Na, de még mielőtt félszeles rohanásba kezdenénk, maradjunk a parton, mivel sok minden nem a vitorlázásról szólt az utóbbi időben, hanem inkább az előkészületekről és persze az elmaradhatatlan AC intrikáról. Ősz elején jött a hír, hogy valaki szivárogtatott az ETNZ környékén, és olyan állítások jelentek meg a sajtóban, amely Grant Daltonra és az ETNZ vezetőségre nem igazán vetnek jó fényt (többek között az az egymillió új-zélandi dollár is borzolta a kedélyeket, amely egy magyar bankszámlszámon landolt, de nem ott kellett volna). Mindenesetre az új-zélandi kormány befagyasztotta a közpénz folyósítását a vizsgálat idejére (közel 25 millió dollár megy az adófizetők pénzéből a vitorlázás legrangosabb eseményének megrendezésére), amelyet az AC-t rendező ACE-nak illetve az ETNZ-nek utaltak volna. Végül tisztázta magát az ETNZ, miután az államilag kirendelt revizor rendben találta a pénzügyeket és visszatérhetett az ügymenet a rendes kerékvágásba.
Az Ifjúsági AC sajnos törlésre került. A 18-25 éves, ifjúsági vitorlázók számára kiírt verseny az új-zélandi kormány javaslatára ment a levesbe. A választott osztály a Gardáról már ismerős lehet sokak számára, az AC9F osztály tulajdonképpen a Persico 69F koncepciójából nőtte ki magát.
A Stars + Stripes ugyan hivatalosan még kihívó, valójában eltűntek a színről. A második számú amerikai csapat azzal sokkolta az AC iránt lelkesedőket, hogy szeretnék átvenni az Team NZ első hajóját, a 'Te Aihe’-t. Amit ha engedélyezett volna a csapatok által választott bírói testület, az igencsak meglepő lett volna. Ez a döntés ugyanis szembe menne az AC szellemiségével és a szabályokkal is. Grant Dalton viszont több indulót ígért korábban a támogatóknak, talán ezért is kaphatott szárnyra egy ilyen hír. Végül ezt a kérést le is söpörték az asztalról az illetékesek. Így maradt három kihívó, amelyek viszont egytől egyig bivalyerősek, brutális anyagi, szakmai és technológiai háttérrel egytől-egyig, kiváló vitorlázókkal megspékelve.
Ősz derekán a címvédő és a kihívó (CoR) között már korábban elmérgesedett helyzet csak súlyosbodott és a CoR ott tesz keresztbe a címvédőnek, ahol csak tudnak. Ebből is látszik, hogy mekkora tétje is van az eseménynek. Egy hónapja robbant a hír, hogy a választott bírói testület döntése értelmében nem lehet az Auckland partjairól szabad szemmel is kifejezetten jól követhető pályákat használni. Eredetileg 5 helyszínt jelölt meg az ETNZ, ahol versenyre kerülhetne sor, és ezzel a döntéssel ez 3-ra csökkent. A C és B pályák ugyanis közel vannak a kikötő bejáratához és a kikötői hatóságok ezeket csak magára az AC-re és a Prada Kupa döntőire biztosították volna, de a selejtezőkre nem, a szerintük komoly átmenő teherforgalom miatt. A Luna Rossa ezért nyújtott be egy kérelmet, hogy igazságos és méltányos feltételek legyenek, mivel az ETNZ nem indul a Prada Kupa selejtezőin, de simán edzhet akár azokon a pályákon is, ahol magát az AC-t rendezik, ezzel előnyhöz juthatna.
A rendezvényt szabályozó Protokoll 3.1-es pontja egyértelmű: minden versenyt ugyanazon a pályán kell rendezni. A versenyzők közötti tárgyalások nem igazán vezettek eredményre, így a Luna Rossa lépett és ebben a másik két kihívó is támogatta. Valahol valami eléggé félrement, mert 2020 februárjában állítólag még mindkét fél egyetértett az ügyben. Időközben a kikötői hatóság lépett és engedélyezte a másik két pálya használatát, de ennek még át kell mennie a választott bírói testületen is. Van még egy elég zavaros ügy, miszerint az ETNZ nem fizette be időben az ACWS Auckland versenyére (dec 17-20) a nevezési díjat, ezért a COR szerint nem is indulhat. A zavart az okozza, hogy a Christmas Race és az ACWS Auckland elvileg nem ugyanaz a verseny, mégha a szándék korábban ez is volt a címvédő részéről. Bár az ETNZ csapat elég magabiztosnak tűnik, de azért az nekik is nagy érvágás lenne, ha nem indulhatnának az AC előtt az osztály más hajóival egy versenyen, miközben a közös edzés kifejezetten tiltott.
Az INEOS brit csapat tavasszal fejvesztve menekült Szardíniáról a pandémia első hullámának hátán, hogy visszaköltözzön Anglia déli partszakaszára tesztelni. Szeptember végén azonban már ők is megérkeztek Aucklandba és október elején második számú hajójuk egy Antonovban landolt. A Luna Rossa első hajója teherszállító hajón érkezett Új-Zélandra, második hajójuk szintén egy Antonovban utazta át a fél világot. Az American Magic mindkét hajója szintén Új-Zélandon van, a ‘Defiant’ már kiszolgálta azt, amire építették és azóta csatasorba állították az új ‘Patriot’ névre keresztelt AC75-öst. A címvédő edzései teljesen mindennaposak voltak a nyár és az ősz folyamán. Első hajójuk, a Te-Aihe adta lehetőségeket kimaxolták és október végén el is pakolták.
Mára minden csapat második hajója vízre került, így már azokat a hajókat láthatjuk, amelyekkel az AC során is találkozni fogunk. Ezeken már csak minimálisan tudnak változtatni a csapatok. És ahogyan sejteni lehetett a címvédő hajója is beállt a sorba és a második generációs hajóknál már inkább gondolná az ember, hogy egy osztályba tartoznak. Az új hajó, melyet ‘Te Rehutai’ névre kereszteltek, formavilágában erősen mást mutat, mint az első generációs Te Aihe. A Te Rehutai elnevezés amúgy maori nyelven (Új-Zéland hivatalos nyelve!) valami olyasmit tesz amúgy: “Melyben az óceán lényege felerősödik és energizálja erőnket és elszántságunkat” Hát nem szép?! A hajó eleje leginkább az American Magic második számú hajójára emlékeztet, viszont hátulja az erősen a brit egység hajóit juttatja eszünkbe! Ami eddig kerekded volt hátul, az most lapos lett illetve a deck mélyebbre került a két magasított legénységi árok között, ami viszont elég egyedi kialakítás. A legénység három tagja most ki-be ugrál az árkokba az egyes manővereknél! A hajó szemből nézve konkáv oldalsó íveket tudhat magáénak, míg korábban ezek a vonalak inkább konvexek voltak, ami azért brutálisan nagy különbség. Érdekes, hogy a hajó alján végigfutó széles gerinc a konkáv vonalak miatt kifejezetten hangsúlyos eleme lett a hajónak, ez hivatalosan elvileg keel, de talán inkább ún. bustle (magyarul fardagály) kifejezést használják többen (néhányan skeget emlegetnek). A második hajók közül az ETNZ esetében tapasztalhatjuk a legnagyobb változást, ami összességében kifejezetten meglepő.
Az összes második generációs hajóra került keel/bustle valamilyen formában. Míg az első hajók közül kettő a skiffek és kettő a scow formavilágra hajazott, addig a második generációs hajóknál egyértelműen a skiffes formavilág lett a nyerő, tehát az ETNZ és a Luna Rossa indult meg az optimális irányba tavaly. Az ellenlábasok új hajói már sokkal hasonlóbbak egymáshoz is, alapkoncepcióban talán az olasz design lett a nyerő. Október 16-án került vízre a második számú amerikai hajó, elsőként a négy csapat közül. Rá egy napra érkezett Britannia, az INEOS második számú hajója, teljesen sokkolva a nagyérdeműt. A hajó gyökeresen más képet mutatott, mint az első számú brit hajó. Értékelendő, hogy a csapat tanult a hibáiból, viszont úgy fest, az első hajóval valamelyest mellényúltak, jó sok időt elvesztegetve a fejlesztési útvesztőjében. Az amerikai és a brit hajó is erősen kiemelkedő (bár egymástól eléggé eltérő kivitelezésű) hajógerinccel jelentkezett, és míg az AM esetében ez hátul beleolvad a hajótestbe, addig az INEOS-é szélesen, a hajó teljes hosszában hátranyúl. A brit hajó gerince pedig olyan lapos alul, hogy talán vissza is pattan a vízről, amikor a foil nem fejt ki kellő mértékű emelőhatást. A brit hajó ránézésre konkrétan olyan, mint egy nagy ámbráscet, ami fejlődés, mert első hajójukról én sem tettem volna ki képet a nappaliba. A Te Rehutai látszólag olyan, mintha a másik három csapat második generációs hajójának előnyös tulajdonságait ötvözték volna, amire még rá is fejlesztettek.
Minden csapat azt hangsúlyozza, hogy a hajók arra születtek, hogy repüljenek, de valamennyire számolni kell azzal is, hogy úsznak a hajók és így is manőverképesek maradjanak, tehát ne csússzon sokat oldalra egy hajó akkor se, amikor lassú. De a gerinc/kitüremkedés fő célja az, hogy hozzásegítse a hajót a mielőbbi repüléshez. Dan Bernasconi (ETNZ vezető tervező) és Nick Holroyd (INEOS vezető tervező) is azt hangsúlyozta, hogy amint még a vízben úszva elkezd gyorsulni és emelkedni a hajó, akkor mihamarabb csökkenjen a vízkiszorítás azáltal, hogy elkeskenyedik a hajó úszófelülete. Szempont az is, hogy amikor elkezdi leadni az orrát a hajó repülés közben, mert éppen gyengül a szél, akkor is minél kevesebb legyen a nedvesített felület, így hamarabb kaphat újra szárnyra az AC75-ös. Tehát egyfajta kompromisszumot próbálnak találni a hidrodinamikai és aerodinamikai területein, ahol nyilván utóbbi a hangsúlyosabb!
Október 20-án az olaszok is vízre tették második számú hajójukat. Max Sirena a Luna Rossa csapatkapitánya elégedetten mosolygott a másik két hajó láttán, ugyanis azok nagyban hasonlítottak a LR első hajójához. Az olaszok második hajója kívülről szemlélve nem hozott radikális változást, a hajótest vonalvezetése alig tér el az első verziótól.
A hajótest formája persze csak egy dolog a sok közül, komplex feladata van és egy szerves egység részét képezi, amiben benne van az árbóc, a vitorlák és a foilok is. A fejlesztések a hajótest elkészültével a foilok irányába mozdulhatnak el. A hajótest mostantól már csak egy adottság, minimális módosítási lehetőséggel, ehhez kell igazítani az irányítási rendszereket, mechanizmusokat, az árbócot, a vitorlákat, a foilok kialakítását és ezek még mindig sorsdöntőek lehetnek. Összesen 6 db cserélhető foil fejleszthető és ebből a legtöbb csapat kb 4-et készre jelentett, tehát valószínűleg egy pár maradt a versenyre mindenkinek, amit még szabadon fejlesztgethet, de már nem sokáig, mert 2-3 hónap kell, amíg ezek elkészülnek. A foilok végén található verérlőlapokból viszont 20 is készíthető. A foilok fejlesztése során pedig komoly dilemmákba ütköznek a csapatok a mai napig, ezért jelentősen eltérő megközelítéseket láthatunk, de márciusra talán az is letisztul, melyik a nyerő kialakítás.
Azt most még elég nehéz megmondani, mi is fog dönteni, de az biztos, hogy mi vitorlázók annak örülnénk, ha a versenypályán a taktikáé lenne a főszerep és szoros párharcokat láthatnánk.