Maradva még a Kékszalagra esélyeseknél: évről évre kiegyensúlyozottabb a mezőny. A tavalyi tókerülő győztese, az RSM2 kormányosa, Vándor Róbert egy interjúban elmondta: ma már 8-10 többtestű hajó szinte egyformán esélyes a győzelemre. Csak egy példa: a bő egy hete megrendezett Ezüst szalag éjszakai túraversenyen (amely a Balatonföldvár-Balatongyörök- Balatonföldvár versenytávjával a Kékszalag egy speciális szakaszát jeleníti meg, hiszen egy átlagos tókerülőn a leggyorsabbak ezen a szakaszon már vissza, a mezőny dereka pedig még odafelé vitorlázik este vagy éjszaka…) az MKB-Prospex nyert, az RSM lett a második, a New Black Jack pedig a harmadik – és ez a három többtestű négy percen (!) belül futott be a légvonalban is több mint 80 kilométeres táv végén!
Az izgalmakat fokozza, hogy az utóbbi négy Kékszalagon mindannyiszor más csapat végzett az élen. 2017-ben Litkey Farkas nyert a Festipay kormányánál – ez volt a 13. győzelme, ezzel ő minden idők legeredményesebb Kékszalag kormányosa. 2018-ban a svájci Christophe Peclard győzött a Safrannal, 2019-ben Petrányi Zoltán a Racing Djangoval, 2020-ban pedig az RSM2 Vándor Róbertékkel.
Mi várható 2021-ben? Először is talán végre szél. Ez nem hivatalos időjárás előrejelzés, de talán két extrém gyengeszeles tókerülő után becsúszhat esetleg egy szeles verseny is… És ez hozhat akár egy új időrekordot. Bár a Nemere II. és Németh István 1955-ös 10 óra 40 perces ideje egészen 2012-ig megdöntetlen maradt. Akkor a Fifty-fifty kétárbocos katamarán Józsa Mártonnal javított ezen az időeredményen, majd 2014-ben megdöntötték saját rekordjukat egy 7 óra 13 perc 57 másodperces körrel, amely ma az aktuális Kékszalag rekord. Biztosan nem kell 57 évet várni egy újabb rekordig, a Kenese-Keszthely csúcsidők változásai legalábbis erre engednek következtetni.
Aztán bízhatunk talán a tavalyihoz képest még több, még színesebb parti programban. A vírust – köszönhetően a tömeges átoltottságnak, az egészségügy erőfeszítéseinek – sikerült visszaszorítani. Ha óvatosak maradunk, nem csak az ország és a gazdaság, hanem az olyan ünnepeink is, mint a Kékszalag, újra a megszokottak lehetnek.
És a biztonság, a nemcsak fizikai, hanem lelki nyitás hozhat új nevezési rekordot is. Tavaly, a közvetlenül a járvány első hullámának lecsengése után megrendezett versenyen 534 hajó indult. Idén úgy érzem, többen lesznek.
Miért? Egyre világosabban látszik: a Kékszalag alapítói 1934-ben nagyon megéreztek valamit. Egyrészt a teljesen egyszerű történetet: kerüld meg vitorlással egyhuzamban a Balatont. Ez az a teljesítmény, az a tett, amely minden egyes résztvevőnek élményt és sikert jelent, akkor is, ha nem a közvetlen élmezőnyben vitorlázik.
Másrészt, amikor kimondták: a versenyt bármely vitorlás megnyerheti, amely a leggyorsabban vitorlázza körbe a tavat. A „bármely” szót a verseny több évtizedes történetében többször elfelejtették, különféle meggondolásokból különböző hajóosztályokat zártak ki a lehetséges indulók közül. Már egy ideje újra a leggyorsabb – a legkorszerűbb, a leginnovatívabb – nyerhet. Furcsának tűnik, de igaz: úgy vagyunk a legkorszerűbbek, ha ragaszkodunk a hagyományok betűjéhez és szelleméhez.
Innováció, csapatmunka, kreativitás – ezek azok az értékek a sikeres versenyvitorlázásban, amelyeket a Raiffeisen Bank magáénak érzett, és így idén is fő támogatója lesz az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjnak.
Az innováció az idei verseny láthatóvá tételére is igaz lesz: a legkülönfélébb médiafelületeken, kommunikációs csatornákon lesz követhető a verseny a nagyközönségnek és kicsit másképp a vitorlázóknak, a szakmai közönségnek is. Idén szeretnénk az eddigieknél jobban megjeleníteni a klasszikus hajók, az egytestű hajóosztályok és a talán csak ezen az egy versenyen elinduló túravitorlázók saját „Kékszalagját” is. Vitorlázzon valaki legelöl vagy valahol hátrébb a mezőnyben, a lényeg ugyanaz, amit Vándor Róberttől, a tavalyi győztes kormányostól hallhattunk a verseny után:
„A Kékszalag játék az elemekkel, a versenytársakkal – csodálatos környezetben.”
Visy László Oszi