Egy hajókiállítás hűen tükrözi a hazai keresleti kínálati viszonyokat. Nem mindenkinek tetszik, de ezen a kiállításon a hajóké, a hajózásé a fő szerep. Nem csak a vitorlásoké, – bármennyire fáj is ez vitorlázó barátainknak – hanem minden vízen mozgó közlekedési és sporteszközé, az ehhez kapcsolódó termékeké és szolgáltatásoké. Az érzékelhető piaci átrendeződés sok vitorlázáshoz köthető vállalkozást távol tartott, de a G pavilon gyakorlatilag megtelt, és a szombat vasárnapi látogatószám talán felül is múlta a várakozásokat.

 

A motorosok nagy száma, ha nem is tükröz környezettudatos fogyasztói magatartást, nem meglepő módon mindig is felülreprezentálta a hajós piacot. Kedvező jelenség az elektromos meghajtás részarányának növekedése. A kiállítás díjazott hajói, különösen a győztes Wia koncepció el tudott rugaszkodni a méretnövelés érthetetlenül favorizált trendjétől és olyan barátságos modellt alkotott, mely mind megjelenésében mind használhatóságában egy minden eddiginél tudatosabb lehetőséget biztosít azoknak is, akik jogosítvány nélkül szeretnének hajózni. Lehet, hogy sokan, akik tapintható vitorlás hajókat kerestek, itt nem találták meg a számításukat, de talán nem voltak eléggé körültekintőek. Vitorlázóként is elfogult hajósként merem megkockáztatni, hogy ezen a kiállításon a vitorlázáshoz köthető információk nyomasztó fölényben álltak rendelkezésre.

 

Kezdem azon, hogy ezúttal két szinte nonstop interjú helyszínt is kialakítottak, ahol a vitorlázás minden szegmense terítékre került. A Vitorlás Szövetség standján nyilván a versenyvitorlázás, az eredményesség kapta a fő hangsúlyt. Bár ez a kommunikációs forma az online megjelenésre helyezte a hangsúlyt, jó lenne ha a látogatók a jövőben nem csak a stand szélére szorulva követhetnék az eseményeket. Nem tudom mekkora volt a real time nézők száma, de a letölthető tárolható interjúk komoly információs értékkel bírnak. Ebben a formában nem lenne igazán indokolt a kiállítási jelenlét, hiszen ezeket a beszélgetéseket stúdióban is rögzíteni lehetne. Ily módon talán a programból most kimaradt témákról például a versenyrendszeren kívüli vitorlázókról is lehetne érdemi párbeszédet folytatni. A hagyományos színpadi jelenlét sokkal inkább megtiszteli a kiállítást, a programokra tudatosan kilátogató nézőket. A témaválasztás sokszínűsége a megkérdőjelezhetetlen szakmai hitelességű Nagy Rozsda Attila értő moderálása, a technikai háttér a kiállítás talán leginkább látogatott felületévé tette a színpadot. Sajnálom, hogy az itteni beszélgetések nem kerültek ki az online térbe, nem váltak letölthetővé. Jó lenne, ha a jövőben a két párhuzamos beszélgetőközpont egymással i szóba állna, így talán a vitorlázás legismertebb arcainak sem kellene két helyen is megjelennie.

A színpadi beszélgetések során szóba került a balatoni kikötők reménytelen helyzete, a kikötőhelyi kapacitások korlátai, a vendéghelyek hiánya. Élve a megtisztelő lehetőséggel elmondhattam, hogy a kisebb hajók kiszorulásának következményei mennyire komoly környezetvédelmi problémát jelentenek. Aki partra kerül, annak nem sok lehetősége marad, hogy szeretett hajója ne megsemmisítésre váró veszélyes hulladékként végezze. A bevállalósabbak egyre többen próbálnak bójára állni, de a nem megfelelő szakszerűtlen technikai megoldások leszakadt, elsüllyedt hajókkal terhelik a tavat. Szóba került a közösségi szervezett, kontrollált bójatelepítés ügye is. Örömmel jelenthettük, hogy az elképzelés a megvalósulás szakaszába lépett. Ki kellett hangsúlyoznom, nehogy újabb szakadás mutatkozzon a vitorlás társadalom szövetén, hogy a bóján veszteglő hajók nem ellenfelei a kikötőben, magasabb költséggel több szolgáltatást igénybe vevő társaiknak, nem számkivetettek, csupán a jelen helyzetben a bójázás egy reális alternatív megoldás. Reményt keltő, hogy az elkövetkező években újabb kikötők nyílhatnak. Ennek érdekében petíciót kezdeményeztek, annak érdekében, hogy feloldják a kikötőépítésekkel szemben sajnos még mindig érzékelhető indokolatlan ellenállást.

 

Ha a közösségi szolgáltatásoknál tartunk, nem mehetünk el szó nélkül a Balaton Help átütő sikere mellett. Az ingyenesen mindenki számára elérhető a személyek mentését balesetellátását lehetővé tevő mobilalkalmazáson túl, egyre többen értik meg a hajókra, vagy akár személyekre szabott Help megvásárolható csomagok értelmét. Amíg a mentési költségek folyamatosan emelkednek az egyre bővülő közösség változatlan áron veheti igénybe a szolgáltatást. Konkrétan: amíg egy eszközmentési üzemóra költsége óránként százezer Ft, addig a közöség tagjai ezt díjmentesen igénybe vehetik. Bár ma még az elsüllyedt hajók kiemelését nem tartalmazza a csomag, Bagyó Sándor VMSZ elnök bejelentése szerint, ha a közösség létszáma továbbra is ilyen ütemben növekszik, akkor a kiemelési költségek is bekerülhetnek a díjmentes szolgáltatási körbe.

 

Jellemző tulajdonosi magatartás a hajók kihasználatlansága. A balatoni charter szolgáltatók flottái azoknak biztosítják a vitorlázás élményét, akik nem rendelkeznek a hajótulajdonláshoz fűződő szabadidővel. A hajót bérlőket nem sújtja a kikötőkapacitások hiánya, nincs karbantartási, téliesítési feladatuk. Könnyen lehet, hogy több időt töltenek vízen kisebb befektetéssel, mint elfoglalt tulajdonos társaik.

 

Ha a nagy forgalmazó cégek nem is jelentek meg vitorlás hajóikkal, azért egy két különlegességgel azért lehetett találkozni. Ilyen volt a Fareast 14 lábas kétszemélyes kis kílere kifejezetten mozgássérültek számára felszerelve. De az egyetemisták által fejlesztett naphajtású hajó is megmozgatta a fantáziámat. Ha valaki még így sem látta meg ezen a kiállításon a vitorlázás jövőjét az nyilván nem próbálta ki a virtuális hajózás két standon is bemutatkozó lehetőségeit. Méder Áronék oktatási rendszere egyre közelebb visz a ma még felfoghatatlan metaverzum megértéséhez, értelmes használatához.

 

Mielőtt azonban végleg átköltöznénk a virtuális térbe, éljük bele magunkat a közelgő szezon kihívásaiba, készítsük fel a hajóinkat és lökjük el a valóságos partot, mielőbb!

Fotó: Szentandrási-Szabó Attila. Budapest Boat Show