Bár a bajnoksághoz képest kicsit más felállásban, de lelkes és ütőképes csapattal utaztunk ki Németországba.
A szervezők hajót biztosítottak, így csak nagy- és fockvitorlát kellett magunkkal vigyünk. Csütörtök este elfoglaltuk a szállásunkat, majd másnap reggel megérkeztünk a gyönyörű BYC-be, azaz a bajor yacht klubba. Gyors regisztráció, majd kormányosi értekezlet következett, ahol felvázolták a következő 3 nap tényeit és játékszabályait.
Eredetileg 8 csapat regisztrált a versenyre, de az egyik sajnos az utolsó pillanatban kénytelen volt lemondani, így 7 egység várta a rajtot, ezek pedig 2 csoportba lettek kisorsolva:
A csoport:
Royal Rolly (Heinrich Prinz von Bayern)
BYC (Benjamin Gleich)
Amassone (Lina Plettner)
-Hiányzó hajó-
B csoport:
Magyarország (Sárközy András)
König Ludwig (Luitpold Pr. v B)
Chimsee (Andreas Mulzer)
Olaszország (Andrea Farina)
A 4 sorsolt hajó:
1 Royal Rolly
2 König Ludwig
3 Tante Berta
4 Amassone
Az eligazítás után még gyorsan segítettünk a hajók beállításaiban, átvettük a zászlókat és az ajándékcsomagokat, majd szereltünk és vízre szálltunk.
Az aznapi Round Robin, azaz csoportfutamokra a Tante Berta öreglányt kaptuk, de legalább a saját vitorláinkkal. Útközben kisöpörtük belőle a bokáig erő levélhalmot és pár manőverrel bemelegítettünk az esős, kissé szeles, 5 fokos bajor időjárásban. Először kormányzok Assot, de nem lesz vele gond.
Párosversenyben 2 hajó küzd egymás ellen, az egyik jobbcsapáson (sárga), a másik balcsapáson (kék) érkezik be a rajtvonal két végén. 4:00 és 2:00 között teljes terjedelemmel át kell haladni a vonalon szél felől (entry), majd egy rövid jó kedélyű ismerkedést követően a hajók egy 2 körös és jobbkezes U&D pályán mérkőznek egymással. A szabályok néhány kivétellel megegyeznek a flottaverseny szabályaival, melyek betartásáért a vízen két helyszíni bíró volt felelős. Ha szabályt szegtél és büntetést kaptál, azt a cirkáló szakaszon egy perdüléssel, a hátszél szakaszon egy fordulóval tudtad teljesíteni. Csak fockkal és spinnakerrel, illetve nagyvitorlával voltak a hajók felszerelve, ami szabadabb mozgásteret adott a cirkáló szakaszon, és a trimmert is kímélte. A rendezőség 3 kreuz bóját tett ki egyszerre, melyek piros, zöld és sárga csíkkal voltak ellátva. Az aktuálisan kerülendő bóját a rendezők a megfelelő színű lobogóval jelezték. Lent kaput kellet kerülni.
Péntek 10.22
1 futam (hajó: Tante Berta, kék, ellenfél: König Ludwig)
Nagy izgalommal és koncentrációval közelítünk a rajtvonalhoz, amin időben át is haladunk. Szemből a herceg jobbcsapáson nem tágít, így egy dial-up, azaz egy közös élesedés helyzet alakul ki. Mi fordulunk, de az ő hajójuk túlszalad rajtunk szél felől, így kényelmesen kibújunk a szorításból és megyünk a rajthajó mögötti biztonságos zónába. A herceg meg próbálkozik, de végül alatta előtte rajtolunk el, húzva a bal oldalt. Kegyetlenül nagyok a szélfordulók és a szélerő is folyamatosan változik, de sikerül az első keresztezés és innen már nem engedjük el a futamot. Megvan az első győzelem.
2 futam (hajó: TB, sárga, ellenfél: Chimsee)
Mindkét hajó viszonylag időben szeli át a vonalat és a közös felluvolás után mindkét hajó fordul. Mi azonnal visszahalzolunk és a tétovázó németeknek gyorsan kiosztunk BB/STB szituációban egy büntetést. Az első hátszélben váratlanul jön a motoros és kioszt nekünk is egy büntetést. ?????? Biztos billegtettünk vagy pumpáltunk, ki tudja....
Ha mindkét hajó kapott egy-egy büntetést, akkor a kettő eliminálja egymást.
A második kreuz szakaszon növeljük az előnyünket majd megbeszéljük, hogy még véletlenül sem billegtetünk a hátszél szakaszon. A motoros ismét jön és kioszt még egy büntetést. Aku@$%@@@@&%#
Most már tényleg érdekel, hogy mit vétettünk, mire kiderül, hogy a fockot fent kell hagyni a hátszél szakaszon végig. Vagyúúúúúgy, legalább nem kell vele foglalkozni. Nem emlékszem ilyesmire a versenyutasításban, de már mindegy. A befutó előtt spinnaker le, forduló, majd befutunk így is tetemes előnnyel.
Megvan a 2.győzelem.
3 futam (hajó: TB, kék, ellenfél: Olaszország)
Én ettől a csapattól tartottam a verseny előtt a leginkább. Andrea többek között Centomiglia győztes, Melges24 és Asso bajnok.
Most viszont elkésnek a rajt előtti beérkezésnél, mi ezt kihasználjuk, alájuk fordulunk és nem engedjük őket áthaladni a vonalon. Ez automatikusan egy büntetést jelent. Kiszorítjuk őket, majd visszafordulva kényelmesen elrajtolunk es simán hozzuk a harmadik futamot is.
Nagy az öröm hiszen mivel nyertük a csoportunkat, a negyeddöntőben az ellenfelünk az a fantom hajó, mely ugye a másik csoport utolsó helyezettje lett. Gondoltuk mi. A partra érkezve már öltözködtünk, amikor szólítottak bennünket, hogy ki a vízre, az ellenfél a Chimsee lesz.??? :OOOO
4 futam (hajó: Royal Rolly, kék, ellenfél Chimsee)
Összeszereljük a hajót, ami a második legújabb a teljes Asso mezőnyben. Minden patika rajta, kivéve, hogy hiányzik a windex. Tudom, az a gyengék fegyvere, de ebben a forgolódó, leálló szélben hátszélben azért nagy hasznát vennénk. Sebaj...
Balról jövünk, a németek késnek, szokás szerint alájuk fordulunk, de ők mégis be tudnak ejteni a vonal mögé valahogy és mennek ki a rendezőhajó mögötti területre, jobb oldalra, mi utánuk. Űzzük őket keményen, próbálkoznak, de se fordulni, se halzolni nem tudnak, így mi a hajó mellett kényelmesen nagy előnnyel rajtolunk.
Az első hátszél közepére viszont az előnyünk hamar elvész, amikor a szinte teljesen leálló szélben ők egy szélcsíkkal elszaladnak. Nem jó hír. Szerencsére a rossz kapubóját veszik, így visszaáll a mi előnyünk. A második hátszélben már kezd teljesen irreális lenni a szél, nagyon nem érezzük, de a németek igen, és egy újabb fantom szélcsíkkal meglógnak és megnyerik a futamot.
Brutál ideges vagyok és a parton lesz pár kérdésem. Nem értjük a párosítást sem. Igazából senki, még a minket megverő Chimsee csapata sem.
Mivel jól beszélem a nyelvüket, így végtelen nyugalommal és udvariassággal kérdezem meg legfőbb bizalmasomat, az öreg Lui herceget, hogy most mi a rák van. Nem érti ő sem, de megkérdezi a rendezőt.
Este a díszvacsora után mellém ül és felvázolja a helyzetet:
A nyolcadik, nem létező hajó helyét még meg lehet szerezni a negyeddöntőben. Ebben a vigaszágban (a Mocsárligában, ahogy mi neveztük el) az Amassone és az olaszok az ellenfelek, és aki itt nyer, az mehet a herceg fia (Royal Rolly) ellen a negyeddöntőben. Zsír, még van esély. Abban a tudatban térünk nyugovóra, hogy innentől nem lehet hibázni. A hajók és a sorsolás fix, fejben mar lejátszom a rajt előtti lehetséges szituációkat.
Szombat 10.23
Reggel windexet szerelünk fel a Rollyra, majd jelzem Luinak, hogy az ő hajójára is szívesen rakok egyet, ha hoz. Sofőrt rendel, majd személyesen hoz egy újat a szomszéd kikötőből. :)
5 futam ( hajó: RR, kék, ellenfél: Amassone)
A lányokat nem szabad félvállról venni, mert abból lesz a baromi nagy pofon.
Jövünk balról, de ők útjogosként késésben vannak, így már rutinosan alájuk fordulunk és próbáljuk őket kiszorítani. Be tudnak ugyan ejteni a rajtvonal mögé, de ott loholunk a nyomukban és kergetjük őket ki a bója mögé a baloldalra. A kormányos hölgy próbálkozik egy-két ejtéssel és luvolással, de nem vesszük be, mire ő megunja és amolyan lesz, ami lesz alapon elindít egy fordulót. Zászló egyből, büntetés nekik. ↓
Tisztán elől haladunk át a vonalon és fogjuk őket az első szakaszon. Hátszélben viszont sikerül a szélnek úgy ránk fújnia őket, hogy először fedést létesítenek, majd kivisznek minket annyira, hogy a halzi után már tisztán elől helyzetből belső helyet csinálnak a kapunál. Mi split és irány a távolabbi bója.
Húzzuk kreuzban a jobb oldalt, és a layline előtt pár hajóhosszal fordulunk. Az sajnos látszik, hogy keresztezni fognak, a kérdés csak az, hogy hova fognak fordulni.
Ahelyett hogy az arcunkba tennék, tovább mennek és egy lazább védekezést csinálnak. Hiba, mert ki tudunk bújni és csökkentjük a hátrányt. Futtatom, hogy biztosan ki tudjunk fordulni, de csak annyira, hogy ne lehessen dial-down. (Dial-down, amikor egy backbord-steuerbord szituációban ráejtessz az ellenfélre, de csak a szélhez képest 90 fokig ejtheted le a hajót.)
A tervem beválik, a fordulónk után a csajok kicsit késnek, és csak fölénk tudnak megfordulni. Ezzel zónán kívül létesítünk belső fedést, így a bójánál helyünk lesz. Szólok a srácoknak, hogy kezdjék felhúzni a spi-t, de álljanak meg félúton. Kulcsfontosságú, hogy csak akkor húzzunk spi-t, ha van is hova leejteni. Nos, a lányok mit sem sejtve felhúzzák a ballont, mire én finoman, de határozottan élesedésbe kezdek. A spinnakerük szépen rácuppan az árbocunkra, mi emeljük a zászlót, ők pedig megkapják a pirosat, azaz a második büntetésüket, amit azonnal meg kell csinálni. Ezzel a futamot is behúzzuk.
Eddig messze ez volt a legizgalmasabb futam.
6 futam (hajó: König Ludwig, sárga, ellenfél: Olaszország)
Nyerni kell, úgyhogy tű pontosan érkezünk a rajtvonalhoz. Az olaszok is megérkeznek, de legnagyobb meglepetésre azonnal kihalzolnak a bal oldalra. Ezzel nagyjából meg is ásták a sírjukat. Nem hagyjuk őket fordulni, sem halzolni, így mi fordulunk vissza a rajthoz először, nagy, kényelmes előnnyel. Végig tartva őket megnyerjük a futamot, így sikerül kimásznunk a mocsárból, végre a negyeddöntőben vagyunk. Innentől 2 nyert futamig mennek a párharcok.
7 futam (hajó: König Ludwig, kék, ellenfél: Royal Rolly )
Ez az ellenfél már tényleg komolynak ígérkezik, eddig megnyerték az összes futamukat, kormányosuk, Heinrich pedig 18 lábas skiff Európa bajnok. Volt egy lelőtt futam, amit nagyon vezettük, de a szél miatt sajnos esély sem volt befejezni. Sebaj... Kb. 20 perc alatt visszajön a szél, így ismétlés.
Balról jövünk, közösen élesedünk, ők alánk ejtenek, kampót akarnak csinálni, de kicsúsznak szél alatt. Tökéletes. Fordulunk vissza a hajó mögötti jobb oldalra, a biztonságos zónába. Kb. másfél percnél visszafordulunk, ők alánk teszik. Kezdődik a szokásos élesedés, leejtés kavalkád, aminek a végén szél alatt fedésbe kerülünk, nekik pedig ki kell fordulni. Pont időben rajtolunk, nekik pedig a lényegesen lyukasabb jobb oldalt kell húzniuk. Itt véget is ér a történet, nagy előnnyel nyerjük a futamot.
8 futam (hajó: Royal Rolly, sárga, ellenfél: Royal Rolly)
Időben érkezünk jobbról, ellenfelünk késik és nem is tud bejönni a vonalon túlra. Űzzük ki a baloldal felé, mire ők fordulnak, de szabálytalanul, azonnal villantjuk a zászlót, büntetés nekik. Kezdhet bennük felmenni a pumpa, mert nagy csatába kezdenek velünk. Nekik elég rosszul sül el, mert a rajtnál kiszorulnak a rendezőhajó túloldalára, mi viszont egy kissé korán indítunk és benyalunk egy korai rajtot.
Visszaejtünk, közben az ellenfél is megcsinálja a büntetőjét. Nagyon gyorsak, és jó oldalon vannak, nehéz lesz őket innen már megfogni. A kreuz végén viszont nekünk úgy tűnik, mintha a rossz bójára mennének. Kérdezem a srácokat, hogy tuti a piros? Tuti. Mennyire tuti ? 90%.
Akkor jó. Vesszük a pirosat, az ellenfél a sárgát, ami eggyel jobbra van. Megy fel a spi, elindulunk lefelé. Az ellenfelet és a zsűrit figyeljük. Egyszercsak ők halzolnak és mennek vissza arra a bójára, amit mi vettünk. Pffffff. Az a bizonyos nagy kő...
Bent vagyunk az elődöntőben.
9 futam, Elődöntő (hajó: RR, kék, ellenfél; König Ludwig)
Ekkorra már az ellenfél is úgy tűnt, hogy felkészült belőlünk. Az öreg Lui jön jobbról útjogoskent, de pár másodperccel késik, mi viszont rongyolunk keményen a rendezőhajó felé. Nem kockáztat és kihalzol a hajónál, megy ki jobbra a biztonságba. Egyszer ránk fordul, de azt kivédjük, és helyet cserélünk. Megint kb másféllel a rajt előtt visszafordulunk, ők pedig elénk teszik. Látszik, hogy a jobb oldal lesz a nyerő, ráadásul felpörgő lesz a tendencia. Mindenképp felette kell maradni. Gyönyörűen kivédi a támadásainkat, marad hozzánk képes szél alatt. 20 mp-el a rajt előtt feldobom szélbe, amit ő már nem követ le és megcélozza a rajtbóját, mi maradunk a hajó közelében. A terv ismét beválik, mi szél felett, felpörgésben szorítjuk ki őket a baloldalra. Fordulnak, mi egyből az arcukba. Jó előnyünk van a hátszél kezdetén, de a herceg nagyon gyors és ő van hazai pályán, baromi jó ütemekben halzol, és a végén is sikerül neki a split a kapunál. Egyből fordulunk és fogjuk őket. Visszük őket egészen a partig, de itt első nap egyszer már versenyen kívül felültünk. Nincs gond, mert már bőven a layline-on túl vagyunk, így mi fordulunk először. Nő az előnyünk, de hátszélben ismét nagyon jön ránk a kockás hajó. A befutó előtt mi pont annyi élesedésre kényszerítjük őket útjogosan, hogy ha pár méterrel is, de elsőnek futunk be. Igazi nemes ellenfél, de sikerült őt az érzésre kicsit lassabb RR-val megverni. Hajócsere következik, ezek le akarják nyomni az utolsó futamot is.
A nap már alig van fent az égen, bennünk van zsinórban 5 futam, kezdünk fázni és fáradni, átmegyek kicsit hisztisbe. A herceg csak most jött ki a futamra, ő még nyilván vitorlázna, de én jelzem a rendezőségnek, hogy Danke für Heute, mi kimegyünk a partra. Ők azzal érvelnek, hogy holnap nem lesz szél, de Viktor, hogy oldja a feszültséget, kér tőlük egy fejlámpát. :)) Nagy tanakodás a rendezőhajón, majd nemsokára 2 dudaszóval jelzik, hogy mára vége. Köszi. Így is sötétben és baromi hidegben érünk partot.
Kint egyből a főrendezőhöz megyek, elnézést kérve, de ő megnyugtat, hogy igazam volt, Kein Problem.
Az esti vacsorán ismét odaül hozzánk az öreg, az mondja tanulmányozták a természetünket és holnap újult erővel jönnek majd ellenünk. Legyen így.
Este a következő dolgok járnak a fejünkben:
a herceg ellen útjogosként jövünk a következő futamban, ráadásul az ő hajójával, ami érzésre icipicit gyorsabb, persze ez simán lehet lelki hínár is. Bár illene nyerni, de ha mégis ő nyerne, akkor még mindig az ő hajójával mennénk a harmadikban is, csak akkor a kék oldalról.
A másik ágon a Chimsee-t ismerjük, az őket most megverő ellenfelüket, a BYC-et viszont nem. Ami biztos, hogy ők eddig egyszer kikaptak, és négyszer nyertek, amiből 1 a nem létező hajó ellen volt, kettő pedig a csajok ellen. Nekünk több a vitorlázott futamunk, és jóval több ellenfél ellen nyertünk eddig. Biztató a matek.
Vasárnap 10.24
Reggel még fúj a szél, de mire kiérnénk, addigra teljesen olaj lesz a víz.
Kis várakozás után kivontatnak a partra bennünket.
A parton a lányokkal és Luival a különböző gyártmányú Asso génuákat terítgetjük ki a füvön és gyönyörködünk a különbségekben, megállapítunk ezt-azt és várjuk a szelet.
Nem akarnám, hogy itt a nagy döntetlen közepette 11-es rúgásokkal vagy sörivóversenyben dőljön el a verseny, úgyhogy fohászkodunk a szélhez, ami kisvártatva megérkezik.
Már pont indulunk el a hajóhoz, amikor a mikrofonon bemondják a rendezők, hogy a nagydöntő és a kisdöntő következik, az eddig lefutott eredmények alapján.
Döntősök lettünk, ellenfél az ismeretlen, helyi fiatalokból álló BYC csapata.
10 futam, Döntő (hajó: RR, kék, ellenfél: BYC)
5-6 csomós szél fúj, mint eddig általában, kivéve az első nap délelőttjét. Ezúttal délről. Az előző futamokhoz képest sokkal nagyobb az érdeklődés a nézők részéről, rengeteg motoros jött ki a vízre.
Jövünk be balcsapáson, az ellenfél pár mp-el késik és ez épp elég arra, hogy leejtve szépen átcsússzunk előttük az ő oldalukra. Nem halzolnak utánunk, így mi gyorsan fordulunk és megyünk utánuk. Egy ilyen lépéssel ők gyakorlatilag lemondtak az útjogukról és odaadták nekünk.
Fordulnak, de őket célzom, majd az utolsó pillanatban kitérek, zászló fel, büntetés nekik.
Rajtnál eléjük fordulunk, szépen esnek be mögénk, kifordulnak, mi egyből utánuk.
Bár az érzésre lassabb RR-val megyünk, szépen sebességből lefuttatjuk őket és innen végig védekezzük a futamot. Valószínűleg tényleg tök egyforma ez a két hajó.
11 futam, Döntő (hajó: König Ludwig, sárga, ellenfél: BYC)
Reményeink szerint az utolsó futam. A srácok szemében már ott van a győzelem, bomba jó a csapatban az összhang, sokadjára is csattannak a rajt előtti Bundespacsik.
Útjogosan érkezünk, ellenfelünk ezúttal nem késik, próbálkozik azzal, amivel mi az előbb, leejt jó mélyen, hátha elfér előttünk. Nem fér el, ezért dial-up lesz. Szépen, mint a Youtube-on állunk percekig egymás mellett. Lessük, hogy ki pislog először.
Indítanak, mi utánuk. Nagyon ügyesen elférnek előttünk teljesen hátszélben, de egyből megyünk utánuk, kergetjük szépen őket ezúttal a hajó mögötti területre. Őt szorítja az idő és a hely is, mert a hajóhoz már csak tisztán mögöttünk tud majd jönni.
Alá-elé fordulunk és rajtolunk el. Innentől nagyjából ugyanaz a forgatókönyv, mint az előző futamban: próbálnak fordulócsatázni, de csak a hátrányuk nő ezzel. A végén kissé közelednek hátszélben, de biztosan nyerjük a futamot és ezzel együtt a versenyt is.
Hatalmas az öröm.
A partot érve segítünk a hajók összerámolásában, majd díjkiosztó következik. Hatalmas taps közepette átvesszük a díjakat. Jövőre a Chimsee-n lesz az Asso EB, amire a helyiek sok hajót várnak, köztünk minket, magyarokat is. Tervben van egy hazai rendezésű Match Race verseny is, erről már a tárgyalásokat megkezdtük, hiszen valóban van rá igény. Egy én múlva pedig reményeink szerint visszatérünk erre a gyönyörű tóra és ebbe a kedves és vendégszerető közösségbe.
Szeretném megköszönni a csapatnak a kitartást és a bizalmat.
Erőss Lóránt – bow, trapéz
Ruby Viktor – mast, trapéz
Tenke Áron – pit, trapéz
Molnár Dávid – trimmer
Bartoss Gábor – backstay
Sárközy András - kormányos