lehetőségeit?

Több út is van. Nálunk az olimpiai felkészítés áll a középpontban, de azért lássuk be, nem biztos, hogy a legnépszerűbb hajótípusok jutnak szerephez a az olimpiai hajóosztályok kiválasztásánál. Nem szerencsés a női vitorlázók létszámát emelni akkor, amikor a világ vitorlázásában arányaiban lényegesen kisebb létszámmal vesznek részt. Ezzel az erővel mondjuk az RSG-ben is lehetne férfi kvóta. Ugyanakkor egy nehezebb férfi vitorlázó olimpiai lehetőségei igencsak korlátozottak. Az olimpiai helyezettek jó eséllyel jutnak be egy-egy olyan, biztos egzisztenciális hátteret is nyújtó csapatba, mint a TP-52-es, a VOR, vagy az America’s Cup. Az új-zélandiak mégis más – egyre eredményesebb - utat választanak. Figyelembe véve a csúcsversenyek elvárásait, náluk nem csak a kishajós olimpikonok közül kerülnek ki a legjobbak. Ők már azt is figyelembe veszik, hogy a jelölt milyen gyakorlattal bír, pl. a csörlők kezelésében.

Csütörtök délután végre elrajtoltunk, de a szél nem kegyelmezett a rendezőknek, a futamot lelőtték. Vacsora előtt még bővíthettük hadászati ismereteinket a Balatonkenesén szolgálatot teljesítő utász hajó fedélzetén, majd korán nyugovóra tértünk.